Centrum informatiky (CI)

V roce 2012 proběhly na Centru informatiky (CI) menší personální změny z důvodu zkvalitnění poskytování služeb FN Brno. CI zajistilo plnění započatých prací z předešlého roku a podílelo sena vytvoření nových projektů v rámci zlepšování kvality.
Oddělení systémů a technické podpory započala migrace serverových operačních systémů na verzi Windows 2012. Započala migrace SQL clusterů na verzi 2012 s rozšířením redundantních řešení o vysoké dostupnosti. Počet virtuálních serverů vzrostl na 70. Díky virtualizaci dochází k úspoře finančních prostředků. Proběhla instalace a uvedení do provozu nového řešení pro vzdálené připojení do FN Brno, které je nyní provozováno přes webové rozhraní s podporou všech mobilních technologií (iPad, iPhone, Android, ...) V serverovně PMDV bylo do provozu uvedeno novéredundantní řešení klimatizačních jednotek (výkon je nyní již naddimenzován). Uvedeno do provozu bylo i rozšíření diskového pole HP, které alespoň z části nahradí starší, již bez podpory provozované úložné prostory.
Správa ekonomických informačních systémů provedla implementaci legislativní změny finančníhoúčetnictvípomocného analytického přehledu ve všech dotčených modulech MD NAV a převedla aplikaci Automat na virtuální server, čímž bylyeliminovány výpadky z důvodu výpadku elektrické sítě. Správa nemocničních informačních systémů úspěšně realizovala migraci NIS AMIS*H na clusterové řešení dvojice aplikačních serverů. Další významnou záležitostí byl upgrade modulu pojišťovny NIS AMIS*H na verzi 5.
Správa PACS provedla reklamaci zjištěných závad v systému IMPAX. Realizovala migraci pacientských dat z archivu MS Supreme do nového úložiště a ukončila podporu tohoto archivu. Bylo zajištěno zprovoznění a profylaxe starého PACS IKK Siemens ACOM.Net. V rámci IOP KARDIO byl zprovozněn nový KARDIOPACS, do kterého byl zajištěn import 12-ti tisíc CD a postupně jsou k němu připojovány stávající a nové modality IKK. Byla zajištěna dostupnost dat z KARDIOPACS v IMPAX Clientovi. Vznikla nová služba CI - ePodatelna. Začátkem roku byla zprovozněna technika pro poskytování obrazové dokumentace a byly vytvořeny programy a formuláře ePodatelny obrazové dokumentace. Během roku 2012 probíhalo testování všech poskytovaných služeb ePodatelny a služba je nyní nachystána pro uvedení do ostrého provozu.
Oddělení správy Lotus Notes zajišťovalo správu, uživatelskou podporu a programování v IS Lotus Notes, který má v současné době 2985 uživatelů. V Lotus Notes jsou aplikace poštovní, informační a zajišťující základní workflow nemocnice a její řízení. Lotus Notes je provozován na 3 serverech pro tento systém a 1 serveru pro elektronické vzdělávání EDEN. Zde se zajišťuje správa systému, lektorování kurzů LN a kurzu pro lektory, vývoj a správu kurzů, správu a podporu uživatelů. V tomto roce bylo v Lotus Notes vytvořeno 11 nových databází a proběhla rozsáhlá aktualizace znalostních testů pro všechny obory NLZP ve vzdělávacím systému EDEN.
CI dále zajišťovalo školení uživatelů, bylo připraveno prezenční školení pro MS Excel 2010 vč. Výukových materiálů. vytváření ID karet, vizitek, správa a likvidace faktur, vytváření objednávek na datové s softwarové služby FN Brno, DTP práce a ostatní technicko-administrativní činnosti související s chodem CI.

