Centrum informatiky (CI)

Oddělení analýz a organizačních služeb zajišťovalo školení uživatelů, bylo připraveno prezenční školení pro MS Word 2010 včetně výukových materiálů. Bylo připraveno e-learingové školení Office 2010. Oddělení zajišťovalo vytváření ID karet, vizitek, správu a likvidaci faktur v kompetenci CI, vytváření objednávek na datové a softwarové služby FN Brno, DTP práce a ostatní technicko-administrativní činnosti související s chodem CI.
Oddělení správy ekonomických informačních systémů v roce 2014 zaimplementovalo nové legislativní požadavky do pomocného analytického přehledu dle vyhlášek č. 472/2013 Sb. a 473/2013 Sb. ve finančním účetnictví. Byla zajištěna možnost čerpání náhradního stravování ve druhé kantýně na pracovišti PMDV. V oblasti Mezd a personalistiky byla zajištěna integrace na systém zpracování citací pro grantová řízení a pro vykazování RIV (výsledky výzkumu a vývoje pro Radu Vlády pro výzkum, vývoj a inovace ČR), byly sofistikovaně upraveny integrace na docházkový systém. V oblasti vnitropodnikového účetnictví byly upraveny funkčnosti sledování a převodu finančních prostředků dle nových atributů. Na základě dodaných podkladů byl aktualizován seznam studených přídavků a instantních nápojů v aplikaci internetového objednávání pacientské stravy v modulu Stravovací provoz. V roce 2014 probíhala příprava integrace spravovaných systémů na integrační platformu Cache.
V rámci využití integrační platformy Intersystems Caché byly na Oddělení správy nemocničních informačních systémů rozpracovány klíčové funkcionality standardní identifikace pacienta v rámci různých medinských informačních systémů (Master Patient Index) a ukládání a přístup ke zdravotnické dokumentaci pacienta (Electronic health record). Byly započaty integrační práce nad informačními systémy lékárny do prostředí FN Brno. A úspěšně byly dokončeny implementace systémů AMISHD Patologie Orpheus, AMISHD HLA Orpheus a započata byla implementace systému TIS.
Oddělení správy systémů PACS pokračovalo v rozvoji projektu e-Podatelna, realizován je postupný přechod na operační systém MS Windows 7 a byly realizovány kroky směřující k obměně starších typů diagnostických stanic včetně diagnostických SW. Je připravován update řešení IMPAX ze stávající verze 6.4 na verzi 6.6 se současným přechodem na virtualizační platformu FN Brno do prostředí VMware.
Nově vzniklé Oddělení správy vnitřního informačního systému zajišťovalo spuštění, zavedení, zajištění přístupu a přípravu prostředí pro nový Vnitřní Informační Systém na bázi Microsoft SharePoint 2013. Prostředí je plně integrováno se všemi úrovněmi ve FN Brno běžících komponent Microsoft, počínaje Active Directory, přes manažerský a poštovní systém Exchange až po zajištění správného zobrazování informací pomocí prohlížečů webů (nejčastěji používaný Microsoft Internet Explorer). V první fázi nastavení došlo k rozšíření možností přístupů z Internetu pro zaměstnance, následně pak k doplnění farmy SharePoint o server, umožňující zobrazení a úpravy běžných kancelářských formátů souborů bez nutnosti mít nainstalovaný nebo spuštěný kancelářský balík programů Microsoft Office.
Dále probíhá analýza možností a definice postupů pro převod všech informací a databází z Lotus Notes do nového VISu, definice a tvorba nových aplikací s celonemocniční působností a dokončení aktualizace samotného prostředí na nejnovější verzi s opravou chyb a doplněním funkčností. Pro správu dat a řízení životního cyklu informací byly integrovány do jádra VISu pomocní nástroje firem Nintex a Infowise, jejich využívání usnadňuje a zjednodušuje používání, sběr a zpracování uložených dat. Dále byl integrován systém řízení projektů Microsoft Project Server, který umožňuje definování, řízení a správu projektů v celé FN Brno.
Úsek správy Lotus Notes zajišťoval správu, uživatelskou podporu a programování v IS Lotus Notes, který má v současné době 3237 uživatelů. V Lotus Notes jsou aplikace poštovní, informační a zajišťující základní workflow nemocnice a její řízení. Lotus Notes byl provozován na 3 serverech pro tento systém a 1 serveru pro elektronické vzdělávání EDEN. Zde OSLN zajišťuje správu systému, lektorování kurzů LN a kurzu pro lektory, vývoj a správu kurzů, správu a podporu uživatelů. V roce 2014 byl zahájen postupný převod poštovních databází z Lotus Notes do MS Outlook a bylo převedeno e-learningové vzdělávání ze systému EDEN do systému Moodle.
Oddělení systémové a technické podpory bylo předáno do užívání nové datové centrum. Nové datové centrum je redundantně spojeno se stávající serverovnou pro zvýšení dostupnosti pomocí nových datových switchů. Bylo zprovozněno nové diskové pole NetApp FAS 8040 redundantně umístěno v novém datovém centru a ve stávající serverovně v budově T. Probíhá virtualizace stávajících fyzických serverů do prostředí VMware. Probíhá převod virtuálních serverů z prostředí hyper-v do prostředí VMware na nové diskové pole. Pokračuje přechod koncových stanic z operačního systému Windows XP Proffesional na Windows 7 Professional. Proběhlo zapojení dodávky nových PC HP ve všech areálech FN Brno. Začal převod poštovních schránek ze systému Lotus Notes do systému MS Exchange. Instalujeme poštovního klienta MS Outlook místo klienta LN na pracovní stanice.

