Centrum informatiky
Hlavním úkolem Centra informatiky v roce 2009 byla obměna technického vybavení.
Terminálový provoz byl převeden na novou koncepci řešení. Nyní je připojení na internet realizováno ve FN Brno pomocí redundandních prvků, což zvýšilo dostupnost služby i bezpečnost. K aplikacím se přistupuje bez instalace klienta pomocí www prohlížeče.
Zvýšil se také počet serverů farmy. Ty dnes umožňují obsloužit až 700 současně pracujících uživatelů. Čas potřebný ke zpracování úloh se využitím terminálového provozu několikanásobně snížil. Bylo sjednoceno zálohování ve FN Brno.
V roce 2009 byl zahájen převod fyzických serverů na virtualizační technologii a integraci databázových serverů na centrální cluster. Tyto kroky vedly k redukci počtu serverů a k úspoře nákladů na podporu, pořízení licencí, provoz serverů, spotřeby elektrické energie a požadavků na chlazení.
Dodávkami repasovaných PC za výhodnou cenu FN Brno byly nahrazovány nevyhovující stanice.
Bylo provedeno přes 3660 přímých zásahů techniků SIT u uživatelů.
Do provozu bylo uvedeno 410ks PC, notebooků a terminálů a 173ks tiskáren.
U běžných oprav bylo dosaženo reakční doby dvou dnů.
Bylo vytvořeno 1023 ks identifikačních karet a 8000 ks vizitek.
Pro nemocniční informační systém, kde pracuje zhruba 4100 uživatelů, byly vyměněny databázové servery, datová úložiště a společně s rekonfigurací databázového prostoru se zlepšila odezva databázového systému. Zbývá vyměnit aplikační servery, čímž se zlepší celková odezva pro uživatele.
V evidenci TO a KB byly instalovány dva terminály pro interaktivní elektronický dotazník dárce.
Pro systém Lotus Notes proběhla migrace serverů Lotus Domino na výkonnější hardware a novou verzi systému. Tento přechod umožnil replikaci všech databází uložených na Domino serverech, čímž došlo ke zvýšení dostupnosti, spolehlivosti a zrychlení odezvy. Poštovní databáze jsou archivovány centrálním systémem. Je možné využít mobilního připojení k přístupu k poště. Ochranu proti nevyžádané poště zajišťuje antispamový systém a antivirový program.
Školení na SW produkty používané ve FN Brno se zúčastnilo 75 zaměstnanců. Ve vzdělávacím systému EDEN byli proškoleni noví odborní lektoři. Školení proběhlo v kurzech Audit systému řízení jakosti, BOZP a PO pro vedoucí pracovníky, Kurz pro lektory, Lotus Notes pro uživatele, MS Excel 97, MS PowerPoint 97, MS Word 2000, Systém řízení jakosti, SZP - testy znalostí.


Ekonomický odbor
Přesto, že v roce 2009 prošel odbor řadou organizačních změn, dařilo se mu poskytovat útvarům FN Brno kvalitní podporu a služby v oblasti ekonomické, finančního řízení a obchodní politiky s cílem zabezpečit veškeré potřebné podmínky pro činnost medicínských i nemedicínských útvarů a dbalo na vysoký standard systému řízení kvality.
V roce 2009 byla implementována kontrola čerpání rozpočtů léčiv a zdravotnického materiálu s hromadným odesíláním e-mailů na pověřené pracovníky jednotlivých klinik. Bylo nastaveno automatizované otevírání a uzavírání klinik při přečerpání rozpočtu, dále bylo zavedeno odesílání e-mailu uživatelům o pravidelném týdenním čerpání rozpočtů v rámci aktuálního měsíce.
Byl rozšířen způsob sledování činností prováděné zdravotnickými útvary nejenom v oblasti nákladů, ale zároveň i na dopad na výnosy FN Brno v souvislosti s platným úhradovým mechanizmem pro rok 2009.
Průběžně byl zpracováván rozbor nejvýznamnějších oblastí produkce zdravotní péče (hospitalizační péče, centrová léčiva, mimořádně nákladná péče, individuální kontrakty plánovaných výkonů) a modelován jejich vývoj do konce roku 2009. Cílem bylo predikovat co nejpřesněji výnosy roku 2009, aby bylo možno dle aktuálního vývoje v průběhu roku operativně reagovat a popřípadě včas omezit objem elektivních výkonů, a tak nepřesáhnout nasmlouvaný objem péče ze strany ZP.
V roce 2009 bylo za účasti interních revizních lékařů provedeno ze strany zdravotních pojišťoven 113 revizí a zpracováno 86 kontrolních zpráv. Interní revizní lékařka se dále podílela na zpracování onkologických hlášení a jejich odesílání do registru NOR. Za rok 2009 se jednalo o 4310 onkologických hlášení, urgencí a kontrolních OH.
V roce 2009 byla úspěšně zakončena realizace nákupu zdravotnické techniky v rámci projektu Modernizace a obnova zdravotnické techniky traumatologického centra FN Brno, prvního projektu financovaného z fondů Evropské unie. Celkový objem pořízeného majetku z tohoto programu činil cca 81 miliónů Kč a skládal se ze 44 položek, které byly následně zařazeny do majetku FN Brno. Tato akce se stala nejvýznamnějším projektem roku 2009 a svým rozsahem zastínila běžné nákupy ve finančním objemu 65 miliónů Kč a nákupy z Norských fondů.


Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky
Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky zajišťoval komplex činností v oblasti právní, kontrolní, organizačně řídicí, mzdové a personální včetně vzdělávání a péče o zaměstnance.
Oddělení právních věcí přezkoumávalo celkem 2 323 návrhů nových smluvních vztahů, předcházelo jim 39 nově vyhlášených veřejných zakázek. K dalším desítkám již uzavřených smluv zpracovávalo dodatky.
Vedeno bylo 44 soudních sporů, v nichž FN Brno je stranou žalovanou, a to žalob na ochranu osobnosti, pracovněprávních, vydání nemovitosti, nároky za škodu na zdraví. Řešeno bylo 413 pohledávek za dlužníky. U 45 bylo již zahájeno soudní řízení, ostatní jsou řešeny mimosoudně. K vyřízení bylo přijato 86 oznámení škod způsobených na majetku FN Brno, 69 bylo vyřízeno, zbývající zůstávají v řešení. Nově byly uznány a administrativně zpracovány 3 nemoci z povolání.
Kontrolním oddělením bylo provedeno 16 plánovaných a 8 mimořádných kontrol, mimo jiné zaměřených na vedení provozních deníků, oprávněnost pohybu cizích osob ve zdravotnických provozech, vedení zdravotnické dokumentace, oprávněnost užívání software, dodržování standardů ošetřovatelské péče, naplňování koncepce krizové připravenosti, manipulace s hotovostí na pokladnách a další. Přijato k řešení bylo 83 písemných a 20 telefonických stížností a podnětů, z nichž 51 bylo uzavřeno jako neoprávněných, 6 oprávněných a 16 stížností částečně oprávněných. Deset stížnosti bylo nekonkrétních nebo anonymních a bylo předáno bez šetření na příslušné útvary.
V personální činnosti bylo zpracováváno přes 2900 nástupů a výstupů zaměstnanců. Více jak 2500 zaměstnancům byly zpracovávány příspěvky na penzijní připojištění. Na základě akreditace vzdělávacích programů bylo zajištěno mimo jiné školení 217 stáží pro lékaře a praxe pro 597 NLZP. Detailně byl sledován vývoj platů za účelem účinného ovlivňování a postupného narovnávání diskrepancí nabytých v předchozích obdobích, zejména u středně zdravotnického personálu, jak bylo dohodnuto s odborovými organizacemi.
Kromě běžné agendy zaměřilo pozornost Oddělení organizace řízení na získání kvalifikovaných zaměstnanců. Organizovaným náborem bylo dosaženo uzavření 350 nových pracovních poměrů ze 1460 přijatých žádostí o zaměstnání.
Činnost celého odboru byla po celý rok 2009 organizována systémem řízení kvality dle norem ISO.