Ekonomický odbor (EO)

V roce 2012 poskytoval Ekonomický odbor podporu a služby v oblasti ekonomické a finančního řízení s cílem zabezpečit veškeré potřebné podmínky pro činnost medicínských i nemedicínských útvarů.
Nejvýznamnější změnou v tomto roce byl vznik nového Oddělení DRG, jehož hlavním úkolem je dohlížet na správnou implementaci systému DRG, sestavení případu hospitalizace na medicínských útvarech a následné účtování v systému DRG včetně kontroly správného vykazování. Od května bylo ze strany Oddělení controllingu zavedeno zasílání nové formy měsíčních výkazů pro ředitele, náměstky LPP a vedení medicínských útvarů v oblasti nákladových a produkčních ukazatelů.
Přehled hlavních provedených účetních operací v rámci Oddělení účtáren a informací (počet dokladů, nikoliv položek):
Přijaté faktury: 62.421
Vydané faktury: 88.856
Cestovní příkazy: 3.965
Ze strany Oddělení vnitronemocničního účetnictví a financí bylo zpracováno celkem 106 ceníků, z toho 25 ceníků nových a81 kalkulací.
Oddělení operativní evidence

Interní revizení lékaři se zúčastnili 35 revizí ZP a zpracovali 122 kontrolních zpráv.

Nemocniční lékárna (NL)

V roce 2012 proběhla v lékárně rekonstrukce a rozšíření oddělení přípravy cytotoxických látek. Zároveň byl nemocnicí pro lékárnu zakoupen nový izolátor. V současné době, vzhledem k nárůstu příprav cytostatik, lékárna musí provozovat všechny tři izolátory. Pro oddělení IVLP se podařilo zapůjčit robot na přípravu i.v. léků. Jeho využitím by se mohla centralizovat v lékárně příprava některých léků a tím snížit zásoby na klinikách. Příprava probíhá za aseptických podmínek a tím může lékárna eliminovat nárůst sepsí na klinikách. S firmou HC Logic probíhá analýza nákladů léků na klinikách a možnost zavedení „Unit doses“
Dále se prohlubuje spolupráce s klinikami v oblasti klinické farmacie a poradenství v oblasti nutriční výživy.
I v tomto roce sem připravovali cyklické školení pro NLZP v správné aplikaci léků.
V roce 2012 opět došlo ke zvýšení záchytů receptů z vlastního ústavu i zvýšení tržeb na volný prodej.
Lékárna pravidelně poskytuje reporty o čerpání klinik, o čerpání centrových léků atd.
Dále se pracovalo na společném projektu s FN Plzeň a FN USA – „Kategorizace zdravotnického materiálu“. Projekt se podařilo prosadit na MZ ČR a bude podkladem k zákonu chystaném ministerstvem zdravotnictví.
I v roce 2012 v NL působila jako pre- i postgraduální školící pracoviště. Také zde probíhala výuka v akreditovaném sanitářském kurzu. V roce 2012 prošlo lékárnou 20 studentů pátého ročníku magisterského studia, 8 studentů 1-3 ročníku VŠ. V přípravě před atestací prošli lékárnou 2 kolegové. FA bylo proškoleno 10,
Frekventantů sanitářského kurzu bylo 90. Pro vlastní zaměstnance lékárna připravila 20 seminářů.
Pro naše klienty se pravidelně připravovaly různé promoakce.
Lékárníci jsou členy:
• Komise účelné farmakoterapie
• Nutričního týmu FN Brno
• Etické komise
• Komise – Prevence nozokomiálních nákaz
Lékárníci se aktivně podílí na práci v různých spolcích a komisích:
• členka brněnského výboru spolku farmaceutů ČFS-JEP,
• členka představenstva OSL Brno město
• člen severoamerické ChildrensOncology Group
• člen zkušební komise při závěrečných zkouškách sanitářských kurzů.
• člen zkušební komise v oboru veřejné lékárenství
• člen theEuropean Society ofClinicalNutrition and Metabolism
Další aktivity lékárny jsou směrem k veřejnosti v dělání přednášek a vystupování v médiích:
• Pro členy sdružení ROSKA (pacienti s roztroušenou sklerózou) na téma
Potravní doplňky při RS
• Pravidelné relace v pořadu Magazin Radia Proglas (live)
• Přednášky pro mateřská centra
• Centrum pro rodinu
• Pro kluby maminek
• Aktivní účast na odborných akcích, pořádaných sekcí nemocničních lékárníků
• Prezentace pro primářské porady – I.V.Station. A-I-O vaky

