Menu
Česky English Deutsch
+420 532 23 1111

COVID-19: *** TESTOVÁNÍ COVID *** Informace o NÁVŠTĚVÁCH ve FN Brno *** Očkování ve FN Brno (včetně samoplátců / Self-payers )

Zdravá ryba aneb proč ji vlastně konzumovat

Tradicí v naší republice je smažená ryba na štědrovečerní stůl. Jak to ale vypadá během roku? Češi jsou v konzumaci ryb v porovnání s celoevropským průměrem pozadu. Spotřeba ryb je dlouhodobě nízká – pouhých 5,7 kg na osobu ročně. To je pro zemi, kde má rybářství, nejstarší řemeslo vůbec, několikasetletou tradici, nepříznivá zpráva. Zvláště když je známo, že průměrná spotřeba v zemích EU je 22 kg na osobu. Oddělení léčebné výživy FN Brno radí, jak často ryby jíst a jak si je co nejlépe připravit.

Rybí maso je lehce stravitelné, při kuchyňském zpracování nevyžadující k přípravě dlouhou dobu ani vysoké teploty.  Obsahuje vysoké množství kvalitních bílkovin (15-20 g na 100 g), nízký obsah cholesterolu, nulový obsah sacharidů, je bohaté na zinek, selen, železo a vitamín B12. Mořské ryby jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin a jódu. Tuk z rybích jater je zdrojem vitamínu A i D, konzervované ryby s měkkými poživatelnými kostmi obsahují mnoho vápníku.

Konzumace rybího masa je zdraví vysoce prospěšná, a to hlavně proto, že snižuje riziko onemocnění kardiovaskulárního systému. Aktivně snižuje cholesterol, krevní tlak, tvorbu trombů, snižuje riziko infarktu, má výborný vliv na udržení správných funkcí nervové soustavy a mozku. Dále snižuje riziko diabetu 2. typu, zlepšuje činnost štítné žlázy a má pozitivní vliv při léčbě rakoviny.

Omega-3 mastné kyseliny se podílejí na redukci hmotnosti a nadbytečného podkožního tuku, díky nim tělo při fyzické aktivitě lépe dokáže využít energii z tuků.

Omega-3 rovněž významně ovlivňují vzhled kůže, její pružnost a hebkost, tvorbu vrásek, vzhled a kvalitu vlasů a nehtů, zmírňuje příznaky lupénky, zlepšují kvalitu spánku a jsou nezbytné pro vývoj očí.

Jak často jíst ryby?

Výživová doporučení pro obyvatelstvo České republiky uvádí směrem ke konzumentům výrazné zvýšení spotřeby ryb a rybích výrobků, včetně mořských, kde je výhodou u tučnějších ryb vyšší obsah omega-3 mastných kyselin v celkovém množství cca 400 g/týden.

V Nutriční poradně doporučujeme konzumaci různých druhů ryb, ale i střídání technologické úpravy. Ryby můžeme připravovat nejen ve formě plátku masa, ale i jako rybí salát, pomazánku, polévku apod. Proč by nám měla ryba chutnat, pouze když plave v oleji?

Dle spotřebitelského průzkumu považuje až 66 % Čechů ryby za drahé, ale nákup ryb rodinný rozpočet rozhodně položit nemusí - pokud není možnost koupit si čerstvou rybu, můžeme sáhnout po konzervovaných, marinovaných nebo mražených rybích produktech vysoké jakosti.

Používají se tři druhy mražení – velmi kvalitní přímo na moři (tzv. seafrozen), mražení čerstvých ryb na pevnině a nejméně šetrné je dvojité zamrazování, kdy při této úpravě ztrácí rybí maso velké množství vody a stává se sušším. Ovšem k vytvoření povrchové glazury proti vysychání rybího masa je malé množství vody potřeba.

K „zaručeným“ informacím patří i různá sdělení zabývající se obsahem škodlivých látek v rybím mase. Vliv přirozeného prostředí ryb jistě svou roli sehrává. Zdravotní nezávadnost ryb, stejně jako všech ostatních potravin, je však důsledně sledována kontrolními orgány, stejně přísné kontrole podléhá i prodej ryb v supermarketech nebo ve specializovaných prodejnách (Rybnikářství Pohořelice, Moře v Brně…). Naproti tomu, kde ryby rostou, čím se přikrmují, jak se s nimi zachází, se může na kvalitě masa podepsat i velmi pozitivně.

A proto neváhejme a udělejme něco pro své zdraví.

 

Marinovaný kapr na pečených bramborách

Na přípravu budete potřebovat:

Kapr - porce můžeme nakrájet dle libosti; brambory; čerstvý rozmarýn; sůl.

Na marinádu:

4 pol. lž. rozpuštěného másla; pár snítek rozmarýnu a tymiánu; 1 k. l. sladké papriky; špetka pálivé papriky, pepře, drceného kmínu; 1/2 cibule; 2 stroužky česneku

Připravíme marinádu z uvedených ingrediencí. Pomažeme s ní ryby a necháme 2 hodiny marinovat.

Brambory nakrájíme na plátky a rozprostřeme je na dno pekáčku. Osolíme je a posypeme rozmarýnem. Na ně poklademe ryby a malinko podlijeme vodou. Přikryjeme alobalem a vložíme do trouby rozpálené na 180 °C na půl hodiny. Aby se maso pěkně opeklo, zapneme na pár minut gril. A je hotovo, ryba i s přílohou z jednoho pekáčku.

Informace o pohotovosti v Brně a Jihomoravském kraji