Odbor hospodářsko-technické správy
OHTS zajišťoval v roce 2009 úplnou hospodářsko-technickou správu s důrazem na investiční výstavbu, zdravotnickou techniku, stravování pacientů a zaměstnanců, praní prádla, plynulé dodávky médií, zajištění dopravy v rámci celé FN Brno, zabezpečení, hospodárné využívání finančních prostředků a zajištění BOZP a PO.
Správa budov zajišťovala požadované služby na všech pracovištích FN Brno v souladu s rozpočty pro rok 2009. Na opravu a údržbu budov a technologií bylo celkem vynaloženo 11.086.178,- Kč, na kontě ostatní údržby bylo vykázáno sumárně 1.616.719,- Kč. Údržba PMDV realizovala 9.671 zakázek.
Odbor investičních činností předal a převzal 79 staveb (technologií). Zkolaudovány byly především tyto akce: Rekonstrukce centrálního chladicího zařízení PMDV, Rekonstrukce objektu Z, čisté prostory Tkáňové banky, Laboratoř chůze PDM, Potrubní pošta PDM a MR PDM.
Oddělení zdravotnické techniky fakturovalo za servisní úkony na zdravotnické technice celkem 44.173.604,30 Kč.
Metrologem FN Brno bylo v roce 2009 zkalibrováno 185 teploměrů pro monitorování teplot v prostorách uchovávání léčivých přípravků na útvarech FN Brno.
Stravovací provoz připravil za rok 2009 celkem 497.359 celodenních jídel pro pacienty (nárůst 6% vůči roku 2008) a 532.644 obědů pro zaměstnance do závodních jídelen (nárůst 6,5% vůči roku 2008). K 30. červnu 2009 byl ukončen provoz prodejen Pohoda. Prodejny byly předány soukromým provozovatelům, zajišťujícím prodej občerstvení ve FN Brno. V prosinci 2009 byla zahájena výstavba nových skladů potravin.
Prádelna vyprala za rok 2009 celkem 1 158 487 kg prádla, tj. o 21.501 kg prádla více než v roce 2008. Průměrná cena na 1kg prádla/prací prostředky/spotřebovaná energie = 5,23 Kč, tj. o 0,16 Kč méně než v roce 2008. Na prací prostředky bylo vynaloženo o 111.930,- Kč méně.
V roce 2009 činila spotřeba plynu 7.696.995 m3, tepla 49.086 GJ, vody 430.346 m3 a elektrické energie 24 893 kWh. Dokončena byla rekonstrukce centrálního chlazení, následně proběhla rekonstrukce větší části výměníkových stanic, KNM, SVLS, pavilony H1-H3 a L. Doprava FN Brno. Najeto bylo v roce 2009 celkem 383.044 km (osobními vozidly 218.930 km a nákladními vozidly 164.114 km). Načerpáno bylo 37.185 litrů nafty a 6.676 litrů benzinu, nákladní vozidla spotřebovala 23.003 litrů nafty a osobní vozidla 14.182 litrů nafty a 6.676 litrů benzinu. Inovací vozového parku se vůči roku 2008 snížila průměrná spotřeba pohonných hmot. Oddělení bezpečnostních techniků evidovalo 56 pracovních úrazů, 26 s pracovní neschopností. Proběhla kontrola 770 přenosných hasicích přístrojů, 620 hydrantů a 78 interních kontrol zaměřených na BOZP a požární ochranu. Byl zaveden nový systém vedení pracovních úrazů a dokončena další etapa značení evakuačních cest.


Oddělení řízení kvality
OŘK v roce 2009 pokračovalo v realizaci činností souvisejících s udržováním integrovaného systému řízení ve FN Brno.
V roce 2009 byla splněna první etapa koncepčního záměru vedení nemocnice, kterým je implementace environmentálního systému řízení. V rámci pilotního projektu byl tento systém implementován na OHTS PMDV včetně zíslání certifikátu dle ČSN ISO 14001:2004, kterým byla v březnu 2009 první etapa záměru naplněna. Celý proces bude završen do roku 2011 implementací EMS i na ostatních pracovištích OHTS.
Závěr roku proběhl ve znamení příprav na první recertifikační audit nemocnice dle ČSN ISO 9001:2008, na kterém zaměstnanci OŘK spolupracovali s představiteli pro kvalitu jednotlivých útvarů.
Druhým strategickým úkolem OŘK bylo v uplynulém roce zahájení implementace akreditačních standardů v souladu s rozhodnutím vedení FN Brno o získání akreditace nemocnice dle mezinárodních akreditačních standardů NIAHO. První etapa, která zahrnovala zejména seznamování zaměstnanců OŘK a odpovědných zaměstnanců jednotlivých klinik a oddělení s akreditačními standardy a porovnánání se současným stavem ve FN Brno, bude završena preauditem, který proběhne v první polovině roku 2010. Na základě výsledků preauditu budou přijata opatření, směřující k naplnění všech požadavků akreditačních standardů a získání akreditace NIAHO do konce roku 2011.