Ekonomický odbor (EO)

V roce 2014 poskytoval Ekonomický odbor podporu a služby v oblasti ekonomické a finančního řízení s cílem zabezpečit veškeré potřebné podmínky pro činnost medicínských i nemedicínských útvarů.
Přehled hlavních provedených účetních operací v rámci Oddělení účtáren a informací (počet dokladů, nikoliv položek):
     • Přijaté faktury: 67.460
     • Vydané faktury: 16.006
     • Cestovní příkazy: 3.318
     • Pokladní doklady: 47.816
Ze strany Oddělení vnitronemocničního účetnictví a financí bylo zpracováno celkem 55 ceníků, z toho 26 ceníků nových a 29 aktualizací. Dále bylo zajištěno provádění vnitronemocničního účetnictví, byly řešeny odborné úkoly v oblasti zdravotnické statistiky, sledování a vyhodnocování lůžkového fondu a agendy související se statistikou medicínské činnosti, zpracování ekonomických statistických výkazů požadovaných zřizovatelem, ÚZISem a ostatními orgány.
V rámci činnosti Oddělení operativní evidence bylo v roce 2014 provedeno:
     • pořízení dlouhodobého majetku v hodnotě 251.254.834,15 Kč
     • pořízení drobného dlouhodobého majetku v hodnotě 34.894.108 Kč
     • pořízení drobného druhového majetku v hodnotě 4.972.000 Kč
     • zařazení dlouhodobého majetku v hodnotě 260.666.488 Kč
     • zařazení drobného dlouhodobého majetku v hodnotě: 34.894.108 Kč
     • zařazení drobného druhového majetku v hodnotě: 4.972.000 Kč
     • vyřazení dlouhodobého majetku v hodnotě 26.519.968 Kč
     • vyřazení drobného dlouhodobého majetku v hodnotě 24.386.187 Kč
     • vyřazení drobného druhového majetku v hodnotě 5.469.700 Kč
V roce 2014 bylo odlišné spektrum revizí ZP. Revize byly zaměřeny především na kontrolu center se zvláštní smlouvou a vykazování centrových léčiv, dále pak revize zaměřené na účtování v systému DRG. Tyto revize jsou nařizovány a prováděny ústředím VZP ČR a jsou většinou 2-3 denní. Další revize se týkaly regresních řízení pro potřeby komerčních pojišťoven. Značně poklesl počet revizí zaměřených na běžnou kontrolu dokumentované a vykazované zdravotní péče, kontrolována byla především péče ambulantní.
Interní revizní lékař se zúčastnil 37 revizí ZP a zpracoval 143 kontrolních zpráv.
Oddělení controllingu v rámci činnosti v informačním systému Cognos zahájilo programové a analytické práce týkající se rozšíření vyhodnocování ekonomických ukazatelů i za část ambulantní, tzn. vyhodnocování nákladovosti a výnosnosti za ambulantní odbornosti, ambulantní výkony. Dále v informačním systému Cognos v průběhu roku 2014 došlo k zautomatizování procesů ve vyhodnocování centrové péče, byly nastaveny nové číselníky center ve všech produkčních systémech, pro oddělení zdravotních pojišťoven byly připraveny reporty k vyhodnocování centrové péče dle diagnostických skupin, dle nákladových středisek, klinik, IČP atd.

Nemocniční lékárna (NL)

Rok 2014 se opět vyznačoval nárůstem činností NL. V únoru byla otevřena nová výdejna léku u východu na Jihlavskou ulici. Takto došlo k pokrytí staré bohunické zástavby lékárnou a k opětovnému zvýšení záchytů receptů. Zvláště z KPNT, KIGOPL, KICH a ambulance bolesti. Pro klienty lékárny byly realizovany promoakce, které napomohly ke zvýšení realizace v lékárně.
K 1. srpnu 2014 byl pod lékárnou zřízen úsek klinické farmacie, který se stal garantem bezpečnosti farmakoterapie.
Úsek v současné době denně úzce spolupracuje a poskytuje systémové hodnocení medikace následujícími klinikami FN Brno:
     • Interní kardiologická klinika
     • Neurologická klinika
     • Gynekologicko-porodnická klinika
     • Klinika interní, geriatrie a praktického lékařství
     • Klinika nemocí plicních a tuberkulózy
     • Interní gastroenterologická klinikou
     • Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny
     • Klinika dětské anesteziologie a resuscitace
     • Klinika dětské onkologie
Na pokrytí činnosti (nákup programů, počítačů a tabletů) ÚKF se podařilo lékárně získat grant ve výši 480.000,- Kč.
Hodnocení medikace klinickým farmaceutem ve zdravotnickém zařízení:
Provádíme hodnocení medikace pacienta systematicky a konziliárně.
     • Systematické hodnocení medikace je aktivní hodnocení medikace klinickým farmaceutem bez vyžádání lékařem. Předem je stanoveno, pro která pracoviště bude systematické hodnocení medikace určeno. Přednostně jsou vybraná riziková oddělení ve zdravotnickém zařízení. Systematické hodnocení medikace je prováděno komplexně, v plném rozsahu u každého pacienta od jeho příjmu až do jeho propuštění z daného oddělení.
     • Konziliární hodnocení medikace je hodnocení medikace klinickým farmaceutem na vyžádání lékaře. Je určeno pro všechna oddělení zdravotnického zařízení. Dotazy od lékařů přijímáme elektronickou formou nebo telefonicky. Rychlost zpracování dotazu se odvíjí od náročnosti dotazu. Snažíme se dotazy zpracovat co nejdříve - prioritou ale zůstává kvalita zpracování.
Zpracovaná konzilia dokumentujeme a evidujeme.
1. Činnosti klinického farmaceuta při hodnocení medikace pacienta
     • Signální léková revize-posouzení medikace při příjmu pacienta do zdravotnického zařízení (indikace, kontraindikace, zvolená dávka, léková forma a cesta podání, duplicity, načasování terapie, interakce)
     • Identifikace rizikových farmakoterapeutických režimů.
     • Individualizace farmakoterapie a její posouzení v celém kontextu dostupných údajů (změny funkcí eliminačních orgánů, změny farmakokinetiky/farmakodynamiky léčiva v důsledku komorbidit, lékových interakcí, popř. genetického polymorfismu)
     • posouzení příčinné souvislosti mezi subjektivními potížemi pacienta, popř. změnami v průběhu choroby a současnou medika
2. Další edukační činnost ve FN Brno (semináře na vybraná témata, stáže studentů)
V průběhu roku 2014 začala na úseku přípravy A-I-O vaků probíhat výroba zavodňovacích vaků pro Kliniku dětské onkologie FN Brno. Celková produkce tohoto oddělení stoupla oproti roku 2013 o 28,5%.
Na úseku přípravy cytotoxických látek je nárůst zvlášť složitých individuálních příprav na jednotlivé pacienty a nárůst příprav studiové medikace. Celkový nárůst produkce tohoto oddělení proti loňskému roku je o 4,7%. Proti roku 2009, od kdy probíhá statistické zpracování, je nárůst o 36%.
Také v roce 2014 byl nárůst v počtu vychystaných žádanek na kliniky a to v lécích o 5,11% a ve zdravotnickém materiálu o 8,63% proti roku 2013.

