Centrum informatiky (CI)

Oddělení správy Lotus Notes zajišťovalo správu, uživatelskou podporu a programování v informačním systému Lotus Notes (LN), který má v současné době 3113 uživatelů. V Lotus Notes jsou aplikace poštovní, informační a zajišťující základní workflow nemocnice a její řízení. Lotus Notes je provozován na třech serverech pro tento systém a jednom serveru pro elektronické vzdělávání EDEN. Zde OSLN zajišťuje správu systému, lektorování kurzů LN a kurzu pro lektory, vývoj a správu kurzů, správu a podporu uživatelů. V roce 2013 byly licence pro upgrade klientů LN.
Správa PACS pokračovala v reklamaci zjištěných závad v systému IMPAX. Byl rozvíjen projekt e-Podatelna, byly přidány nové funkce včetně možnosti automatického importu obrazové dokumentace do archivu AgfaImpax. V souvislosti s postupným přechodem na operační systém MS Windows 7 ve FN Brno byly realizovány kroky směřující k obměně starších typů diagnostických stanic včetně diagnostických SW. Sem spadá i náhrada SW Philips BrilliancePortal za novější řešení Philips IntelliSpacePortal rozšiřující možnosti práce lékařů. Rovněž byla podniknuta příprava na rozšíření kapacity dlouhodobého archivu MARIE PACS.
Správa ekonomických informačních systémů v roce 2013 zajistila aktualizaci sazeb daně z přidané hodnoty ve všech modulech MD NAV, zaimplementovala nové legislativní požadavky pomocného analytického přehledu do finančního účetnictví. V oblasti Mezd a personalistiky byla zajištěna automatická uživatelská návaznost na insolvenční rejstřík. Část modulu Nemocniční lékárny - veřejná část (výdej na recepty a volný prodej) byla převedena do nového lékárenského SW FARMIS a byla integrována do prostředí MD NAV dle požadavků ekonomického odboru, především pak finanční účtárny.
Oddělení OAOS zajišťovalo školení uživatelů, bylo připraveno prezenční školení pro MS Excel 2010 včetně výukových materiálů. Zajišťovalo vytváření ID karet, vizitek, správu a likvidaci faktur v kompetenci CI, vytváření objednávek na datové a softwarové služby FN Brno, DTP práce a ostatní technicko- administrativní činnosti související s chodem CI.
Oddělení správy nemocničních informačních systémů se podílelo na implementaci integrační datové platformy v rámci řešení projektu ENIS II. Z významnějších úkolů byl v rámci vlastních prostředků navržen a implementován systém pro evidenci záznamu o souhlasu s poskytováním informací o zdravotním stavu, a dále také implementace automatického odhlašování uživatelů z AMIS*H, která přináší zvýšení bezpečnosti pacientských dat.
Oddělení OSTP provedlo rozšíření diskového pole HP EVA 4400 – navazující na dokoupení 36x pevných disků 1TB FATA, zajistilo převod datového uložiště „Nasgul“ a zbývajících systémů ze starého diskového pole IBM DS8100 do nového diskového pole HP EVA 4400 a migraci systému MIS z diskového pole HP EVA 4000 do HP EVA 4400 a migrace zálohovacího systému TSM na platformu Windows Server. Započalo se s přechodem koncových stanic z operačního systému Windows XP Professional na Windows 7 Professional a aktualizací balíčku kancelářských aplikací na verzi MS Office 2010, s tím související odladění standardních aplikací pro bezproblémový chod v novějším operačním systému a zapojení dodávky cca 600 nových PC HP Compaq 8300 ve všech areálech FN Brno. Bylo zprovozněno bezpečnější a spolehlivější vzdálené připojení přes technologii CitrixReceiver, nyní funkční z platformy Windows, Apple, Linux včetně mobilní platformy Android. Bylo provedeno posílení stěžejních páteřních datových spojů na dvojnásobnou kapacitu, zapojení datové kabeláže projektu centrálního vyvolávacího systému ve všech areálech FN Brno vlastními prostředky i navýšení rychlosti a spolehlivosti veřejně přístupnému připojení pacientů k Internetu přes WiFi.