Tiskový mluvčí
V roce 2008 vydala Fakultní nemocnice Brno čtyřicet tiskových zpráv a uspořádala více než tři desítky tiskových konferencí.
K nejvýznamnějším prezentačním aktivitám FN Brno patřilo v roce 2009 otevření Endoskopického centra, nového CT a MR dětského pracoviště, Laboratoře chůze - první u nás, zahájení výstavby nového gynekologicko-porodnického pavilonu na Pracovišti medicíny dospělého věku, cvičení Trauma 2009, modernizace Traumacentra z evropských strukturálních fondů či nové audiovizuální zařízení na Neurochirurgické klinice FN Brno.
V listopadu 2009 se u příležitosti 75. výročí založení bohunické nemocnice uskutečnila Konference pro zaměstnance.
Tradičně se také konal Dětský den, Dny otevřených dveřích na porodnických pracovištích, dále také na Klinice nemocí plicních a TBC, nově také na Transfuzním oddělení a krevní bance FN Brno.
V roce 2009 se podařilo ve FN Brno otevřít také několik výstav, např. Miminka do dlaně, Zoufalé ženy dělají zoufalé činy nebo Tichá nemoc.
Pro děti hospitalizované na Pracovišti dětské medicíny byla uspořádána celá řada akcí, z nichž jmenujeme např. Circus Paciento, Splněná přání či návštěva motocyklových závodníků.
V srpnu roku 2009 byla ukončena velmi úspěšná akce Červená z modré.... pro život!, jenž probíhala za spolupráce a významné podpory hokejového klubu HC Kometa Brno.


Ústavní lékárna
Záměry Ústavní lékárny byly stanovovány a vyhodnocovány v rámci uskutečňování strategických operací, schválených vedením FN Brno.
Ústavní lékárna se skládá z 8 pracovišť. V areálu PMDV se nachází 10 expedičních míst pro veřejnost, pracoviště výdeje a přípravy pro nemocnici, úsek zdravotnického materiálu pro nemocnici a centrální příprava cytotoxických léčiv. V areálu PRM se nachází 3 expediční místa pro veřejnost. V areálu PDM jsou umístěna 4 výdejní místa pro veřejnost a dále zde zabezpečuje službu LSPP.
V roce 2009 dále pokračovaly práce na realizaci onkologické hlášenky. Jedním z předpokladů úspěšného řešení onkologické problematiky je znalost míry a charakteru zatížení populace zhoubnými nádory, jejichž počet stoupá. Ve FN Brno bylo na základě zvážení všech možných postupů rozhodnuto využít ke sběru dat tvorby programu objednávání cytotoxických léčiv v elektronické podobě. Současně jsou doplněny i další parametry (například prediktivní faktory – MTT testy resistence, apod.).
Lékárna pravidelně aktualizuje zprávy o současné zásobovací situaci, o nových předpisech SÚKL a dalších důležitých informacích na své stránce v rámci vnitřního nemocničního informačního systému. Metodické pokyny s celonemocniční platností jsou aktualizovány a jsou také vyvěšeny ve vnitřním nemocničním informačním systému.
Vedoucí lékárník byl i v roce 2009 členem Komise účelné farmakoterapie.
Lékárníci jsou členy nutričního týmu FN Brno, který se schází 1x za 2 měsíce a zabezpečuje nutriční politiku ve FN Brno.
Farmaceutičtí asistenti uspořádali dvě akredilované konference, dále se podíleli na sanitářských kurzech FN Brno a aktualizovali skripta pro tyto kurzy.


