1. Součinnost při zajištění hygienicko-protiepidemických opatření na zdravotnických pracovištích a pracovištích technického komplementu:
- konsiliární činnost při vypracovávání hygienicko-epidemiologických řádů a jejich aplikaci,
- uplatňování dekontaminačních, dezinfekčních a sterilizačních postupů v souladu s platnou legislativou a nejnovějšími poznatky vědy,
- monitoring dezinsekce a deratizace,
- vypracování závazných metodických standardů k zajištění hygienicko–epidemiologické problematiky v nemocnici,
- spolupráce při vypracovávání standardů diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů s ohledem na účinnou prevenci nemocničních nákaz,
- prevence a kontrola infekcí způsobených multirezistentními kmeny,
- (MRSA, VRE, CRE, ESBL) a toxigenním kmenem Clostridium difficile,
- sledování a zavádění protiepidemických opatření u nákaz v systému epidemiologické bdělosti dle V 473/2008 Sb., ve znění platných předpisů,
- zásady bariérové ošetřovatelské techniky a hygieny rukou,
- analýza výskytu infekcí spojených se zdravotní péčí,
- prevence a kontrola infekcí krevního řečiště a katétrových infekcí,
- opatření v souvislosti s výskytem výše uvedených infekčních onemocnění – izolační režim a stanovení konkrétních postupů v prevenci a kontrole infekcí,
- evidence překladů pacientů z jiných zdravotnických zařízení do FN Brno.
2. Pracovní prostředí a pracovní podmínky:
- posuzování míry rizika jednotlivých faktorů pracovního prostředí a sestavení návrhu kategorizace prací,
- sledování zdravotního stavu zaměstnanců ve spolupráci se smluvními lékaři pracovně lékařských služeb ve vztahu ke konkrétní profesionální zátěži,
- využívání výsledků získaných šetřením pracovních podmínek a zdravotního stavu zaměstnanců pro vytváření zdravých pracovních podmínek a ochrany zdraví při práci,
- analýza výskytu nemocí z povolání jako podklad k jejich prevenci,
- účast v Komisi pro odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání (jako poradního orgánu ředitele),
- spolupráce s oddělením BOZP při šetření pracovních úrazů,
- účast na kontrolách bezpečnosti práce,
- posuzování vhodnosti a vytváření zásad používání osobních ochranných pracovních prostředků.
3. Konsiliární činnost při investičních akcích:
- konzultace výstavby, adaptací, drobných stavebních úprav a reorganizací v oblasti hygienicko-epidemiologické problematiky,
- konzultace vybavenosti zdravotnických pracovišť v souladu s platnou legislativou.
4. Spolupráce s externími kontrolními orgány:
- spolupráce s místně příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví,
- spolupráce se Státním zdravotním ústavem,
- spolupráce se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost v oblasti radiační hygieny,
- spolupráce se Státním ústavem pro kontrolu léčiv.
5. Metodická činnost:
- koordinace vzdělávání zaměstnanců v oblasti hygienické legislativy, protiepidemických přístupů a opatření, zásad dekontaminace, dezinfekce a sterilizace,
- spoluúčast na vzdělávání v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci ve zdravotnictví,
- konsiliární činnost v oblasti nemocniční hygieny, příprava odborných podkladů pro směrnice a příkazy ředitele,
- zpracování odborných analýz a studií v oboru hygieny pro potřeby řízení a koncepce rozvoje nemocnice,
- účast v Komisi pro prevenci a kontrolu nemocničních infekcí jako poradního orgánu ředitele nemocnice.
6. Intervenční hygienicko - protiepidemický dozor - kontrolní činnost:
- periodická kontrola dodržování hygienicko - epidemiologických řádů,
- kontrola dodržování hygienických požadavků závazných v legislativě, případně rozpracovaných v závazných vnitřních předpisech nemocnice,
- odborný dohled nad centrální sterilizací, namátková výstupní kontrola kvality procesů a produktů centrální sterilizace,
- cílená šetření spojená s analýzou mikrobiologických nálezů v biologickém materiálu a mikrobiologických kontrol prostředí včetně doporučení protiepidemických opatření,
- průběžné kontroly uplatňování adekvátních očistných, dezinfekčních a sterilizačních postupů včetně vyhodnocování kontrol účinnosti sterilizátorů na útvarech,
- průběžné kontroly uplatňování očistných postupů endoskopů,
- spoluúčast na monitoringu vodního hospodářství,
- spoluúčast na monitoringu kvality vnitřního prostředí nemocnice a dozor nad dodržováním kvalitativních parametrů v prostorách s definovanou třídou čistoty ovzduší,
- monitoring kvalitativních ukazatelů v oblasti pracovního prostředí pro zaměstnance,
- monitoring kvality praní nemocničního prádla a bezpečné manipulace s prádlem, účast v Prádelenské komisi jako poradního orgánu ředitele nemocnice.
- monitoring režimu úklidu ve zdravotnickém zařízení,
- monitoring zdravotní nezávadnosti připravené stravy pro pacienty i zaměstnance, bezpečného transportu, výdeje a manipulace s jídlem, účast ve Stravovací komisi jako poradního orgánu ředitele nemocnice.