Ekonomický odbor (EO)

V roce 2013 poskytoval Ekonomický odbor podporu a služby v oblasti ekonomické a finančního řízení s cílem zabezpečit veškeré potřebné podmínky pro činnost medicínských i nemedicínských útvarů.
Oddělení DRG, jehož hlavním úkolem je dohlížet na správnou implementaci systému DRG, sestavení případu hospitalizace na medicínských útvarech a následné účtování v systému DRG včetně kontroly správného vykazování, zavedlo zpracovávání DRG analýz jednotlivých klinik, které jsou následně řešeny s vedením klinik.
Oddělení controllingu zahájilo činnosti na nastavení a zpřístupnění reportů v informačním systému Cognos pro vedení medicínských útvarů pro jednodušší a rychlejší orientaci v zásadních ukazatelích ovlivňující ekonomiku FN Brno.
Přehled hlavních provedených účetních operací v rámci Oddělení účtáren a informací (počet dokladů, nikoliv položek):
     • Přijaté faktury: 61.239
     • Vydané faktury: 86.607
     • Cestovní příkazy: 3.010
Ze strany Oddělení vnitronemocničního účetnictví a financí bylo zpracováno celkem 142 ceníků, z toho 27 ceníků nových a 115 aktualizací.

Oddělení operativní evidence:
     • zařadilo dlouhodobý majetek v hodnotě 226.788.887 Kč
     • zařadilo drobný dlouhodobý majetek v hodnotě: 28.751.068 Kč
     • zařadilo drobný druhový majetek v hodnotě: 4.907.400 Kč
     • vyřadilo dlouhodobý majetek v hodnotě 82.554.137 Kč
     • vyřadilo drobný dlouhodobý majetek v hodnotě 14.064.331 Kč
     • vyřadilo drobný druhový majetek v hodnotě 3.106.971 Kč
Interní revizní lékař se zúčastnil 31 revizí zdravotních pojišťoven a zpracoval 125 kontrolních zpráv.

Nemocniční lékárna (NL)

V roce 2013 probíhala rekonstrukce lékáren v pavilonu X a ve 3. patře v pavilonu L. Dále probíhala realizace výstavby nové lékárny. Také byl realizován přechod na nový lékárenský SW.
Nadále se prohlubovala spolupráce s klinikami a centralizace přípravy některých léků v lékárně – např. heparinové zátky a přechod na Taurolock. Snížily se tak náklady klinik a zvýšila se bezpečnost správnou přípravou za aseptických podmínek.
Byla dokončena analýza nákladů na léky s firmou HC Logic a předána vedení nemocnice. Lékárna pravidelně poskytuje reporty o čerpání klinik, o čerpání centrových léků atd.
Projekt - „Kategorizace zdravotnického materiálu“ se podařilo dostat pod záštitu MZČR. Lékárna nadále úzce spolupracovala s klinikami v oblasti klinické farmacie a v oblasti A-I-O vaků.
Aktivní lékovou politikou došlo v roce 2013 k výraznému zvýšení záchytů receptů a zvýšení tržeb na volný prodej
Pro klienty lékárny byly realizované promo akce, které napomohly ke zvýšení realizace v lékárně.
Lékárna pravidelně poskytuje reporty o čerpání klinik, o čerpání centrových léků atd.
Také v roce 2013 v NL působila jako pre- i postgraduální školící pracoviště. Lékárnou prošlo:
     • Šestiměsíční praxe studentů 5. ročníku FaFVFU: 15 studentů
     • Řízená praxe studentů 1. až 3. roku studia: 10 studentů
     • Předatestační stáž: 3 atestanti
     • Specializační vzdělávání Zdravotnické potřeby: 34 frekventantů
     • Vyšší odborná škola obor farmaceutický asistent: 20 frekventatů
     • Sanitářský kurz: 71 frekventantů
     • Předatestační stáž v Nutriční výživě: 3 lékaři
Lékárna se také podílí na výuce v rámci sanitářských kurzů a přednáškách pro personál nemocnice – cyklické vzdělávaní „Správná aplikace lékových forem“, přednášky na předatestačních kurzech. Dále se podílí na specializačním vzdělávání pro NLZP. Lékárníci se podíleli na přednáškách:
     • „Stability cytostatik“ na kongresu Nemocničních lékárníků;
     • „Čisté prostory, izolátory“na odborném semináři Institute for International Reseaerch;
     • „Vysokodávkovaná chemoterapie u dětských pacientů“ v časopise Onkologická farmacie.
Vzdělávání:
     • 4 VŠ úspěšně ukončili specializaci v oboru „Nemocniční lékárenství“
     • 2 FA úspěšně ukončili specializační vzdělávání
     • 1 kolegyně úspěšně absolvovala managerské studium „Master of Healthcare Administration
Lékárníci jsou členy:
     • Komise účelné farmakoterapie
     • Nutričního týmu FN Brno
     • Etické komise
     • Komise – Prevence nozokomiálních nákaz
Lékárníci se aktivně podílí na práci v různých spolcích a komisích:
     • členka brněnského výboru spolku farmaceutů ČFS-JEP,
     • členka představenstva OSL Brno město
     • člen severoamerické Childrens Oncology Group
     • člen zkušební komise při závěrečných zkouškách sanitářských kurzů.
     • člen zkušební komise v oboru veřejné lékárenství
     • člen the European Society of Clinical Nutrition and Metabolism
Další aktivity lékárny jsou směrem k veřejnosti v dělání přednášek a vystupování v médiích:
     • Pro členy sdružení ROSKA (pacienti s roztroušenou sklerózou)na téma Potravní doplňky při RS
     • Pravidelné relace v pořadu Magazín Radia Proglas (live)
     • Přednášky pro mateřská centra
     • Centrum pro rodinu
     • Pro kluby maminek
     • Aktivní účast na odborných akcích, pořádaných sekcí nemocničních lékárníků
     • Prezentace pro primářské porady

