Centrum informatiky
Centrum informatiky svojí činností odborně zajišťovalo rozvoj, správu a podporu prostředků informačních technologií, včetně svěřených informačních systémů ve FN Brno.
Jednotlivé útvary spolupracovaly na přípravě implementačně nového NIS mpa a provozovaly AMIS H, Lotus Notes a Eden, aplikace Docházka a Kredit7, Magic SAS a Magic Web a další menší uživatelské a podpůrné systémové aplikace. Dále zajišťovaly servis a podporu infrastruktury a výpočetní techniky. Spokojenost uživatelů se většinou zlepšila a odpovídala reálným možnostem CI a investicím do informatiky.
Nové aplikace
V grafickém NIS bylo rozšířeno plánování návštěv v ambulancích a pokračovaly analýzy vedení dekurzů a dispenzarizace pacientů.
Nové technologie
Pokračovala integrace nemocničních informačních systémů s ostatními systémy, a to zejména se SVLS pracovišti. Správa regulačních poplatků byla integrována do NIS a průběžně aktualizována.
Byla rozšířena centrální UPS pro napájení hlavní serverovny.
Proběhla migrace dat archivu PACS na PDM na systém na PMDV.
Systém PACS byl napojen na komunikační systémy ePACS a ReDiMed, do nichž je zapojeno na 160 institucí.
Bylo ukončeno zakruhování optických tras na PDM včetně redundantního spojení na úrovni L2 na PDM.
Další služby
Pro přístup na internet bylo nastaveno ověřování uživatelů přes doménu. Jedná se uživatelsky pohodlnější řešení.
Bylo provedeno přes 3300 přímých zásahů techniků SIT u uživatelů.
Zajišťovány byly dále služby tvorby identifikačních karet (1150), vizitek a další DTP.
Prezenčního školení se zúčastnilo 34 zaměstnanců.
Bylo pořízeno 268 nových datových zásuvek, z toho 184 v rámci stavebních akcí.
V roce 2008 bylo odbaveno 367 požadavků na datovou síť.
V součtu došlo ke 2634 minutám výpadků sítě, což odpovídá roční dostupnosti 99,50%.
Správa PACS se potýkala s problémy provozu archivu, což vnímáme jako podnět pro obnovu systému.
Správa NIS korigovala provoz, který byl již přetížen a připravila podklad pro obnovu platformy a migraci na vyšší verzi databáze.
Během roku proběhlo celkem 85 běhů různých e-kurzů, celkem těmito kurzy prošlo 2820 účastníků, kteří byli podporováni stávajícími i nově vyškolenými 69 lektory z řad zaměstnanců.
Systém řízení jakosti
Byl zahájen projekt zavedení Systému řízení bezpečnosti informací a realizována I. etapa.

Ekonomické oddělení
Ekonomické oddělení v roce 2008 poskytovalo útvarům FN Brno kvalitní podporu a služby v oblasti ekonomické, finančního řízení a obchodní politiky s cílem zabezpečit veškeré potřebné podmínky pro činnost medicínských i nemedicínských útvarů. V průběhu roku 2008 byl zdokonalován Manažerský informační systém ve všech jeho oblastech, byly započaty práce spojené se zpřístupněním MIS pro vrcholový management FN Brno, přednosty, primáře a vrchní sestry.
Do zkušebního provozu byl také uveden modul Aukce v rámci programu Navision Attain. Následně byl od 1. dubna 2008 zahájen ostrý provoz.
Formou elektronických aukcí bylo realizováno 85 obchodních případů, a to nákup investic, DDHM, potravin, služeb a SZM.
Oproti předcházejícímu roku došlo k navýšení obchodních případů, které byly spolufinancovány z dotací MZ. K těmto změnám došlo v důsledku vzniku Traumacentra FN Brno, které bylo zajišťováno jak stavebně, tak i z hlediska přístrojového vybavení. V roce 2008 byl ze strany ObO připravován projekt dovybavení Traumacentra a Onkologického centra s finančním podílem, který umožňoval čerpání z Evropských fondů, konkrétně z Integrovaného operačního programu (IOP).
Ze strany OZP bylo doladěno využívání Portálu k přenosu měsíčních uzávěrek pro všechny zdravotní pojišťovny, dále se podařilo snížit objem neproplacené péče u Kontrolních zpráv o 1,7 mil. Kč.
Byly zavedeny metodické návštěvy interními revizními lékaři na všech klinikách FN Brno, kde byly osobně řešeny problémy s odmítnutou péčí jednotlivých ZP.
Všechna oddělení dbala na vysoký standard systému řízení jakosti a v únoru 2008 EO prošlo kontrolním auditem DNV.

Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky
Odbor organizace, právních věci a personalistiky zpracovával v roce 2008 činnosti v oblasti právní, kontrolní, organizačně řídicí, mzdové a personální včetně vzdělávání a péče o zaměstnance.
Oddělení právních věcí přezkoumávalo celkem 2167 návrhů nových smluvních vztahů a změn, předcházelo jim 36 nově vyhlášených veřejných
zakázek.
Vedeno bylo 34 soudních sporů, v nichž FN Brno je stranou žalovanou, a to žalob na ochranu osobnosti, pracovněprávních, vydání nemovitosti, nároky za škodu na zdraví. Dále bylo řešeno 373 pohledávek za dlužníky, u 33 bylo již zahájeno soudní řízení. Ostatní jsou řešeny mimosoudně.
K vyřízení bylo přijato 117 oznámení škod způsobených na majetku FN Brno, 71 bylo vyřízeno, zbývající zůstávají v řešení.
Nově bylo uznáno 33 nemocí z povolání, jejichž evidenci a odškodnění zajišťuje Oddělení právních věcí.
V průběhu roku bylo provedeno 12 plánovaných a 7 mimořádných kontrol se zaměřením na provozní deníky, oprávněnost pohybu cizích osob ve FN, ošetřovatelskou péči, oprávnění k užívání software, veřejné zakázky, exekuce na plat zaměstnanců, BOZP a PO.
Přijato k řešení bylo 105 písemných a 40 telefonických stížností a podnětů, z nichž osmdesát bylo uzavřeno jako neoprávněných, osm oprávněných a čtrnáct stížností částečně oprávněných. Tři stížnosti byly odloženy.
V personální činnosti bylo zpracováváno přes 1300 nových nástupů zaměstnanců do zaměstnání a 1100 výstupů. Více jak 2600 zaměstnancům zpracovávala mzdová účtárna měsíčně příspěvky na penzijní připojištění. Na základě akreditovaných vzdělávacích programů bylo zajištěno kromě dalších školení 267 stáží dle zákona č. 95/2004 Sb. pro lékaře a dle zákona 96/2004 Sb. praxe pro 339 NLZP. Průběžně byly zajišťovány a zpracovávány dokumenty dokladující změny v organizaci a řízení FN Brno.

Oddělení hospodářsko-technické správy
Oddělení hospodářsko-technické správy zajišťovalo v roce 2008 úplnou hospodářsko-technickou správu FN Brno s důrazem na investiční výstavbu, zdravotnickou techniku, stravování pacientů a zaměstnanců, praní veškerého prádla, plynulé dodávky médií, zajištění dopravy v rámci celé FN Brno, zabezpečení správy majetku, hospodárné využívání získaných finančních prostředků a zajištění bezpečnosti a požární ochrany. Od října 2008 probíhá na OHTS implementace systému řízení environmentu a příprava na certifikaci tohoto systému.
Doprava
Bylo najeto celkem 363 225 km a spotřebováno 43 411 litrů pohonných hmot. V listopadu se začala rozvážet strava do nemocnice Delta.
Energetika
Za rok 2008 byly spotřeby plynu 7 244 405 m3, tepla 39 774 GJ, vody 437 030 m3 a elektrické energie 23 566 393 kWh. Byla dokončena rekonstrukce tepelného zdroje, s nímž souvisí snížení stavu obsluhy výtopny o šest pracovníků. Vzhledem k přesunu monitorovacího systému (kamery) na velín PMDV byl stav pracovníků posílen o pět techniků.
Oddělení bezpečnostních a požárních techniků
Ve FN Brno bylo v roce 2008 evidováno 50 pracovních úrazů. Proběhla kontrola 770 přenosných hasicích přístrojů a 620 hydrantů.
Oddělení inženýrských činností
Došlo k předání 104 staveb (technologií) a ke kolaudacím objektu kotelny, 6. a 7. NP objektu Z, úprav RDK ve 3. NP objektu L, ambulantní části v 1. NP objektu CH, Traumatologického centra - Urgentního příjmu v 1. NP objektu CH a rekonstrukce OPS - část 1 ve 2. NP objektu CH.
Oddělení zdravotnické techniky
Fakturováno bylo celkem 42 064 657,80 Kč za servisní úkony na zdravotnické technice FN Brno. Metrologem FN Brno bylo zkalibrováno 238 teploměrů pro monitorování teplot v prostorách uchovávání léčivých přípravků na útvarech FN Brno.
Prádelna
Vypráno bylo celkem 1136 986 kg prádla a náklady na 1 kg vypraného prádla byly (včetně energií) 5,39 haléřů.
Správa budov
Pod tento útvar bylo převedeno Oddělení zabezpečení objektů.
Stravovací provoz
Vyexpedováno bylo celkem 498 323 obědů do závodní jídelny a 468 125 pokrmů (celodenní strava) pro pacienty FN Brno. V listopadu 2008 byl zahájen vývoz jídel pro nemocnici Delta. V polovině roku byly v prodejnách Pohoda umožněny bezhotovostní platby vytipovaným zaměstnancům (vrácený příspěvek z FKSP na obědy).