Odbor kvality, bezpečnosti a krizového řízení (OBKŘ)

Odbor kvality, bezpečnosti a krizového řízení zahrnoval do října 2012 Oddělení krizové připravenosti, Koordinační středisko medicíny katastrof a Oddělení spisové služby, na konci roku bylo do tohoto odboru začleněno Oddělení řízení kvality.
Hlavní náplní činnosti Oddělení řízení kvality bylo udržování a zlepšování SŘK dle ISO 9001 a akreditačních standardů NIAHO. Důležitým úkolem byla příprava laboratorních pracovišť na akreditaci dle ISO 15189. V polovině roku absolvovaly všechny laboratoře kromě OKB, která získala tuto akreditaci již v roce 2008, preaudit ČIA a na základě jeho výsledků byly po zbytek roku dokončovány přípravy k vlastnímu akreditačnímu auditu. Ten úspěšně absolvovaly v závěru roku s výjimkou dvou útvarů, které celý proces završí v roce 2013.
Hlavní činnost Oddělení krizové připravenosti byla po provedených revizích hlavní krizové dokumentace zaměřena na přenesení plánovaných postupů do praktických činností jednotlivých útvarů FN Brno. Důraz v této oblasti byl kladen jednak na provádění praktických nácviků formou plánovaných cvičení, ale také na školení zaměstnanců přímo na útvarech. Školení probíhala jednak formou přednášek a prezentací, ale také prakticky, se zaměřením na konkrétní činnosti jednotlivých zaměstnanců daného útvaru. Průběžně bylo prováděno monitorování a vyhodnocování mimořádných událostí ve FN Brno s následným zápisem vybraných událostí do systému hlášení nežádoucích událostí. Informační systém krizového řízení - EMOFF byl dále implementován do procesů krizové připravenosti i běžného provozu nemocnice. Velmi důležitou oblastí činnosti krizového řízení při přípravě FN Brno na řešení mimořádných událostí a krizových situací, bylo další prohlubování vzájemné spolupráce s ostatními složkami integrovaného záchranného systému (ZZS,HZS,JMK).
KS MEKA se podílelo v roce 2012 na organizaci několika cvičení Traumateamu ČR a to v dubnu ve Zbirohu na logistické základně HZS a v květnu přímo v areálu FN Brno. Obě cvičení byly přípravou na mezinárodní cvičení MAAFEX, které se konalo v červnu v Královéhradeckém kraji. V říjnu prošel Traumateam další zkouškou před mezinárodním cvičením v Dánsku. Traumateam byl v roce 2012 nahlášen do CESIS k zapojení do mírových a záchranných operací humanitární pomoci. KS MEKA také pravidelně sleduje mimořádné události doma i ve světě v rámci nově vytvořené databáze, která slouží pro činnost TT ČR. Součástí KS MEKA je i zajištění administrativního servisu Psychosociální intervenční služby pro AZZS.
Hlavním úkolem Oddělení spisové služby v roce 2012 bylo zajištění řádného skartačního řízení pro celou FN Brno. Do skartačního řízení byly zahrnuty zdravotnické i nezdravotnické dokumenty FN Brno z let 1915 - 2011 s uplynulou skartační lhůtou, které nebyly nadále provozně potřebné pro další činnost FN Brno. Celkem bylo skartováno 18 700 kg papíru a 2 800 kg RTG snímků. V roce 2012 byl do testovacího provozu zaveden nový informační systém na evidenci spisů (chorobopisů) pod názvem WISPI-ASA. Jedná se o upgrade stávajícího systému ASA/ISPI na webovou platformu. V Ústředních spisovnách FN Brno bylo v roce 2012 přijato a uloženo přes 87 000 chorobopisů.
Pro ústřední spisovnu v Bohunicích byly vyčleněny prostory v budově energetiky za účelem rozšíření úložné kapacity pro chorobopisy. Tento prostor bude dle pracovních potřeb a finančních možností postupně vybavován regálovým systémem. Na Centrální podatelně FN Brno bylo celkem ofrankováno a vypraveno 117 942 zásilek v celkové hodnotě 1 703 737,70 Kč. V průběhu roku proběhlo na Centrální podatelně také cvičení „Podezřelá zásilka“, které prověřilo znalost krizových postupů zaměstnanců na tomto pracovišti