Odbor kvality, bezpečnosti a krizového řízení (OBKŘ)

Hlavní náplní činnosti Oddělení řízení kvality byla implementace akreditačních standardů DIAS, které jsou registrovanou evropskou normou pro akreditaci lůžkových zdravotnických zařízení a následné splnění periodického auditu dle těchto akreditačních standardů. Úspěšně proběhl i recertifikační audit dle ISO 9001 a periodické audity ČIA dle ISO 15189 na všech laboratorních pracovištích. OŘK soustředilo pozornost především na podporu činnosti útvarům v oblasti kvality, zejména v oblasti edukace a v řídících činnostech. Značným zlepšením v oblasti řízení kvality byla realizace propojení databáze mimořádné události a neshod s možnou přímou účastí na řešení představitelů vedení pro kvalitu v nastaveném workflow.
V roce 2013 se uskutečnily na Oddělení krizové připravenosti aktualizace hlavních krizových dokumentů s největším důrazem na oblast traumatologického plánování. Dále bylo prováděno adekvátní ověření připravenosti na mimořádné události pomocí uskutečněných cvičení ve FN Brno, v oblasti evakuace i formou prověřovací. Velké úsilí bylo také věnováno podrobnému metodickému školení jednotlivých útvarů fakultní nemocnice od kolektivu OKP v oblasti krizové připravenosti. U informační systém krizového řízení - EMOFF probíhal další rozvoj softwarového modulu DUP v rovině procesní i uživatelské. Vše kontinuálně s ohledem na plánované rozšíření funkcionalit v rámci budoucí realizace nového dispečinku urgentních příjmů. V průběhu celého roku 2013 probíhalo řádné monitorování i vyhodnocování mimořádných událostí a havárií ve FN Brno s následným zápisem vybraných událostí do systému hlášení nežádoucích událostí. Velmi dobrá spolupráce se složkami IZS přispěla k dalšímu posunu v nastavování adekvátní připravenosti Fakultní nemocnice Brno na řešení mimořádných událostí a krizových situací.
Na KS MEKA proběhla v roce 2013 aktualizace veškeré plánovací dokumentace, včetně zpracování nového mobilizačního plánu aktivace TT ČR. Trauamateam ČR se velmi úspěšně prezentoval již na začátku roku 2013, kdy se zúčastnil ve dnech 24. – 29. ledna 2013 mezinárodního cvičení modulů Civilní ochrany EU ve městě Tinglev v Dánsku. Cvičení pod názvem MODEX Falck organizovala společnost Falck za finanční podpory EU. Cvičení se zúčastnily vyhledávací a záchranné jednotky SAR z Velké Británie a Islandu. Další cvičení se konalo v měsíci září, a to přímo v areálu FN Brno. V měsíci listopadu se členové Trauamateamu ČR velmi aktivně zapojili v Kaznějově do mezinárodního součinnostního cvičení ALPHA 2013. Tohoto cvičení se zúčastnili členové českého týmu pro vyhledávání a záchranu osob ve zřícených budovách CZERT USAR, dále hasiči z Francie - departmanty Dolní Rýn a Horní Rýn a členové týmu Civilní ochrany z Lucemburska. Dohromady tvořili těžký USAR tým se společným vedením. Na KS MEKA byl v roce 2013 také prováděn pravidelný monitoring mimořádných události doma i ve světě. Do oblasti činností KS MEKA patří i zajišťování administrativního servisu Psychosociální intervenční služby pro AZZS.
Hlavním úkolem Oddělení spisové služby v roce 2013 bylo zajištění řádného skartačního řízení pro celou FN Brno. Do skartačního řízení byly zahrnuty zdravotnické i nezdravotnické dokumenty FN Brno z let 1912 - 2013 s uplynulou skartační lhůtou, které nebyly nadále provozně potřebné pro další činnost FN Brno. Celkem bylo skartováno 30 540 kg papíru a 4 060 kg RTG snímků. V Ústředních spisovnách FN Brno bylo v roce 2013 přijato a uloženo přes 79 700 chorobopisů. Nové prostory spisovny v budově Energetiky byly vybaveny regály a ty naplněny nejstarší zdravotnickou dokumentací, uloženou původně ve spisovně v budově H2, díky čemuž se uvolnilo místo pro chorobopisy z hospitalizačního roku 2009, předávaných do ÚS v letošním roce. V následujících dvou letech bude prostor na Energetice dovybaven regály. Na Centrální podatelně FN Brno bylo celkem ofrankováno a vypraveno 117 595 zásilek v celkové hodnotě 1 655 008,60 Kč.