Popis Počet
celkem
Počet
pro ZP
Žádanky od zdravot
.zařízení
Objednávky od ostatních odběratelů Celkem v tis.Kč za léčiva v tis.Kč za PZT
v tis.Kč
Recepty včetně elektronických 254 997,00 233 136,00          
Recepty cytostatické 27 483,00 27 483,00          
Recepty celkem 282 480,00 260 619,00          
Poukazy 25 607,00 25 543,00          
Žádanky na léčiva     115 959 55      
Objednávky na PZT     43 555 18      
Tržby od ZP         416 974,00 386 461,00 30 513,00
Tržby od ZP na cyto         8 394,00 8 394,00  
Tržby za doplatky od pacientů za částečně hrazená léčiva a PZT         24 287,00 23 436,00 851
Tržby za volný prodej         17 375,00 14 856,00 2 519,00
Tržby od ostatních odběratelů         190 134 56
A-I-O vaky celkem 6 906,00            
Cyto přípravy celkem 44 815,00            


Také v roce 2014 v NL působila jako pre- i postgraduální školící pracoviště. Lékárnou prošlo:
Šestiměsíční praxe studentů 5. ročníku FaF VFU: 18 studentů
Ostatní: 10 studentů
Specializační vzdělávání Zdravotnické potřeby: 34 frekventantů
Vyšší odborná škola obor farmaceutický asistent: 1 frekventant
Lékárna se také podílí výukou na sanitářských kurzech. Dále se podílí na přednáškách pro personál nemocnice – cyklické vzdělávaní „Správná aplikace lékových forem“, přednášky na předatestačních kurzech a přednášky pro mladé lékaře. Také se podílí na specializační vzdělávání pro NLZP.
Vzdělávání:
1 VŠ úspěšně ukončila specializaci v oboru „Nemocniční lékárenství“
1 VŠ úspěšně ukončila specializaci v oboru „Veřejné lékárenství“
Lékárníci jsou členy:
     • Komise účelné farmakoterapie
     • Nutričního týmu FN Brno
     • Etické komise
     • Komise – Prevence nozokomiálních nákaz, Antibiotické komise
Lékárníci se aktivně podílí na práci v různých spolcích a komisích:
     • členka brněnského výboru spolku farmaceutů ČFS-JEP,
     • členka představenstva OSL Brno město
     • člen severoamerické Childrens Oncology Group
     • člen zkušební komise při závěrečných zkouškách sanitářských kurzů.
     • člen zkušební komise v oboru veřejné lékárenství
     • člen the European Society of Clinical Nutrition and Metabolism
Další aktivity lékárny jsou směrem k veřejnosti v dělání přednášek a vystupování v médiích:
     • Pro členy sdružení ROSKA (pacienti s roztroušenou sklerózou) na téma Potravní doplňky při RS
     • Pravidelné relace v pořadu Magazín Radia Proglas (live)
     • Přednášky pro mateřská centra
     • Centrum pro rodinu,
     • Pro kluby maminek
     • Aktivní účast na odborných akcích, pořádaných sekcí nemocničních lékárníků
     • Prezentace pro primářské porady
Přednášky:
     • Izolátorová technika v nemocniční lékárně
     • Podmínky pro použití izolátorů v provozech nemocniční lékárny
     • Zkušenosti s prací v izolátoru
     • Robotická příprava versus izolátor
     • Výhled do budoucna
     • Cyklické školení „Správná aplikace léků“ - Rektální a vaginální lékové formy, „Parenteralia“.
Přednáška pro sestry v rámci atestace „Dětská sestra“ v Dětské nemocnici na Černopolní.
     • „Specifika farmakoterapie v dětském věku, dávkování, způsob podání, nežádoucí účinky“
     • Adaptační program pro lékaře organizovaný OPA - Legislativa - „Pravidla předepisování léčivých přípravků„
     • „Magistraliter příprava ve FN Brno„
     • „Představení Nemocniční lékárny“