Odbor obchodu, marketingu a vnějších vztahů (OOMV)

Obchodní oddělení se dělí na dva samostatné úseky a to Úsek pořizování investic a Úsek evropských fondů.
Úsek pořizování investic zajišťoval v roce 2012 nákupy investic v hodnotě108.027.050,- Kč.
Úsek evropských fondů zrealizoval investiční a neinvestiční nákupy v hodnotě 67.445.356,-Kč, které byly spolufinancované ze strukturálních fondů EU.
Celkem bylo vyhlášeno 194 veřejných zakázek malého rozsahu (v hodnotě 108.027.050,-Kč)a 46 elektronických aukcí (v hodnotě 8 624.275,-Kč). Z celkového počtu VZMR bylo 27 hrazeno z grantů, a to v hodnotě 10.277.650,-Kč. Spoluúčast na grantových nákupech byla 4.116.625,-Kč Všechny dokončené investiční nákupy byly zavedeny do majetku FN Brno.
V roce 2012 byly začleněny na Obchodní oddělení nově činnosti související s přípravou veřejných zakázek nad 1 mil. Kč. Za sledované období bylo předáno na OPV 24 zpracovaných podkladů pro vyhlášení veřejných zakázek, a to v rozsahu zadávací a kvalifikační dokumentace včetně odůvodnění účelnosti.
Úsek evropských fondů zpracovával v průběhu roku 10 projektů, z nichž byl 1 ukončen. Nově byla zpracována projektová žádost na projekt „Tablet pro transport stravy ve FN Brno a klimatizace LIFE ISLAND“, který byl koncem roku schválen výběrovou komisí k realizaci. FN Brno tak získala podporu z evropských fondů ve výši 85% prokazatelných nákladů z předpokládané hodnoty projektu 19 968 656,-Kč.Další projektová žádost na „Integrovaný portál vnitřních služeb FN Brno“ nebyla doporučena hodnotící komisí ke spolufinancování.
V listopadu 2012 byla zpracována a odevzdána projektová žádost na „Heliport HEMS“ v hodnotě přesahující částku 59 mil. Kč, kdy předpokládaná výše dotace je 35 mil. Kč.
Při realizaci veřejných zakázek byly uplatňovány principy protikorupční strategie ministra zdravotnictví. Průběh veřejných zakázek v hodnotě nad 500 tis. Kč byl zveřejňován na profilu zadavatele. Tímto postupem byl rozšířen okruh možných uchazečů a celý postup přispěl k větší transparentnosti celého procesu.
V souladu s koncepcí Ministerstva zdravotnictví na elektronické zadávání veřejných zakázek je ve FN Brno i nadále využíván systém EZAK, který je certifikovaným produktem pro realizaci všech typů veřejných zakázek. Přechod na elektronické tržiště TENDERMARKET u vybraných komodit zahájila FN Brno ve 4. Q 2012, kdy byly nastavovány procesy a postupy v rámci tohoto nového elektronického nástroje, kterým jsou řešeny zejména zakázky malého rozsahu.
V únoru 2012 vzniklo Oddělení marketingu. Nové pracoviště začalo od svého počátku intenzivně pracovat na marketingově-obchodních aktivitách FN Brno. Činnosti byly rozvíjeny především ve třech oblastech: 1. nájmy bytových a nebytových prostor, 2. pronájem reklamních a inzertních ploch a 3. preventivní a léčebné programy. Nově zaváděné postupy byly průběžně uváděny do souladu se systémem řízení kvality ve FN Brno.

Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky (OOPVP)

Odbor v roce 2012 zajišťoval komplex činností v oblasti právní, organizačně řídicí, mzdové a personální včetně vzdělávání a péče o zaměstnance. Od listopadu 2012 došlo k zásadní organizační změně na odboru, a to sloučení Zaměstnaneckého oddělení a Mzdové účtárny v Personální oddělení. Změna se týkala především nové organizace práce, vytvoření tzv. „univerzálního pracovníka“ – personalisty, který pro jednoho zaměstnance FN Brno zajišťuje veškerou personální i mzdovou agendu.
V roce 2012 byly na jednotlivých odděleních zpracovány příslušné agendy, a to:
Oddělení právních věcí přezkoumávalo celkem 2 376 návrhů nových smluvních vztahů, v roce 2012 bylo 41 nově vyhlášených veřejných zakázek realizovaných formou zadávacího řízení dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v platném znění. K dalším desítkám již uzavřených smluv zpracovávalo dodatky. Vedeno bylo 42 soudních sporů, v nichž FN Brno je stranou žalovanou, a to žalob na ochranu osobnosti, pracovněprávních, vydání nemovitosti, nároky za škodu na zdraví. Řešeno bylo 971 pohledávek za dlužníky. U 736 bylo již zahájeno soudní řízení, ostatní jsou řešeny mimosoudně. Nově byly uznány a administrativně zpracovány 3 nemoci z povolání. K vyřízení bylo přijato 50 oznámení škod způsobených na majetku FN Brno, 40 bylo vyřízeno, zbývající zůstávají v řešení.
Personální oblast se zabývala 2 032 nástupy a výstupy zaměstnanců. Každý měsíc byl více jak v průměru 2 490 zaměstnancům poskytnut příspěvek na penzijní připojištění a 110 zaměstnancům příspěvek na životní pojištění. V roce 2012 bylo zpracováno 83 372 výplat zaměstnanců.
Oddělení vzdělávání a péče o zaměstnance zajistilo a administrativně zpracovalo ve FN Brno jako certifikovaném zdravotnickém zařízení stáže pro 403 lékařů a odborné praxe pro 537 NLZP. Rezidenční místa byla vytvořena pro 58 NLZP. V rámci certifikovaných kurzů hrazených z EU ESF bylo ve 40 kurzech zajištěno proškolení praktické výuky.
Oddělení organizace řízení v roce 2012 evidovalo 1 420 žádostí uchazečů o zaměstnání. Obsazování volných pracovních míst formou inzertní činnosti bylo realizováno v 33 případech. V oblasti agendy poskytování informací o FN Brno pro studijní účely bylo vyřízeno 212 žádostí studentů středních až vysokých škol z celé ČR.

Odbor hospodářsko-technické správy (OHTS)