Odbor obchodu a marketingu (OOM)

Oddělení zdravotnické techniky i v roce 2013 zajišťovalo především servis a pravidelné prohlídky pro technologie umístěné na jednotlivých klinikách. Celkový objem těchto prací za servis a údržbu zdravotnické techniky činil celkem 52 329 195 Kč. Oproti roku 2012 došlo k ponížení o 1429 268 Kč. Technici oddělení provedli servis a testy u 1 354 kusů infuzní techniky a 171 pulzních oximetrů, meziroční nárůst této činnosti je o více jak 14 %. Naopak byl zaznamenán pokles v kalibracích prováděných metrologem FN Brno u teploměrů z 451 na 256 a u vlhkoměrů z 16 na 3. Tyto poklesy souvisí s dovybavením novou zkalibrovanou technikou. Technici se též pravidelně podíleli na zpracování technických předpokladů do zadávacích podmínek na nové přístroje. Koncem roku 2013 byl zpracován plán personálního zabezpečení s ohledem na odbornou způsobilost pro jednotlivé úseky činnosti.
Obchodní oddělení se v průběhu roku 2013 rozdělilo na tři samostatné úseky, a to Úsek pořizování investic, Úsek evropských fondů a Úsek nákupu a aukcí.
V roce 2013 byly na úseku pořizování investic realizovány nákupy v hodnotě 110 361 968,-Kč.
Úsek evropských fondů zrealizoval investiční a neinvestiční nákupy v hodnotě 57.907.102,-Kč, které byly spolufinancované ze strukturálních fondů EU. Podíl dotace EU činil 48.860.862,-Kč a FN Brno se spolupodílela částkou 8.181.237,-Kč.
Celkem bylo vyhlášeno 222 veřejných zakázek malého rozsahu, z toho 57 v elektronickém nástroji TENDERMARKET s využitím elektronických aukcí. Z celkového počtu VZMR bylo 12 hrazeno z grantu PIG v hodnotě 7.453.062,- Kč a jedna z IGA v hodnotě 181.000,-Kč. Dále byly realizovány čtyři nákupy z institucionální podpory v hodnotě 2.525.562,- Kč. Spoluúčast z vlastních zdrojů u všech grantových nákupů činila 3.581.850,95,- Kč. Všechny dokončené investiční nákupy byly zavedeny do majetku FN Brno.
Za sledované období bylo předáno na OPV 22 zpracovaných podkladů pro vyhlášení veřejných zakázek, a to v rozsahu zadávací a kvalifikační dokumentace včetně odůvodnění účelnosti.
Úsek evropských fondů zpracovával v průběhu roku 18 projektů, z nichž byly ukončeny tři projekty a u jednoho projektu první etapa. Nově byla zpracována projektová žádost na projekt „Modernizace a obnova přístrojového vybavení části komplexního onkologického centra FN Brno, který byl koncem roku schválen výběrovou komisí k realizaci. FN Brno tak získala podporu z evropských fondů ve výši 85% prokazatelných nákladů z předpokládané hodnoty projektu 30 000 000,-Kč.
Při realizaci veřejných zakázek byly uplatňovány principy protikorupční strategie ministra zdravotnictví. Průběh veřejných zakázek v hodnotě nad 500 tisíc korun byl zveřejňován na profilu zadavatele. Tímto postupem byl rozšířen okruh možných uchazečů a celý postup přispěl k větší transparentnosti celého procesu.
V souladu s koncepcí Ministerstva zdravotnictví na elektronické zadávání veřejných zakázek je ve FN Brno i nadále využíván systém EZAK, který je certifikovaným produktem pro realizaci všech typů veřejných zakázek. FN Brno aktivně využívá elektronické tržiště TENDERMARKET u vybraných komodit, kterým jsou řešeny zejména zakázky malého rozsahu.
Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky (OOPVP)
Odbor v roce 2013 zajišťoval komplex činností v oblasti právní, organizačně řídicí, mzdové a personální včetně vzdělávání a péče o zaměstnance.
Oddělení právních věcí přezkoumávalo v roce 2013 celkem 2 539 návrhů nových smluvních vztahů, nově vyhlásilo 45 veřejných zakázek realizovaných formou zadávacího řízení dle zákona o veřejných zakázkách. K dalším desítkám v předchozích letech uzavřených smluv zpracovávalo dodatky. Vedeno bylo 36 soudních sporů, v nichž FN Brno je stranou žalovanou, a to žalob na ochranu osobnosti, pracovněprávních, vydání nemovitosti, nároky za škodu na zdraví. Řešeno bylo 1 174 pohledávek za dlužníky. U 772 bylo již zahájeno soudní řízení, ostatní jsou řešeny mimosoudně. Nově byly uznány a administrativně zpracovány tři nemoci z povolání. K vyřízení bylo přijato 45 oznámení škod způsobených na majetku FN Brno, 26 bylo uzavřeno, zbývající zůstávají v řešení.
Personální oblast se zabývala 2 032 nástupy a výstupy zaměstnanců. Každý měsíc byl více jak v průměru 2 490 zaměstnancům poskytnut příspěvek na penzijní připojištění a 110 zaměstnancům příspěvek na životní pojištění. V roce 2013 bylo zpracováváno měsíčně v průměru 7 tisíc výplat. Byla započata elektronizace výplatních lístků v novém výpočetním systému a první etapa plánování směn zaměstnanců FN Brno.
Oddělení vzdělávání a péče o zaměstnance zajistilo a administrativně zpracovalo ve FN Brno jako akreditované zdravotnické zařízení stáže pro 302 lékařů, odborné praxe pro 350 NLZP a pro 334 studentů různých středních a vysokých škol. Rezidenční místa byla vytvořena pro 51 NLZP. V rámci certifikovaných kurzů hrazených z EU ESF bylo v 10 kurzech zajišťováno proškolení praktické výuky. Došlo k reakreditaci 14 oborů specializačního vzdělávání dle platných právních předpisů.
Oddělení organizace řízení v roce 2013 evidovalo v elektronické databázi uchazečů o zaměstnání 1 512 žádostí, v průběhu roku došlo k zefektivnění vyhledávacích procesů. Obsazování volných pracovních míst formou inzertní činnosti bylo realizováno v 26 případech. Za účelem evidence a zjednodušení schvalovacího procesu byla pro agendu poskytování informací pro studijní účely vytvořena nová elektronická databáze, přes kterou bylo za administrováno 211 žádostí studentů středních až vysokých škol z celé ČR. Na základě požadavků útvarů bylo vyřízeno 237 žádostí o změnu plánu zaměstnanců. Oddělení zajišťovalo evidenci, administrativní činnost související s platností, zveřejňováním indikátorů kvality a výkonnosti 17 center ve FN Brno. V roce 2013 bylo zpracováno 5 statutů komisí. Oddělení provedlo přezkoumání 31 organizačních řádů útvarů a připomínkovalo IŘD s celonemocniční platností. V oblasti strategického řízení ve FN Brno byla vytvořena nová elektronická databáze Strategie 2013 a ve spolupráci s útvary bylo připraveno a do databáze zaevidováno 213 návrhů strategických operací. V roce 2013 byly započaty práce na nastavení adaptačního programu lékařů na rok 2014 zpracováním IŘD.

