Útvar výkonného ředitele (VŘ)
Ing. Petr Koška, MBA
K datu 1. 9. 2007 byl vytvořen Útvar výkonného ředitele. V jeho čele byl výkonný ředitel, který byl přímo podřízen řediteli FN Brno. Odpovídal za realizaci politiky FN Brno a realizaci strategických cílů, vyjma bezpečností politiky, politiky jakosti a politiky na úseku vědy, výzkumu a školství.
Výkonný ředitel přímo řídil lékařské náměstky Pracoviště medicíny dospělého věku, Pracoviště dětské medicíny a Pracoviště reprodukční medicíny, dále náměstka pro nelékařské zdravotnické pracovníky, náměstka pro organizační, právní věci a personalistiku, náměstka pro ekonomické, obchodní a technické věci a vedoucího Ústavní lékárny.
V době nepřítomnosti ředitele FN Brno jej zastupoval v plném rozsahu práv a povinností.
Útvar ředitele pro vědu, výzkum a školství (VVŠ)
prof. MUDr. Roman Hájek, CSc.
Nový Útvar ředitele pro vědu, výzkum a školství zahájil činnost 1. 9. 2007. Cílem útvaru bylo zvyšování výzkumného potenciálu Fakultní nemocnice, podpora výzkumných aktivit a propojování výzkumu Fakultní nemocnice s Masarykovou univerzitou. V rámci plánované integrace Útvar na všech pracovištích koordinoval, hodnotil a podporoval vědecko-výzkumnou činnost. Zajišťoval optimalizaci, zvyšování výzkumného potenciálu, účast na dalších významných projektech regionálních, vnitrostátních i mezinárodních, podíl nemocnice na významných zdrojích pro financování klinicky aplikovatelného výzkumu. Útvar organizoval grantovou činnost, monitoroval její průběh a hodnotil kvalitu a přínos. Prostřednictvím Lékařské knihovny zajišťoval knihovnické služby. V roce 2008 budou aktivovány jednotlivé cíle, které byly vytýčeny v rámci navržené koncepce útvaru.
Strukturálně byl útvar rozdělen na několik tématických úseků, a to:
- Lékařská knihovna a výuka mediků
- Organizace a kontrola
- Informační a výzkumný servis
- Interní grantový fond
- Kooperační projekty ČR
- Kooperační projekty EU
- Motivační/stimulační fond
- Oddělení klinických studií
Zabezpečení vědecké, výzkumumné a školské činnosti spočívá v soustavném a cíleném získávání institucionální podpory formou výzkumných záměrů a grantů, a to také nejen v rámci ČR, ale také zapojení se do projektů mezinárodních. Zaměstnanci byli v roce 2007 řešiteli a spoluřešiteli celkem 75 grantových projektů a výzkumných záměrů.
|
IGA MZ ČR |
GAČR |
MŠMT (VZ+LC) |
AVČR |
IGF |
Ostatní |
FN Brno hlavní řešitel |
41 |
2 |
0 |
0 |
7 |
0 |
FN Brno spoluřešitel |
18 |
2 |
3 |
0 |
2 |
|
Finanční náklady v tis. Kč |
39 805 |
1 598 |
4 083 |
0 |
2 221 |
121 |
Nedílnou součástí vědecko-výzkumného vývoje zejména v klinické praxi byla účast klinik a oddělení na klinických hodnoceních. Zaměstnanci se v roce 2007 podíleli na 97 klinických hodnoceních.