Oddělení řízení jakosti
Rok 2008 byl druhým rokem tříletého období platnosti certifikátu systému jakosti podle normy ČSN EN ISO 9001:2001 ve FN Brno a jeho útvarech. Proběhl ve znamení rozvoje a zlepšování stávajících fungujících systémů a reflexe aktuálních organizačních změn.
V rámci rozvoje systému řízení jakosti bylo rozhodnuto o posouzení možností a případné implementaci součástí tzv. integrovaného systému řízení. Mezi tyto části patří především Systém environmentálního řízení (EMS), tj. systém řízení se zohledněním péče o životní prostředí. Dalšími součástmi jsou Systém řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a Systém řízení bezpečnosti informací.
U medicínských útvarů je i nadále zvažována možnost akreditace medicínských útvarů podle standardů NIAHO.
V oblasti laboratoří se pokračovalo v projektu nastavení správné laboratorní praxe podle normy ČSN EN ISO 15189:2007 certifikací OKH.
Zlepšování stávajících systémů řízení jakosti útvarů i FN Brno spočívalo mimo realizace opatření z analýzy výsledků měření a monitorování procesů i produktů daného útvaru ve sjednocení řídicí dokumentace do jedné centrální databáze. Po dokončení vývoje databáze a odstranění nedostatků zjištěných při zkušebním provozu byla databáze Řízená dokumentace firmy uvedena do ostrého provozu a pověření zaměstnanci útvarů začali podle připraveného pracovního postupu a za spolupráce zaměstnanců OŘJ vkládat do databáze jednotlivé dokumenty.
Na organizační změny (vyčlenění dětské rehabilitace z PAČ, nový útvar VVŠ) bylo reagováno vytvořením systému řízení jakosti i v těchto nových útvarech a ve spolupráci s OŘJ jejich přípravou k certifikaci. Drobné organizační změny (např. začlenění LK do VVŠ, CEP do ÚNP a interního auditora do vrcholového vedení) byly řešeny úpravou patřičných stávajících interních řídicích dokumentů do aktuálního stavu.
Pro rozhodnutí vrcholového vedení o implementaci nadstavbových systémů řízení byly realizovány pilotní projekty ve vybraných útvarech. Výsledky těchto projektů rozhodly o implementaci EMS pouze do procesů OHTS a Systému bezpečnosti informací do procesů CI. Vhodnost implementace Systému řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci byla prověřena na Centrální sterilizaci se závěrem tento systém na zdravotnických útvarech neimplementovat, protože tato problematika je řešena celonemocničně ze strany OHTS.