Odbor hospodářsko-technické správy (OHTS)

OHTS zajišťoval v roce 2013 úplnou hospodářsko-technickou správu FN Brno s důrazem na investiční výstavbu, stravování pacientů a zaměstnanců, praní veškerého prádla, materiálně-technické zásobování, plynulé dodávky médií, zajištění dopravy v rámci celé FN Brno, zabezpečení správy majetku, hospodárné využívání získaných finančních prostředků a zajištění bezpečnosti a požární ochrany.
Správa budov zajišťovala požadované služby na všech pracovištích FN Brno v souladu s rozpočty pro rok 2013. Na opravy a údržbu budov a technologií bylo ve všech areálech vynaloženo celkem 24.000.000,- Kč. Údržba PMDV realizovala 6.278 zakázek. Provozní oddělení zajišťovalo od externích dodavatelů opravy a služby, na které bylo vystaveno 4.435 faktur.
Oddělení inženýrských činností převzalo a předalo 116 staveb a technologií včetně drobných investic pod limit. Zkolaudováno nebo předáno do užívání bylo sedm akcí na PMDV – mezi nimi např. stavební úpravy pro vodoléčbu - IOP Cerebro, lékárna na Jihlavské a rekonstrukce IKK v objektu I1. Na PDM proběhla rekonstrukce ležaté kanalizace pro IHOK v objektu L, 1. PP. Dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím MZ byly čerpány ve výši 5.698.000,-Kč ve prospěch akce „FN Brno – havárie kanalizace – Centrální operační sály, PMDV (id.č. 235V11H000903)“. Dále byla čerpána dotace z grantu ve prospěch akce „FN Brno – Rekonstrukce kanalizace v 1. PP objektu L, PDM“(roz. IP MZ ČR – RVO) ve výši 2.236.726,59,- Kč.
Energetika zajišťovala nepřetržitou dodávku energií, provoz centrálního chlazení a klimatizace, centrálního velínu včetně obsluhy heliportu, vlastní plynové výtopny pro areál PMDV, provoz 11 agregátů náhradních zdrojů, 2 ČOV, úpraven vody pro výtopnu, prádelnu a laboratoře, čerpacích stanic vody pro vyšší tlaková pásma, výměníku čisté páry pro sterilizaci.
V roce 2013 byla spotřeba zemního plynu 7.307.436 m3, elektrické energie 26.242.424 kWh, vody 461.416 m3, dodaného tepla 39.970 GJ. Ve čtyřech vlastních kogeneračních jednotkách bylo vyrobeno 1.940.459 kWh elektrické energie a 10.523 GJ tepla. Nákup elektrické energie a zemního plynu na rok 2014 byl centralizovaně realizován Ministerstvem zdravotnictví. K ekologické likvidaci bylo v roce 2013 odvezeno 2.033 tun odpadů, z toho 607 tun infekčních. Probíhá třídění odpadů a zpětný odběr baterií, zářivek a tonerů. Byly prováděny revize a opravy technologie a potrubních rozvodů vody, páry a plynu.
Prádelna za rok 2013 zpracovala 1.114.390 kg prádla, kdy průměrná cena na vyprání 1 kg prádla/prací prostředky + spotřebovaná energie/ činí 4,34 Kč, což je o 0,16 Kč méně oproti roku 2012. Snížení nákladů se odvíjí od instalace EÚS (energetický úsporný systém) k tunelové pračce v květnu 2013.
MTZ zpracovalo za uplynulý rok 4.721 poptávek klinik a oddělení, vystavilo 5.267 objednávek a zpracovalo 6.006 faktur v hodnotě 60.030.390,- Kč. Sklad MTZ zpracoval, vyskladnil a zaúčtoval 23.735 výdejek v hodnotě 61.918.071,-Kč, z toho DDHM v hodnotě 25.673.470,-Kč. Dále MTZ zpracovalo 2.840 kg výlukového prádla a prodalo 1.590 kg za 23.850,- Kč. V porovnání s rokem 2012, kdy hodnota skladu k 31. 12. 2012 činila 7.456.055,- Kč, k 31. 12. 2013 činila 5.524.929,- Kč, MTZ snížilo skladové zásoby o 1.931.126,- Kč tj. 26 %.
V roce 2013 Stravovací provoz zajišťoval celodenní stravu pro pacienty na PMDV, PRM, PDM, Nemocnici SurGal a obědy pro zaměstnance FN Brno.
V uvedeném roce bylo připraveno a vyexpedováno 455.834 celodenních dietních menu propacienty a 596.477 obědů pro strávníky v závodních jídelnách.
Bylo spotřebováno zboží v celkové hodnotě 46.655.251,- Kč.
V průběhu roku 2013 pokračovalo jednání s MZ ohledně zakoupení nového tabletu včetně výdejního, úložného aparátu a velkokapacitní myčky na PMDV. V současné době probíhá schvalovací řízení celkové investice na MZ.
V uvedeném roce bylo zakoupeno zařízení k výrobě chlazené stravy pro pacienty na PDM. Stravovací provoz připravuje denně cca 30 porcí balené chlazené stravy.
Oddělení bezpečnostních a požárních techniků zaevidovalo v roce 2013 celkem 316 pracovních úrazů, z toho 36 s pracovní neschopností.
Proběhla kontrola 1.457 přenosných hasicích přístrojů a 497 hydrantů. Bylo provedeno 99 interních kontrol zaměřených na BOZP a PO. Na základě výsledků kontrol došlo na některých pracovištích ke změnám v rozmístění hasicích přístrojů a k navýšení jejich počtu.
Na telefonní ústředně došlo v roce 2013 na zastaralých telekomunikačních technologiích ke třem haváriím. Na nové technologie byla vypsaná veřejná zakázka.
Počet služebních mobilních telefonů se zvýšil na 405 kusů, počet datových modemů na 38 kusů.
V průběhu celého roku 2013 probíhalo jednání s operátory o snižování cen, výsledkem bylo snížení nákladů o 370.000 Kč (o 10%) oproti roku 2012.
Doprava i v roce 2013 zajišťovala komplexní služby při rozvozu stravy, prádla, léků, svozu odpadu, akutního převozu krve, krevních derivátů, biologických vzorků, osobní přepravu a přepravu prádla externím odběratelům. V minulém roce se zefektivnila práce na dopravě. Snížili jsme výjezdy do PRM a PDM. Na elektrovozíkbyla namontována střecha. V roce 2013 bylo vozidly FN Brno najeto celkem 324.386 km, z toho OA 207.040 km, NA 117.346 km. Tankováno bylo6.335 litrů BA 95 a 26.727 NM.