Odbor kvality, bezpečnosti a krizového řízení (OBKŘ)

V roce 2014 proběhly úspěšně všechny externí audity systému řízení kvality. Ve dnech 24. - 28. března 2014 reakreditační audit DIAS a recertifikační audit dle ISO 9001, v únoru periodický audit systému environmentálního managementu a v listopadu a prosinci periodické audity ČIA dle ISO 15189 na laboratorních odděleních.
Hlavní náplní činnosti Oddělení řízení kvality byla implementace nové verze akreditačních standardů DIAS. Požadavky akreditačních standardů byly průběžně prezentovány a projednávány na primářských poradách a při setkáních OŘK s představiteli vedení pro kvalitu a interními auditory v květnu a v listopadu.
OŘK soustředilo pozornost především na edukační činnost. Byly uspořádány 2 kurzy pro interní auditory a 2 kurzy pro představitele vedení pro kvalitu. Zvýšená auditační činnost členů OŘK byla zaměřena především na hlavní procesy FN a na audity zdravotnické dokumentace lůžkových útvarů. Pro tuto činnost a jednotný postup při hodnocení byly zpracovány kontrolní listy. Pro zvýšení efektivity edukace v oblasti kvality byl podán a schválen interní grant s cílem vytvořit optimální koncepci vzdělávání realizací audiovizuálních nahrávek jak pro široké spektrum zaměstnanců, tak pro managery kvality a interní auditory. Časově náročnou činností OŘK je kontinuální podpora činnosti útvarům v oblasti kvality.
Hlavním úkolem Oddělení spisové služby v roce 2014 bylo zajištění řádného skartačního a mimoskartačního řízení pro celou FN Brno. Do skartačního i mimoskartačního řízení byly zahrnuty zdravotnické i nezdravotnické dokumenty FN Brno z let 1910 - 2013 s uplynulou skartační lhůtou, které nebyly nadále provozně potřebné pro další činnost FN Brno. Celkem bylo skartováno 26 500 kg papíru a 4 500 kg RTG snímků. V Ústředních spisovnách FN Brno bylo v roce 2014 přijato a uloženo přes 84 656 chorobopisů. Úložné prostory spisovny v bohunickém areálu byly rozšířeny instalací dalších stacionárních regálů, které budou sloužit pro uložení nejstarší zdravotnické dokumentace v odpovídajících podmínkách. Vzhledem k rostoucím požadavkům na dlouhodobé uložení dokumentace v Ústředních spisovnách, je v plánu v následujících letech pořízení dalších regálů. Na Centrální podatelně FN Brno bylo celkem ofrankováno a vypraveno 118 917 zásilek v celkové hodnotě 1 703 176,20 Kč.
Na Oddělení krizové připravenosti byl v roce 2014 kladen důraz na užší spolupráci se složkami IZS a orgány státní správy při koordinaci postupů při řešení MU/KS. V praktické rovině probíhalo ověření připravenosti na MU/KS pomocí uskutečněných cvičení (taktických i prověřovacích). Šlo o ověření nastavených procesů a postupů v krizové dokumentaci, která je pravidelně aktualizována. Velké úsilí bylo také věnováno podrobnému metodickému školení jednotlivých útvarů FN Brno v oblasti krizové připravenosti ve spolupráci s OBPT.
Pro adekvátní zvládání MU/KS byly ve FN Brno ustanoveny pomocné zasahující složky zaměstnanců z jednotlivých útvarů nemocnice. V průběhu celého roku 2014 probíhalo řádné monitorování i vyhodnocování mimořádných událostí a havárií ve FN Brno s následným zápisem vybraných událostí do systému hlášení nežádoucích událostí.
Na KS MEKA začal aktivně probíhat proces rozšíření Traumateamu ČR o modul č. 8. Adekvátně byl připravován personál na činnost v TT ČR jak po stránce teoretické – školení v činnostech na místě nasazení, jazykové kurzy aj., tak i praktické v podobě absolvovaných cvičení.
Trauamateam ČR se velmi úspěšně prezentoval již na začátku roku 2014, kdy se aktivně prezentoval na XIV. konferenci krizové připravenosti ve Sloupu v Čechách na českolipsku. Další ostrou prověrku své akceschopnosti podstoupil Traumateamu ČR na mezinárodním cvičení RAFEX, které se uskutečnilo 27. - 29. května 2014 v lokalitě fiktivní postižené země „HANÁ LAND“ v Olomouckém kraji. Celkem bylo Traumateamem ČR ošetřeno 138 zraněných. Cvičení opět důkladně prověřilo akceschopnost Traumateamu ČR a jeho připravenost na ostrý výjezd do zahraničí. V měsíci listopadu se členové Trauamateamu ČR velmi aktivně zapojili v Kaznějově do mezinárodního součinnostního cvičení Preparation 2014. Cílem cvičení bylo ověřit připravenost těžkého USAR odřadu ČR (CZERT USAR) na splnění požadavků dle mezinárodní metodiky INSARAG včetně obhajoby certifikátu v roce 2015. Na KS MEKA byl v roce 2014 také prováděn pravidelný monitoring mimořádných události doma i ve světě. Do oblasti činností KS MEKA patří i zajišťování administrativního servisu Psychosociální intervenční služby pro AZZS.

Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky (OOPVP)

Odbor v roce 2014 zajišťoval komplex činností v oblasti právní, organizačně řídicí, mzdové a personální včetně vzdělávání a péče o zaměstnance.
Mezi významné úkoly, které v roce 2014 odbor realizoval, bylo zasílání elektronických výplatních lístků zaměstnancům FN Brno a realizace I. ročníku adaptačního programu pro lékaře – absolventy.
V roce 2014 byly na jednotlivých odděleních zpracovány příslušné agendy, a to:
Oddělení právních věcí přezkoumávalo celkem 3 195 návrhů nových smluvních vztahů, nově vyhlásilo 35 veřejných zakázek realizovaných formou zadávacího řízení dle zákona o veřejných zakázkách. K dalším desítkám v předchozích obdobích uzavřených smluv zpracovávalo dodatky. Vedeno bylo 39 soudních sporů, v nichž FN Brno je stranou žalovanou, a to žalob na ochranu osobnosti, pracovněprávních, vydání nemovitosti, nároky za škodu na zdraví. Řešeno bylo 1 364 pohledávek za dlužníky. U 808 bylo již zahájeno soudní řízení, ostatní jsou řešeny mimosoudně. Nově byly uznány a administrativně zpracovány 4 nemoci z povolání. K vyřízení bylo přijato 37 oznámení škod způsobených na majetku FN Brno, 10 bylo vyřízeno, zbývající zůstávají v řešení.
Personální oblast se zabývala 2 803 nástupy a výstupy zaměstnanců. Každý měsíc byl více jak v průměru 2481 zaměstnancům poskytnut příspěvek na penzijní připojištění a 124 zaměstnancům příspěvek na životní pojištění. V roce 2014 bylo zpracováváno měsíčně v průměru 7 tis. výplat. Byla dokončena elektronizace výplatních lístků.
Oddělení vzdělávání a péče o zaměstnance zajistilo a administrativně zpracovalo ve FN Brno jako akreditované zdravotnické zařízení stáže pro 267 lékařů, odborné praxe pro 399 NLZP a pro 455 studentů různých středních a vysokých škol. FN Brno – OVPZ jako akreditované pracoviště pořádalo kurzy pro lékaře v předatestační přípravě pro 565 účastníků. Rezidenční místa byla v roce 2014 vytvořena pro 57 NLZP. V rámci rezidenčních míst uzavřeno 46 smluvních vztahů o spolupráci pro obory SPV - lékařů a 25 smluv pro NLZP. Zajištěny praktické části atestačních zkoušek pro 58 lékařů. V rámci certifikovaných kurzů hrazených z EU ESF bylo v 6 ti kurzech zajišťováno proškolení praktické výuky. Proběhla reakreditace 14 certifikovaných kurzů pro NLZP. V roce 2015 proškoleno v AKK 47 nových sanitářů. Do oborů specializačního vzdělávání bylo zařazeno 55 lékařů, 31 NLZP .Došlo k reakreditaci 4 oborů specializačního vzdělávání dle platných právních předpisů.
Oddělení organizace řízení v roce 2014 evidovalo 1 049 žádostí uchazečů o zaměstnání. Obsazování volných pracovních míst formou inzertní činnosti bylo realizováno ve 20 případech, z toho 7 inzerátů bylo zveřejněno v medicínských periodikách. V rámci zjišťování spokojenosti zaměstnanců byly zorganizovány 3 dotazníková šetření v kategorii sanitář, zdravotnický asistent a mezi všemi zaměstnanci FN Brno. V oblasti agendy poskytování informací o FN Brno pro studijní účely bylo vyřízeno 245 žádostí studentů středních až vysokých škol z celé ČR a 4 žádosti právnických osob. Oddělení zajistilo ve spolupráci s útvary vytvoření 4 nových a 3 revize statutů komisí a přezkoumalo z organizačního hlediska 32 organizačních řádů útvarů FN Brno a připomínkovalo 24 dokumentů systému řízení kvality. Významným krokem ke zkvalitnění organizace práce ve FN Brno bylo zprovoznění systemizace – organizačního stromu a jeho postupné plnění daty zaměstnanců FN Brno v provázanosti na personalistiku. Oddělení administrativně zajistilo zpracování Strategie FN Brno na období 2014 – 2019.

Odbor hospodářsko-technické správy (OHTS)

OHTS zajišťoval v roce 2014 úplnou hospodářsko-technickou správu FN Brno s důrazem na investiční výstavbu, stravování pacientů a zaměstnanců, praní veškerého prádla, materiálně-technické zásobování, plynulé dodávky médií, zajištění dopravy v rámci celé FN Brno, zabezpečení správy majetku, hospodárné využívání získaných finančních prostředků a zajištění bezpečnosti a požární ochrany včetně řízení systémů MaR a dalších podsystémů (EPS; EZS; potrubní pošta; řízení letového provozu na vlastních heliportech atd.) prostřednictvím centrálního velínu FN Brno Bohunice.

SB
Správa budov zajišťovala požadované služby na všech pracovištích FN Brno v souladu s rozpočty pro rok 2014. Na opravy a údržbu budov a technologií bylo ve všech areálech vynaloženo celkem 25 784 378 Kč. Údržba realizovala 12 848 zakázek. Provozní oddělení zajišťovalo od externích dodavatelů opravy a služby, na které bylo vystaveno 4 408 faktur.