OHTS zajišťoval v roce 2012 úplnou hospodářsko-technickou správu FN Brno s důrazem na investiční výstavbu, stravování pacientů a zaměstnanců, praní veškerého prádla, materiálně-technické zásobování, plynulé dodávky médií, zajištění dopravy v rámci celé FN Brno, zabezpečení správy majetku, hospodárné využívání získaných finančních prostředků a zajištění bezpečnosti a požární ochrany.
Správa budov zajišťovala požadované služby na všech pracovištích FN Brno v souladu s rozpočty pro rok 2012. Na opravy a údržbu budov a technologií bylo ve všech areálech vynaloženo celkem 12 936 397,- Kč. Údržba PMDV realizovala 6 562 zakázek. Provozní oddělení zajišťovalo od externích dodavatelů opravy a služby, na které bylo vystaveno 4 329 faktur.
Oddělení inženýrských činností převzalo a předalo 122 staveb a technologií včetně drobných investic pod limit. Zkolaudovány byly 2 akce na PMDV – stavební úpravy pro TTO a pro NL – provoz ředění cytostatik. Na PDM proběhla kolaudace stavebních úprav v objektu L pro Bioptickou stanici a pro IHOK. V objektu G pak pro DRhO. Dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím MZ ČR byly čerpány ve výši 3 500 000,- Kč ve prospěch provedených stavebních úprav pro IHOK na PDM.
Energetikou je zajišťována nepřetržitá dodávka energií, provoz centrálního chlazení a klimatizace, centrálního velínu, vlastní plynové výtopny pro areál PMDV se smluvní dodávkou tepla také pro Kampus MU, provoz 11 agregátů náhradních zdrojů, dvou čističek odpadních vod, úpraven vody a tří čerpacích stanic vody pro vyšší tlaková pásma.
V roce 2012 byla spotřeba zemního plynu 7 031 368 m3, elektrické energie 26 242 424 kWh, vody 465 549 m3. Ve čtyřech vlastních kogeneračních jednotkách bylo vyrobeno 1 602 870 kWh elektrické energie a 8 676 GJ tepla.
Odvezeno bylo 1742 tun odpadů, z toho 627 tun infekčních. Veřejnou soutěží byla vybrána nová odpadářská firma.
Prostřednictvím komoditní burzy byly realizovány veřejné zakázky na dodavatele nejlevnější elektřiny a plynu na rok 2013. Dokončena byla rekonstrukce přítokové části čističky odpadních vod. Instalována další byla tři zařízení k preventivní desinfekci teplé vody. Provedeny byly generální opravy kogeneračních jednotek, opravy havárií a poruch a předepsané revize technologie.
Prádelna za rok 2012 vyprala 1 120 764 kg prádla, což je o 24 999 kg prádla méně v porovnání s rokem 2011, kdy se na Prádelně vypralo 1 145 763 kg prádla.Z toho pro interní odběratele o 13 525 kg méně a pro externí odběratele o 11 474 kg méně prádla. Prádelna množství prádla neovlivní, jelikož je plně závislá na zákaznících.
MTZ za rok 2012 zpracovalo 5 144 ks poptávek klinik a oddělení, vystavilo 5 378 objednávek a zpracovalo 5 982 faktur v hodnotě67 139 824,- Kč. Sklad MTZ zpracoval, vyskladnil a zaúčtoval 24 129 ks výdejek v hodnotě 64 088 076,- Kč, z toho DDHM v hodnotě 29 628 847,- Kč. MTZ zpracovalo 4 720 kg výlukového prádlaa z toho prodalo 2 260 kg za 33 900,- Kč.
V roce 2012 Stravovací provoz zajišťoval celodenní stravu pro pacienty na PMDV, PRM, PDM, nemocnici SurGal a obědy pro zaměstnance FN Brno. V uvedeném roce bylo připraveno a vyexpedováno461 361 celodenních dietních menu propacienty a599 682obědů pro strávníky v závodních jídelnách.Bylo spotřebováno zboží v celkové hodnotě 4 696 149,- Kč. Vprůběhu roku 2012 bylo rozhodnuto o rekonstrukci stávající expedice jídel pro pacienty- tabletu na PMDV. V současné době probíhá schvalovací řízení celkové investice na MZ. Používaný tablet je v provozu cca 25 let a jeho stav odpovídá dlouhodobému používání. Stravovací provoz rozšířil komerční prodej specialit studené kuchyně a dále nabízí i uzenářské výrobky.
Oddělení bezpečnostních a požárních techniků evidovalo v roce 2012 celkem 28 pracovních úrazů s pracovní neschopností, což je o 26% méně než v roce 2011. Proběhla kontrola 1086 přenosných hasicích přístrojů, 647 hydrantů a 86 plánovaných interních kontrol zaměřených na BOZP a PO.
Doprava zajišťovala i v roce 2012 komplexní služby při rozvozu stravy, prádla, léků, svozu odpadu, akutního převozu krve, krevních derivátů, biologických vzorků, osobní přepravu a prádla externím odběratelům.
V roce 2012 bylo vozidly FN Brno najeto celkem362 181 km, z toho OA 236 979 km, NA 125 202 km. Tankováno bylo 30 900 litrů NM a 5 933 litrů BA 95.
Celková spotřeba PHM Průměrná spotřeba
NA 16 357 litrů NM 13,0 litrů/100 km - NM
OA 14 543 litrů NM 9,1 litrů/100 km - NM
OA 5 933 litrů BA 7,6 litrů/100 km – BA
Odpady: celkem 1 742 tun, z toho 627 tun infekčního odpadu
Prádlo: PMDV – 698 609 kg
PMD– 137 208 kg
PRM– 17 618 kg
Strava: celkem461 361 celodenní stravy pro pacienty (PMDV, PMD, PRM)
162 220 porcí pro zaměstnance (PDM, PRM )