Oddělení interního auditu a kontroly (OIAK)

V roce 2013 bylo pracovníky OIAK provedeno 12 plánovaných interních auditů a kontrol a 9 operativních kontrol.
Audity byly zaměřeny na proces efektivity výroby vaků A-I-O, proces ochrany zaměstnanců ve sledovaném pásmu, proces záznamů v revizních denících zdravotnické techniky a proces zadávání veřejných zakázek ve FN Brno.
Kontroly byly zaměřeny na vedení sesterské i lékařské dokumentace, objednávání stravy, identifikaci zaměstnanců a oprávněnost jejich pohybu na vybraných úsecích, oprávněnost nahlížení do zdravotnické dokumentace a plnění zásad Protikorupční strategie MZ ČR.
Zjištěné nedostatky byly v uložených lhůtách odstraněny.
V roce 2013 provedli vedoucí pracovníci FN Brno celkem 1222 kontrol, z toho vedoucí pracovníci přímo podřízení řediteli FN Brno celkem 123 kontrol.
Evidence a vyřizování stížností byly zabezpečovány ve smyslu platné právní úpravy. S účinností zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách byly zveřejněny potřebné informace k vyřizování stížností na WEB FN Brno.
V roce 2013 bylo přijato 121 písemných stížností dle zákona č. 372/2011 Sb., 41 podnětů (netýkají se přímo poskytování zdravotních služeb) a 28 telefonických stížností a podnětů. Telefonické stížnosti a podněty byly vyřízeny ihned. Písemné stížnosti byly vyřízeny v zákonných lhůtách. V porovnání s předchozím rokem vstoupl počet podání o 16%.
Z písemných stížností, týkajících se jak medicínských, tak nemedicínských útvarů, bylo:
     • 6 oprávněných (chování personálu, komunikační nedorozumění, neposkytnutí stravy dle výběru pacienta)
     • 7 částečně oprávněných (především chování personálu, tj. komunikační nedorozumění a čekací doba)
     • 58 neoprávněných
     • 5 vzatých zpět
     • 43 odložených (nebyly podány oprávněnou osobou nebo doplněny na výzvu)
     • 2 postoupeny k řešení kompetentní instituci.
Prošetřením stížností se dospělo k závěru, že léčebné i ošetřovatelské postupy jsou obvykle dodržovány. Důvodem k podání stížnosti bylo ve většině případů vzájemné nepochopení a nedostatečná komunikace mezi pacientem nebo jejich rodinným příslušníkem a zaměstnancem naší nemocnice.

Projektový manažer (PM)

V roce 2013 bylo ve FN Brno realizováno několik stěžejních implementací nových Informačních systémů, nebo rozšíření funkcionalit stávajících SW o nové komponenty (moduly).
Klíčovou úlohou, která byla implementována je Integrační datová platforma na bázi Ensemble společnosti InterSystems, která slouží a bude do budoucna nosnou částí integrace celého heterogenního software řešení ve FN Brno. Součástí implementace byla též aplikační a reportingová vrstva, která umožňuje, on line pohled, na zpracovaná data přes jakýkoliv WEB prohlížeč. Celý projekt byl, spolu financován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného operačního programu „Oblast intervence 3.2 Služby v oblasti veřejného zdraví“. FN Brno se podílela 15% na spolufinancování celého projektu. Systém byl do rutinního provozu předán 27. března 2013. V současné době jsou v systému k dispozici veškeré ambulantní, hospitalizační a propouštěcí zprávy pacientů za posledních pět let ve strukturované podobě. Pracuje se na dalším rozvoji systému, rozšíření o obrazovou dokumentaci, připojení LIS apod.
V průběhu prvního pololetí byl implementován lékárenský SW FARMIS pro veřejnou část Nemocniční lékárny (NL), který je od 1. října 2013 provozován na všech lokacích NL a integrován s ekonomickým systémem MS Dynamics NAV.
K 1. lednu 2013 bylo zahájeno plánování směn NLZP v systému ShiftMaster a jeho integrace s Personálním a mzdovým systémem.
V rámci implementovaného Personálního a mzdového systému, došlo k rozšíření o moduly organizace a řízení, vzdělávání a rozpočtů.
Z nařízení MZ ČR jsme do podmínek FN Brno implementovali elektronické tržiště TenderMarket, které je využíváno pro výběrová řízení, veřejné zakázky (VZ) na vybrané komodity, dle zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Podobně dle nařízení MZČR, uveřejňujeme VZ přes systém eGORDION, který jsme integrovali přes XML rozhraní s námi používaným elektronickým nástrojem pro zadávání VZ EZAK, který provozujeme od 1. ledna 2012 a máme tento SW propojený se spisovou službou WISPI a další systémy. Tyto vazby, bychom při využití pouze eGORDION, nebyli schopni implementovat.
Jako rutinní činnost probíhala v roce 2013 údržba a správa elektronického tržiště TenderMarket, údržba, správa a podpora uživatelů FN Brno a dodavatelů (uchazečů o VZ) v SW EZAK a další.