Tiskový mluvčí
V roce 2008 vydala Fakultní nemocnice Brno čtyřicet tiskových zpráv a uspořádala téměř tři desítky tiskových konferencí.
K nejvýznamnějším prezentačním aktivitám FN Brno patřilo v roce 2008 otevření Traumcentra FN Brno za účasti ministra zdravotnictví, oslavy 120. výročí založení Zemské porodnice na Obilním trhu a 110. výročí otevření Dětské nemocnice v Černých Polích.
Tradičně se konal Dětský den, Dny otevřených dveřích na porodnických pracovištích, dále také na Klinice nemocí plicních a TBC, nově také na Traumacentru FN Brno.
Pro děti hospitalizované na Pracovišti dětské medicíny byla uspořádána celá řada akcí, z nichž jmenujeme např. divadelní představení Červená Karkulka či Malování s Davidem, které se konalo za spolupráce s reklamní agenturou Ogilvy Mather.
V září roku 2008 byla zahájena akce Červená z modré.... pro život! Náborová akce dárců krve probíhá za spolupráce a významné podpory hokejového klubu HC Kometa Brno a její trvání bylo prodlouženo až do poloviny roku 2009.

 


Akce Červená z modré.... pro život!

Červená Karkulka

Den dětí

Malování s Davidem

Ústavní lékárna
Záměry Ústavní lékárny byly stanovovány a vyhodnocovány v rámci uskutečňování strategických operací, schválených vedením FN Brno.
Ústavní lékárna se skládá z osmi pracovišť . V areálu PMDV se nachází deset expedičních míst pro veřejnost, pracoviště výdeje a přípravy pro nemocnici, úsek zdravotnického materiálu pro nemocnici a centrální příprava cytotoxických léčiv. V areálu PRM se nachází tři expediční místa pro veřejnost. V areálu PDM jsou umístěna čtyři výdejní místa pro veřejnost a dále zde zabezpečuje službu LSPP.
V roce 2008 dále pokračovaly práce na realizaci onkologické hlášenky. Jedním z předpokladů úspěšného řešení onkologické problematiky je znalost míry a charakteru zatížení populace zhoubnými nádory, jejichž počet stoupá. Ve FN Brno bylo rozhodnuto, na základě zvážení všech možných postupů, využít ke sběru dat tvorby programu objednávání cytotoxických léčiv v elektronické podobě. Současně jsou doplněny i další parametry (například prediktivní faktory – MTT testy resistence, apod.).
Ústavní lékárna se zapojila do pilotního programu MZ ČR „elektronické předávání dat“.
Lékárna pravidelně aktualizovala zprávy o aktuální zásobovací situaci, o nových předpisech SÚKL a dalších důležitých informacích na své stránce v rámci vnitřního nemocničního informačního systému. Metodické pokyny s celonemocniční platností byly aktualizovány a byly také vyvěšeny ve vnitřním nemocničním informačním systému.
Vedoucí lékárník byl předsedou Etické komise, členem pracovní Komise MEK při SÚKL, členem Komise účelné farmakoterapie, členem akreditačních komisí MZ ČR, členem zkušební komise pro atestační zkoušky v oboru Nemocniční lékárenství.
Lékárníci byli i v roce 2008 členy nutričního týmu FN Brno, který se schází 1x za dva měsíce a zabezpečuje nutriční politiku ve FN Brno.
Farmaceutičtí asistenti uspořádali dva akreditované semináře s lékárenskou tématikou, dále se podíleli na sanitářských kurzech FN Brno a aktualizovali skripta pro tyto kurzy.