OIČ
Oddělení inženýrských činností převzalo a předalo 103 staveb a technologií včetně drobných investic pod limit. Zkolaudováno stavebním úřadem bylo 8 akcí na PMDV – mezi nimi například Šatny v objektu CH, Redundantní serverovna, Stavební úpravy pro instalaci gama kamery, Rekonstrukce JIP a Rehabilitačního oddělení Neurologické kliniky, Rekonstrukce lékárny při ulici Jihlavská. Na PDM proběhla a byla zkolaudována rekonstrukce Dospávání na COS.
Dotované akce byly realizovány ve spolupráci s Obchodním oddělením. Jednalo se o:
• FN Brno – Bezpečný region – rekonstrukce technologie centrálního velínu
• FN Brno – Klimatizace Life Island II
V roce 2014 byly připravovány rozhodující dotované akce pro realizaci v roce 2015:
• FN Brno – Heliport HEMS, staveniště vybranému zhotoviteli IMOS Brno, a.s. bylo předáno 30. 12. 2014
• FN Brno – Objekt L NUP – Urgentní příjem
• FN Brno – Přístavba onkologického centra PDM

Energetika
Oddělení energetiky zajišťovalo nepřetržitou dodávku energií, provozy centrálního chlazení, klimatizace a vzduchotechniky, vlastní plynové výtopny pro areál PMDV, 11 agregátů náhradních zdrojů, 2 ČOV, úpravny vody pro výtopnu, prádelnu a laboratoře, tři čerpací stanice vody pro vyšší tlaková pásma, výměník čisté páry pro sterilizaci.
V roce 2014 bylo spotřebováno 6 909 097 m3 zemního plynu, 25 237 169 kWh elektrické energie, 482 318 m3 vody, 33 091 GJ dodaného tepla. Ve čtyřech vlastních kogeneračních jednotkách bylo vyrobeno 1 924 034 kWh elektrické energie a 11 370 GJ tepla. Nákup elektrické energie a zemního plynu na roky 2014 a 2015 byl centralizovaně zajištěn Ministerstvem zdravotnictví. Probíhá třídění odpadů a zpětný odběr. K ekologické likvidaci bylo odvezeno 924 tun komunálního a 602 tun tzv. infekčního odpadu. Byly demontovány vyřazené zásobníky topného oleje a technologie ze zrušeného objektu olejového hospodářství.
K úsporám elektrické energie byly instalovány frekvenční měniče na centrálních ventilátorech vzduchotechniky. Byla rekonstruována část potrubních rozvodů v kolektorech a klimatizace na JIP NK a na Live Island IHOK.

Centrální velín
V roce 2014 prošel Centrální velín celkovou rekonstrukcí jak části stavební, tak technologické, a byl vytvořen Společný centrální dispečink. Nově vytvořené dispečerské centrum Společného centrálního dispečinku je tvořeno částí urgentního příjmu (tři pracoviště) a částí technologického dispečinku (dvě pracoviště), které v případě mimořádné události bude pracovat společně v režimu jednotného ovládání.
V roce 2014 se zavedly nové podmínky vjezdu do FN Brno, nové značení a vymezení parkovacích ploch. Navýšen byl počet parkovacích míst pro zaměstnance, zahájen výběr parkovného v areálu PMDV a instalovány byly čtečky RFID karet pro vjezd zaměstnanců. Provozní přínos opatření: uvolnění parkovacích ploch, snížení počtu zbytečných vjezdů do areálu, řád do parkovacího systému. Ekonomický přínos opatření: + 19 tis. Kč měsíčně na parkovném zaměstnanců, nově v průměru 35 tis. Kč měsíčně za výběr parkovného v areálu PMDV.
Prádelna za rok 2014 zpracovala 1 230 600 kg prádla, což je o 116 210 kg více než v roce 2013. Průměrná cena na vyprání 1 kg prádla (prací prostředky + spotřebovaná energie) činí 3,63 Kč. Průměrná cena na vyprání 1 kg prádla, kde jsou započítány náklady (energie, odpisy, vnitronemocniční náklady) činí v průměru na 1 kg prádla 24,44 Kč, což je o 3,90 Kč méně oproti roku 2013.
MTZ zpracovalo za rok 2014 celkem 5 021 poptávek klinik a oddělení, vystavilo 5 449 objednávek a zpracovalo 6 301 faktur v hodnotě 73 394 802,- Kč.
Sklad MTZ zpracoval, vyskladnil a zaúčtoval 17 990 výdejek v hodnotě 69 716 125,- Kč, z toho DDHM v hodnotě 26 609 766,- Kč.
V rámci hodnocení dodavatelů bylo vyhodnoceno 50 firem ve skupině A.

SP
V roce 2014 Stravovací provoz zajišťoval celodenní stravu pro pacienty na PMDV, PRM, PDM, pro Nemocnici SurGal a obědy pro zaměstnance FN Brno.
V uvedeném roce bylo připraveno a vyexpedováno 452 380 celodenních dietních menu pro pacienty a 578 277 obědů pro strávníky v závodních jídelnách.
Bylo spotřebováno zboží v celkové hodnotě 47 793 000,- Kč.
V průběhu roku 2014 pokračovalo jednání s MZ ohledně zakoupení nového tabletu včetně výdejního, úložného aparátu a velkokapacitní myčky na PMDV. V současné době byly dodány části I. a II. VŘ. Část III. VŘ, která zahrnuje jednotlivé tablety vč. systémového nádobí a velkokapacitní myčky, bude dodáno koncem I. Q roku 2015.
V roce 2014 byla bezplatně převedena nevyužitá gastrotechnologie z nemocnice IKEM, která byla zprovozněna a zařazena do inventáře SP. Provozně bylo uspořeno cca 2 300 000,- Kč za zprovozněnou gastrotechnologii.