Tiskový mluvčí (TM)

V roce 2013 vydala Fakultní nemocnice Brno 45 tiskových zpráv, pořádala 28 tiskových konferencí a brífingů. Dalších pět tiskových konferencí a tiskových zpráv pak pořádala v rámci podpory ICRC FN u sv. Anny. V roce 2013 bylo ve FN Brno realizováno celkem pět výstav a dva dny otevřených dveří. Podpora dárcovství krve probíhala v rámci spolupráce s FC Zbrojovka, HC Kometa Brno a Rádiem Krokodýl. K nejvýznamnějším prezentačním aktivitám FN Brno patřily v roce 2013 tyto akce: Múza jménem genetika, Cvičení TRAUMA, Od euforie na invalidní vozík, První ambulance onkologické sexuologie v ČR či První kochleární implantace dítěte na Moravě.
dalších aktivitách nemocnice, kterými byly tradiční letní setkání s motocyklovými závodníky, návštěva Kateřiny Zemanové či 1. mezinárodní konference Zahradní terapie. I v roce 2013 se uskutečnilo několik akcí podporujících dárcovství krve - Jižní Moravu máme v krvi nebo Se Zbrojovkou dárcem krve.
Kromě aktivní práce na své internetové prezentaci - www.fnbrno.cz - provozovala FN Brno v roce 2013 další čtyři portály - www.spismz.cz, www.traumacentrumbrno.cz, www.ksmeka.cz a cmbgt.cz.


Útvar náměstka pro vědu výzkum a školství (UVVS)

FN Brno je od roku 2010 zařazena mezi výzkumné organizace a v roce 2013 podruhé obdržela institucionální podporu MZ na rozvoj výzkumné organizace. Přidělené finanční prostředky byly reinvestovány zpět do VaV aktivit jednotlivých výzkumných týmů a pracovišť.
Ve FN Brno probíhá především aplikovaný výzkum, v menší míře experimentální a omezeně základní výzkum. Výsledky jsou šířeny prostřednictvím publikací a výuky na různých úrovních, zejména ve spolupráci s LF MU. Nejdůležitější činností útvaru je podpůrná, organizační a kontrolní činnost při získávání dotačních projektů, jak v rámci grantových agentur ČR, tak i jiných zahraničních zdrojů a navazování spolupráce s jinými organizacemi.
V roce 2013 byla FN Brno řešitelem nebo spoluřešitelem 52 grantových projektů IGA MZ ČR, 4 GAČR a dvou projektů 7. RP. V rámci Interních grantů bylo řešeno 7 nelékařských projektů podporujících výzkumné aktivity NLZP a THP s celonemocničním dopadem.
Oddělení klinických studií přijalo v roce 2013 k posouzení 102 nových žádostí o projednání rozpočtu a smlouvy ke klinickým hodnocením. V září bylo zorganizováno další pravidelné školení GCP pro zaměstnance FN Brno s cílem zkvalitnění práce na KH (školení absolvovalo 108 účastníků). Školení proběhlo v rámci partnerského projektu OP VK PartnerNet.
Lékařská knihovna poskytuje knihovnické a informační služby zaměstnancům FN, studentům i odborné veřejnosti. Do knihovního fondu bylo nově zakoupeno 743 odborných publikací, 83 titulů českých a 34 titulů zahraničních časopisů. Knihovna získala konsorciální přístup k elektronickým informačním zdrojům LippincottWilliams& Wilkins HighImpactCollection, Lippincott, Williams& Wilkins CurrentOpinionCollection , MedlineOvid a BMČ. Ke konci roku 2013 bylo registrováno 2798 uživatelů, z toho 362 nových, bylo zaznamenáno 8012 fyzických a 27 232 virtuálních návštěv. Celkově bylo evidováno 35 031 výpůjček. Prostřednictvím meziknihovní výpůjční služby bylo vyžádáno 1525 článků z odborných publikací, 710 článků bylo získáno z elektronických zdrojů a 426 z vlastního fondu. V rámci meziknihovní výpůjční služby bylo jiným knihovnám vyřízeno 160 požadavků na vypůjčení literatury. Z bibliografických databází bylo vypracováno 149 rešerší. Byla zakoupena nová verze knihovnického programu Verbis, jehož zprovoznění je plánováno na rok 2014.

Správní a hospodářsko-technické složky