Oddělení interního auditu a kontroly (OIAK)

V roce 2012 bylo pracovníky OIAK provedeno 12 plánovaných interních auditů a kontrol a 11 operativních kontrol.
Audity byly zaměřeny na proces pořizování investičního majetku, nastavení systému kvality dle nové právní úpravy, realizace plateb dle sjednaných smluvních vztahů a systém řízení rizik ve FN Brno.
Kontroly byly zaměřeny na vedení sesterské i lékařské dokumentace, nakládání s léčivy, vedení zásob na konsignačních skladech, plnění zásad Protikorupční strategie MZ ČR.
Zjištěné nedostatky byly formálního charakteru a byly odstraněny v uložených lhůtách. Navržená opatření vedoucí k jejich předcházení byla zapracována do interních řídících dokumentů FN Brno.
V roce 2012 provedli vedoucí pracovníci FN Brno celkem 1083 kontrol, z toho vedoucí pracovníci přímo podřízení řediteli FN Brno celkem 131 kontrol.
Evidence a vyřizování stížností byly zabezpečovány ve smyslu platné právní úpravy. S účinností zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách byly zveřejněny potřebné informace k vyřizování stížností na WEB FN Brno.
V roce 2012 bylo přijato 108 písemných stížností dle zákona č. 372/2011 Sb., 33 podnětů (netýkají se přímo poskytování zdravotních služeb) a 22 telefonických stížností a podnětů. Telefonické stížnosti a podněty byly vyřízeny ihned. Písemné stížnosti byly vyřízeny v zákonných lhůtách.
Z písemných stížností, týkajících se jak medicínských, tak nemedicínských útvarů, bylo:
• 7 oprávněných (nozokomiální nákaza, chování personálu (komunikační nedorozumění), únik informací o zdravotním stavu pacienta, kvalita materiálního zázemí na oddělení)
• 10 částečně oprávněných (především chování personálu, tj. komunikační nedorozumění, nelékařská péče a čekací doba)
• 65 neoprávněných
• 9 vzatých zpět
• 17 odložených (nebyly podány oprávněnou osobou nebo doplněny na výzvu).
Prošetřením stížností se dospělo k závěru, že léčebné i ošetřovatelské postupy jsou obvykle dodržovány. Důvodem k podání stížnosti bylo ve většině případů vzájemné nepochopení a nedostatečná komunikace mezi pacientem nebo jejich rodinným příslušníkem a zaměstnancem naší nemocnice.