OBPT
V roce 2013 bylo zaevidováno celkem 309 pracovních úrazů, z toho 33 s pracovní neschopností.
Proběhla kontrola 1 560 přenosných hasicích přístrojů a 497 hydrantů. Bylo provedeno 175 interních kontrol zaměřených na BOZP a PO. Na základě výsledků kontrol došlo na některých pracovištích ke změnám v rozmístění hasicích přístrojů a k navýšení jejich počtu.

Telefonní ústředna
Začátkem roku proběhla výměna zastaralých telefonních ústředen na nové. Došlo také k výměně 700 digitálních telefonních přístrojů. Od poloviny roku jsou nasazovány IP telefony využívající technologii Voice over IP. V roce 2014 bylo operátorkami spojeno 70 000 externích hovorů a odesláno 100 telegramů. V průběhu roku 2014 probíhalo jednání s operátory o snižování cen, výsledkem bylo snížení nákladů o 303 000 Kč (o 10%) oproti roku 2013.
Doprava zajišťuje komplexní služby při rozvozu stravy, prádla, léků, svozu odpadu, akutního převozu krve, krevních derivátů, biologických vzorků, osobní přepravu a přepravu prádla externím odběratelům. Došlo k výměně dvou zastaralých elektrovozíků za nové. V roce 2014 bylo převezeno cca 6000 vzorků, odvezeno 1 500 tun odpadu, převezeno 1 100 tun prádla. Celkem bylo vozidly FN Brno najeto 356 000 km, z toho 223 000 km osobními automobily a 133 000 km nákladními. Tankováno bylo 6 295 litrů BA 95 a 30 258 litrů NM.

Oddělení interního auditu a kontroly (OIAK)

V roce 2014 bylo pracovníky OIAK provedeno 16 plánovaných interních auditů a kontrol a 12 operativních kontrol. Audity byly zaměřeny na proces nastavení jednotných radiologických standardů, proces vzdělávání, proces nákupů a proces zadávání veřejných zakázek ve FN Brno.
Kontroly byly zaměřeny na vedení sesterské i lékařské dokumentace, oprávněnost nahlížení do zdravotnické dokumentace, výběr regulačních poplatků a plnění zásad Protikorupční strategie MZ ČR.
Zjištěné nedostatky byly odstraněny v uložených lhůtách.
V roce 2014 provedli vedoucí pracovníci FN Brno celkem 1223 plánovaných kontrol, z toho vedoucí pracovníci přímo podřízení řediteli FN Brno celkem 75 kontrol.
Evidence a vyřizování stížností byly zabezpečovány ve smyslu platné právní úpravy. S účinností zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách byly zveřejněny potřebné informace k vyřizování stížností na WEB FN Brno.
V roce 2014 bylo přijato 139 písemných stížností dle zákona č. 372/2011 Sb., 41 podnětů (netýkají se přímo poskytování zdravotních služeb) a 48 telefonických stížností a podnětů. Telefonické stížnosti a podněty byly vyřízeny ihned. Písemné stížnosti byly vyřízeny v zákonných lhůtách. V porovnání s předchozím rokem vstoupl počet podání o 14 %.
Z písemných stížností, týkajících se jak medicínských, tak nemedicínských útvarů, bylo:
- 6 oprávněných (chování personálu, komunikační nedorozumění, neposkytnutí stravy dle výběru pacienta)
- 3 částečně oprávněné (především chování personálu, tj. komunikační nedorozumění a čekací doba)
- 87 neoprávněných
- 43 odložených (nebyly podány oprávněnou osobou nebo doplněny na výzvu)
Prošetřením stížností se dospělo k závěru, že léčebné i ošetřovatelské postupy jsou obvykle dodržovány. Důvodem k podání stížnosti bylo ve většině případů vzájemné nepochopení a nedostatečná komunikace mezi pacientem nebo jejich rodinným příslušníkem a zaměstnancem naší nemocnice.

Projektový manažer (PM)

V roce 2013 bylo ve FN Brno realizováno několik stěžejních implementací nových Informačních systémů, nebo rozšíření funkcionalit stávajících SW o nové komponenty (moduly).
Klíčovou úlohou, která byla implementována je Integrační datová platforma na bázi Ensemble společnosti InterSystems, která slouží a bude do budoucna nosnou částí integrace celého heterogenního software řešení ve FN Brno. Součástí implementace byla též aplikační a reportingová vrstva, která umožňuje, on line pohled, na zpracovaná data přes jakýkoliv WEB prohlížeč. Celý projekt byl, spolu financován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného operačního programu „Oblast intervence 3.2 Služby v oblasti veřejného zdraví“. FN Brno se podílela 15% na spolufinancování celého projektu. Systém byl do rutinního provozu předán 27. března 2013. V současné době jsou v systému k dispozici veškeré ambulantní, hospitalizační a propouštěcí zprávy pacientů za posledních pět let ve strukturované podobě. Pracuje se na dalším rozvoji systému, rozšíření o obrazovou dokumentaci, připojení LIS apod.
V průběhu prvního pololetí byl implementován lékárenský SW FARMIS pro veřejnou část Nemocniční lékárny (NL), který je od 1. října 2013 provozován na všech lokacích NL a integrován s ekonomickým systémem MS Dynamics NAV.
K 1. lednu 2013 bylo zahájeno plánování směn NLZP v systému ShiftMaster a jeho integrace s Personálním a mzdovým systémem.
V rámci implementovaného Personálního a mzdového systému, došlo k rozšíření o moduly organizace a řízení, vzdělávání a rozpočtů.
Z nařízení MZ ČR jsme do podmínek FN Brno implementovali elektronické tržiště TenderMarket, které je využíváno pro výběrová řízení, veřejné zakázky (VZ) na vybrané komodity, dle zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Podobně dle nařízení MZČR, uveřejňujeme VZ přes systém eGORDION, který jsme integrovali přes XML rozhraní s námi používaným elektronickým nástrojem pro zadávání VZ EZAK, který provozujeme od 1. ledna 2012 a máme tento SW propojený se spisovou službou WISPI a další systémy. Tyto vazby, bychom při využití pouze eGORDION, nebyli schopni implementovat.
Jako rutinní činnost probíhala v roce 2013 údržba a správa elektronického tržiště TenderMarket, údržba, správa a podpora uživatelů FN Brno a dodavatelů (uchazečů o VZ) v SW EZAK a další.