Útvar krizového řízení
V roce 2008 byl budován Plán krizové připravenosti FN Brno na bázi a v prostředí jednotného SW pro krizové plánování a řízení EMOFF JmK, vše ve spolupráci s Oddělením krizového řízení JmK a s využitím budoucího datového propojení se Zdravotnickou záchrannou službou JmK. Statická část zmíněného celokrajského systému krizového plánování EMOFF byla naplněna daty potřebnými pro tvorbu a bezchybné fungování vlastní, nově se tvořící dynamické části systému, která umožňuje na bázi datových přenosů zajistit on-line řízení krizových stavů ve FN Brno v návaznosti na přednemocniční fázi. Jádrem systému řízení za krizových stavů je pracoviště „Dispečink urgentních příjmů“ (DUP), který bude řídit veškeré krizové stavy a situace ve FN Brno – hromadný příjem pacientů s mechanickým, termickým či CBRN postižením, stejně jako evakuaci celého zařízení. Bylo provedeno vyhodnocení mimořádných událostí ve FN Brno s porovnáním trendů vývoje počtu událostí za období 2005 – 2008. V rámci ústřední evidence služebních razítek ve FN Brno byla vytvořena nová elektronická databáze „Služební razítka“ na Lotus, která zjednodušuje celý proces objednávání služebních razítek ve FN Brno.
Důležitým mezníkem bylo datum 2. ledna 2009., kdy došlo ke spuštění ostrého provozu informačnímu systému ISEED v celé FN Brno. ISEED je určen pro jednoznačnou a efektivní elektronickou evidenci fyzické externí korespondence. Důležitým úkolem roku 2008 bylo zajištění řádného skartačního řízení. Z důvodů legislativních - vyhlášky č. 385/2006 Sb., o zdravotnické dokumentaci a následně vyhlášky č. 187/2008 Sb, probíhalo skartační řízení ve FN Brno ve 2 etapách : 1. etapa : od 1. dubna do 30. května 2008 probíhalo skartační řízení pro nezdravotnickou dokumentaci. 2. etapa: od 1. července do 29. srpna 2008 probíhalo skartační řízení pro zdravotnickou dokumentaci. Celkem bylo rozvlákněno 22 100 kg papírové dokumentace, což představuje druhé největší množství od roku 2003. Náklady na skartaci činily 2 000,- Kč na rozvláknění v papírnách Prudká u Tišnova a 12 202,- Kč, fakturace vnitroústavní dopravy v rámci OHTS. Na základě plnění cílů jakosti došlo k rozšíření informačního systému ASA/ISPI o modul WISPI, určený pro elektronickou evidenci uložených osobních spisů. Využíván bude zaměstnanci Zaměstnaneckého oddělení. Byla provedena celková implementace WISPI i s proškolením uživatelů.

Útvar ředitele pro vědu, výzkum a školství
Útvar ředitele pro vědu, výzkum a školství se v září 2008 přestěhoval v rámci PMDV do nově zrekonstruovaných prostor v pavilonu D. Pracovní prostředí umožní útvaru rozvinout svoji činnost v souladu se svými cíli.
V souvislosti s nově vzniklým pracovním prostorem byla v říjnu zahájena činnost útvaru v rámci podpory klinických hodnocení (KH) a v současné době poskytuje své služby pro dvě kliniky v rámci 5 klinických hodnocení, další klinických hodnocení jsou ve schvalovacím období. Celkově bylo v roce 2008 zahájeno 85 nových klinických hodnocení.
V roce 2008 byla poprvé vyhodnocena publikační činnost jednotlivců i klinik v rámci Motivačního/publikačního fondu, jakožto jednoho z ukazatelů hodnocení vědecko-výzkumné činnosti. Cílem útvaru je více motivovat vědecké pracovníky k publikační činnosti v hodnotných časopisech (hodnoceno výší impact factoru) a tím zvyšovat prestiž nejen sobě, svému pracovišti, ale i FN Brno, jakožto žadateli o grantové a výzkumné projekty.
Po roční pauze byla obnovena činnost Interního grantového fondu (IGF), tentokrát v upravené podobě. Od roku 2008 je cílem IGF podporovat nelékařské zdravotnické a technicko-hospodářské pracovníky. V rámci soutěže IGF 2008 byly vybrány tři dvouleté projekty, zaměřené na zlepšování ošetřovatelské péče ve FN Brno.
Zaměstnanci FN Brno se v roce 2008 podíleli celkově na řešení 56 grantových a výzkumných projektů v rámci ČR a EU (EHP/Norska). V průběhu roku byly zaslány přihlášky v rámci několika výzev k projektům financovaných z Evropských fondů.
Lékařská knihovna
V roce 2008 bylo v Lékařské knihovně zaregistrováno 3 675 uživatelů, kterým bylo půjčeno celkem 28 364 publikací, vypracováno 103 rešerší a pořízeno 32 320 stran kopií článků z odborných časopisů. Do knihovního fondu bylo zakoupeno 660 odborných publikací, 33 titulů zahraničních a 78 titulů českých časopisů. Knihovna získala konsorciální přístup k řadě elektronických informačních zdrojů, které jsou přístupny z intranetových stránek nemocnice.

Správní a hospodářsko
-technické složky