Útvar krizového řízení
Hlavním úkolem v roce 2009 na ÚKŘ bylo dokončení zpracování a vydání dalších krizových plánů. Této oblasti byla věnována největší pozornost, neboť základem krizové připravenosti každého zdravotnického zařízení je v první řadě kvalitní a reálně zpracovaná dokumentace. Již od začátku roku pokračovalo zpracování malých Traumatologických plánů klinik a oddělení. Velkou pomocí byla spolupráce s primářem Oddělení urgentního příjmu MUDr. Martinem Dolečkem, a to především v odborné oblasti, celkem bylo zpracováno 50 malých plánů jednotlivých útvarů. Souběžně se zpracováním malých plánů byl zpracováván a vydán Traumatologický plán FN Brno. Největším prověřením připravenosti FN Brno v oblasti traumatologické péče bylo cvičení Trauma 2009, vyhlášené hejtmanem JmK, které proběhlo 20. srpna 2009 na PMDV a PDM. Dle hodnocení nezávislých pozorovatelů byla FN Brno připravena a zvládla cvičení velmi dobře.
Od poloviny roku byly postupně zpracovávány další důležité dokumenty - malé Evakuační plány jednotlivých klinik a oddělení. Vytvořeny byly na všech pracovištích FN Brno. Po jejich dokončení byl zpracováván Evakuační plán FN Brno. Proběhla taktéž aktualizace Plánu krizové připravenosti i Pandemického plánu FN Brno. Další oblastí činnosti Útvaru krizového řízení je praktické prověřování cvičení FN Brno na krizové situace. Dle plánu byla v červnu provedena zaměstnanci ÚKŘ ve spolupráci s OHTS-OBPT a vybranou klinikou (NChK) cvičná evakuace. V oblasti implementace informačního systému EMOFF proběhlo vytvoření a zapracování týmů pro krizové situace. Důkladným prověřením funkčnosti týmů pro Traumatologický plán bylo cvičení Trauma 2009. Na OSS a v Ústředních spisovnách FN Brno bylo v roce 2009 přijato a uloženo přes 100 000 chorobopisů. Na Centrální podatelně FN Brno bylo celkem ofrankováno a vypraveno přes 136 000 zásilek. Zdárně proběhl také další důležitý úkol - zajištění řádného skartačního řízení pro celou FN Brno. Skartační řízení probíhalo od 1. března do 30. dubna 2009. Následně bylo odvezeno a v papírnách Předklášteří u Tišnova skartováno 15 120 kg dokumentace. V rámci plnění cílů jakosti byl uveden do ostrého provozu informační systém WISPI, určený pro elektronickou evidenci osobních spisů na Zaměstnaneckém oddělení.
Od 1. června 2009 vede Oddělení spisové služby veškerou agendu služebních a lékařských razítek.


Útvar vědy, výzkumu a školství
Nejdůležitější činností útvaru je kontrolní, organizační a podpůrná činnost při získávání dotačních projektů, jak v rámci grantových agentur ČR, tak i projektů financovaných z prostředků EU nebo jiných zahraničních zdrojů. V roce 2009 byla FN Brno řešitelem nebo spoluřešitelem 89 grantových a výzkumných projektů financovaných ČR a 9 projektů financovaných fondy EU nebo FM EHP/Norska.
Ve své obnovené činnosti pokračoval Interní grantový fond a v nové soutěži v roce 2009 byly vybrány pro realizaci další 4 projekty, opět zaměřené na zlepšování ošetřovatelské péče ve FN Brno.
Vzhledem k rozvíjející se činností útvaru v rámci podpory klinických hodnocení (KH), bylo z organizačních důvodů přistoupeno ke zřízení samostatného celku v rámci VVŠ - Oddělení klinických studií, které pokračuje v zavedené podpoře KH pro jednotlivá pracoviště, ale postupně zajišťuje jednotlivé kroky managementu KH s cílem vytvořit ve FN Brno podmínky jako zadavatele klinických hodnocení.
V roce 2009 byla podruhé vyhodnocena publikační činnost jednotlivců i klinik v rámci Motivačního/publikačního fondu. Cílem útvaru je více motivovat vědecké pracovníky k publikační činnosti, a tím zvyšovat prestiž nejen sobě, ale i FN Brno. Oproti roku 2008 se celkový impact faktor vykázané publikační činnosti v roce 2009 zvýšil z 163,132/ 81 publikací na 296,492/110 publikací.
Do knihovního fondu Lékařské knihovny bylo v roce 2009 zakoupeno 791 odborných publikací, 85 titulů českých a 33 titulů zahraničních časopisů a knihovna získala konsorciální přístup k elektronickým informačním zdrojům Proquest, Lippincott, Williams & Wilkins High Impact Collection, Lippincott, Williams & Wilkins Current Opinion Collection a Medline.
V roce 2009 bylo v knihovně registrováno 3130 uživatelů, z toho 673 nových. Prostřednictvím meziknihovní výpůjční služby byly vyžádány kopie z 1081 publikací, 1097 článků bylo získáno z elektronických zdrojů a 481 článků z vlastního fondu. Ze zakoupených bibliografických databází Medline a Bibliomedica bylo vypracováno 142 rešerší.
Podle zápisů publikační činnosti zaměstnanců FN Brno za rok 2008 byla sestavena Acta medica brunensis s 2567 záznamy.
Do Rejstříku informací o výsledcích projektů výzkumu a vývoje (RIV) bylo za FN Brno zasláno 281 záznamů publikací. Na základě Metodiky hodnocení VaV v roce 2009 bylo přijato 214 záznamů, které byly ohodnoceny 5426,86 body.

Správní a hospodářsko
-technické složky