Tiskový mluvčí (TM)

V roce 2014 vydala Fakultní nemocnice Brno 43 tiskových zpráv, pořádala 38 tiskových konferencí a brífinků. Realizováno bylo celkem pět výstav fotografií a obrazů. V lednu se konal Den otevřených dveří na mammografickém pracovišti, v březnu se uskutečnil Den otevřených dveří diagnostických a laboratorních oborů Dětské nemocnice a v listopadu se pak v rámci oslav 40. výročí založení Dětského rehabilitačního oddělení FN Brno uskutečnila výstava fotografií, den otevřených dveří a odborná konference. Podpora dárcovství krve probíhala v rámci spolupráce s FC Zbrojovka, HC Kometa Brno a Rádiem Krokodýl. K nejvýznamnějším prezentačním aktivitám FN Brno patřily v roce 2014 tyto akce: otevření zrekonstruovaných prostor Cerebrovaskulárního centra FN Brno, otevření Samsung Utrasound Training Centra, předání unikátní videolaparoskopické věže či otevření lékárny na Jihlavské. FN Brno se v roce 2014 stala jedním z průjezdních bodů Opel Handy Cyklo Maratonu.
Kromě aktivní práce na své internetové prezentaci - www.fnbrno.cz - provozovala FN Brno v roce 2014 i další portály - www.spismz.cz, www.traumacentrumbrno.cz, www.ksmeka.cz a cmbgt.cz. Mimoto byly v roce 2014 zprovozněny internetové prezentace několika komerčních programů - rehabilitacnicentrumbrno.cz (stávajícími byly: ocnilaserbrno.cz, refrakcnicentrumbrno.cz a carbrno/ivfbrno.cz) a ostatních programů FN Brno, jako centrumprenatalnidiagnostiky.cz, virtualnikolonoskopie.cz a prevenceinfekcibrno.cz.

Útvar náměstka pro vědu výzkum a školství (UVVS)

FN Brno je zařazena od roku 2010 mezi výzkumné organizace a v roce 2014 potřetí obdržela institucionální podporu MZ na rozvoj výzkumné organizace. Přidělené finanční prostředky byly reinvestovány zpět do VaV aktivit jednotlivých výzkumných týmů a pracovišť na základě předloženého vědeckého projektu.
Ve FN Brno probíhá především aplikovaný výzkum, v menší míře experimentální a omezeně základní výzkum. Výsledky jsou šířeny prostřednictvím publikací a výuky na různých úrovních, zejména ve spolupráci s LF MU. Nejdůležitější činností útvaru je podpůrná, organizační a kontrolní činnost při získávání dotačních projektů, jak v rámci grantových agentur ČR, tak i jiných zahraničních zdrojů a navazování spolupráce s jinými organizacemi.
V roce 2014 byla FN Brno řešitelem nebo spoluřešitelem 46 grantových projektů IGA MZ ČR, čtyř GAČR, jednoho TAČR, pět IOP, jeden projekt Přeshraniční spolupráce a dva projekty 7. RP. V rámci interních grantů bylo řešeno 7 nelékařských projektů podporujících výzkumné aktivity NLZP a THP s celonemocničním dopadem.
Oddělení klinických studií přijalo v roce 2014 k posouzení 100 nových žádostí o projednání rozpočtu a smlouvy ke klinickým hodnocením. Bylo zorganizováno další pravidelné školení GCP pro zaměstnance FN Brno s cílem zkvalitnění práce na KH (školení absolvovalo 60 účastníků). Školení proběhlo v rámci projektu Inspire Site.
Lékařská knihovna poskytuje knihovnické a informační služby zaměstnancům FN, studentům i odborné veřejnosti. Do knihovního fondu bylo nově zakoupeno 528 odborných publikací, 86 titulů českých a 33 titulů zahraničních časopisů. Knihovna nabízí přístup k elektronickým informačním zdrojům Lippincott Williams & Wilkins Current Opinion Collection, ProQuest Hospital Collection, Ovid Medline a BMČ. Ke konci roku 2014 bylo registrováno 3 415 uživatelů. Bylo zaznamenáno 10180 fyzických a 26158 virtuálních návštěv. Celkově bylo evidováno 24693 výpůjček. Cestou meziknihovní výpůjční služby bylo vyřízeno 1677 článků z odborných publikací, 751 článků bylo získáno z elektronických zdrojů a 386 z vlastního fondu. V rámci meziknihovní výpůjční služby bylo jiným knihovnám vyřízeno 131 požadavků na vypůjčení literatury. Z bibliografických databází bylo vypracováno 170 rešerší. Byl zprovozněn nový knihovnický program Verbis a internetový katalog Portaro.

Správní a hospodářsko-technické složky