Útvar náměstka pro strategii a rozvoj

FN Brno je zařazena od roku 2010 mezi výzkumné organizace a v roce 2012 byla poprvé příjemcem institucionální podpory. Přidělené finanční prostředky byly reinvestovány zpět do VaV aktivit. Na konci roku proběhly v útvaru organizační změny, na jejichž základě byl od Útvaru náměstka pro strategii a rozvoj oddělen Útvar náměstka pro vědu, výzkum a školství.
Ve FN probíhá především aplikovaný výzkum, v menší míře experimentální a omezeně základní výzkum. Výsledky jsou šířeny prostřednictvím publikací a výuky na různých úrovních, zejména ve spolupráci s LF MU. Nejdůležitější činností útvaru je podpůrná, organizační a kontrolní činnost při získávání dotačních projektů, jak v rámci grantových agentur ČR, tak i jiných zahraničních zdrojů a navazování spolupráce s jinými organizacemi.
V roce 2012 byla FN Brno řešitelem nebo spoluřešitelem 38 grantových projektů IGA MZ ČR, 1 MŠMT, 6 GAČR a jednoho projektu 7. RP. V rámci Interních grantů bylo řešeno 7 nelékařských projektů podporujících výzkumné aktivity NLZP a THP s celonemocničním dopadem.
Oddělení klinických studií přijalo v roce 2012 k posouzení 107 nových žádostí o projednání rozpočtu a smlouvy ke klinickým hodnocením. V září bylo zorganizováno další pravidelné školení GCP pro zaměstnance FN Brno s cílem zkvalitnění práce na KH (školení absolvovalo 80 účastníků). Školení proběhlo v rámci partnerského projektu OP VK PartnerNet.
Lékařská knihovna poskytuje knihovnické a informační služby zaměstnancům FN, studentům i odborné veřejnosti. Do knihovního fondu bylo zakoupeno 692 odborných publikací, 79 titulů českých a 32 titulů zahraničních časopisů. Knihovna získala konsorciální přístup k elektronickým informačním zdrojům Proquest, LippincottWilliams& Wilkins HighImpactCollection, Lippincott, Williams& Wilkins CurrentOpinionCollection a MedlineOvid. V roce 2012 bylo registrováno 3213 uživatelů, z toho 472 nových, kterým bylo zapůjčeno 24282 publikací. Prostřednictvím meziknihovní výpůjční služby byly vyžádány kopie 1224 článků z odborných publikací, 660 článků bylo získáno z elektronických zdrojů a 594 článků z vlastního fondu. V rámci meziknihovní výpůjční služby bylo jiným knihovnám vyřízeno 230 požadavků na vypůjčení literatury. Ze zakoupených bibliografických databází bylo vypracováno 216 rešerší. Podle zápisů publikační činnosti zaměstnanců FN Brno za rok 2012 byla sestavena publikace Acta medicabrunensis.
Data týkající se publikační činnosti budou doplněna po 28.2.2013, kdy bude uzavřeno zapisování do databáze Publikace na LN. V současné době není seznam kompletní.

Tiskový mluvčí (TM)

V roce 2012 vydala Fakultní nemocnice Brno dvacet pět tiskových zpráv a uspořádala dvě desítky tiskových konferencí a brífingů. K nejvýznamnějším prezentačním aktivitám FN Brno patřily v roce 2012 tyto akce: Stáří bez brýlí, MamomatInspiration, Cvičení TRAUMA,Od zdravé páteře skoro k nerozeznání, Výzev se nebojíme, Fúze aneb dva obrazy v jednom a Ketogenní dieta pro děti s farmakorezistentní epilepsií
Tisková mluvčí v roce 2012 pořádala nebo se organizačně spolupodílela také na dalších aktivitách nemocnice, kterými byly návštěva ministra zdravotnictví či tradiční letní setkání s motocyklovými závodníky. I v roce 2012 se uskutečnilo několik akcí podporujících dárcovství krve - Půl litru naděje či čtvrtý rok s KOMETOU.
Kromě aktivní práce na své internetové prezentaci - www.fnbrno.cz - provozovala FN Brno v roce 2012 další čtyři portály - www.spismz.cz, www.traumacentrumbrno.cz, www.ksmeka.cz a cmbgt.cz.

Správní a hospodářsko-technické složky