Lékařská knihovna
Hlavní činností Lékařské knihovny bylo zajišťování specializovaných knihovnických a informačních služeb. V roce 2007 bylo v knihovně zaregistrováno 2 862 uživatelů, kterým bylo půjčeno 20 985 publikací absenčně mimo knihovnu, 3 132 publikací prezenčně a 3 067 požadavků bylo vyřízeno meziknihovní výpůjční službou. Bylo vypracováno 114 rešerší z medicínských bibliografických databází a pořízeno 33 800 stran článků z odborných časopisů. Do knihovního fondu bylo zakoupeno 644 odborných publikací, z toho 86 cizojazyčných titulů, sto dvanáct titulů českých a padesát čtyři titulů zahraničních časopisů. Ve spolupráci s Národní lékařskou knihovnou získala Lékařská knihovna FN Brno konsorciální přístup k řadě elektronických informačních zdrojů, které jsou přístupny z intranetových stránek nemocnice.
Tiskový mluvčí (TM)
Mrg. et Bc. Anna Nesvadbová
Útvar tiskové mluvčí uspořádal v roce 2007 na dvanáct tiskových konferencí a vydal více než dvacet tiskových zpráv. Redakční rada Nemocničních listů vydala pod vedením tiskové mluvčí čtyři čísla tohoto periodika FN Brno. Odbornými tématy byly postupně oftalmologie, urgentní medicína, radiodiagnostika a neurochirurgie. Již tradičně byl také uspořádán Den otevřených dveřích na obou porodnických pracovištích FN Brno (9. a 10. června 2007). Tisková mluvčí ve spolupráci s Gymnáziem Integra, Divadlem Líšeň a divadelním spolkem Dialog uspořádala několik hudebních, divadelních a kabaretních představení na všech pracovištích nemocnice, Léčebnu pro dlouhodobě nemocné nevyjímaje. Organizačně se dále podílela na pořádání celonemocniční konference s názvem Nástroje řízení kvality (11. dubna 2007), na organizaci Dne dětí (1. června 2007) na Bowlingovém turnaji (20. dubna 2007) či na IV. reprezentačním plese FN Brno (3. března 2007).
Útvar tiskové mluvčí dále zajistil prezentaci Fakultní nemocnice Brno na oslavách 770. výročí brněnské městské části Bohunice. Významnou prezentací FN Brno a jejího Transfuzního oddělení se také stala „promo tramvaj“ – Tramvaj s kapkou, která od března brázdí kolejiště města Brna.
Oddělení interního auditu, bezpečnosti a kvality (OIAKB)
Bc. Zuzana Velebová
Oddělení interního auditu, kvality a bezpečnosti vzniklo k datu 1. září 2007 a navázalo na činnosti Oddělení řízení jakosti a částečně na činnosti Oddělení vnitřního auditu a kontroly, ze kterého bylo vyčleněno provádění vnitřního auditu a zařazeno pod tento nově ustanovený útvar.
Hlavní náplní práce zaměstnanců OIAKB byla konzultační činnost a metodická pomoc pro medicínské i nemedicínské útvary FN Brno v oblasti systému řízení jakosti, spolupráce na tvorbě řídicí dokumentace, provádění interních auditů systému řízení jakosti, poskytování školení v oblasti systému řízení jakosti a provádění interního auditu dle zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole.Rozvoj systému řízení jakosti
Zaměstnanci oddělení zabezpečovali přípravu jednotlivých útvarů FN Brno na certifikační a kontrolní audity systému řízení jakosti dle ISO 9001. Certifikační audit, který provedla v únoru 2007 společnost Det Norske Veritas, byl úspěšným završením implementace systému řízení jakosti ve FN Brno. Fakultní nemocnice Brno se tak stala prvním zdravotnickým zařízením v ČR, které má samostatně certifikovány všechny kliniky a nemedicínské útvary a současně je certifikováno jako celek. Byl tak splněn strategický cíl nemocnice, kterého bylo dosaženo nejen díky odpovědnému přístupu vedení nemocnice, ale především díky spolupráci a velkému úsilí všech zaměstnanců FN Brno. Byly tak položeny základy pro další zlepšování a rozvoj v oblasti kvality.
Zaměstnanci oddělení v průběhu roku 2007 spolupracovali na tvorbě a aktualizaci celonemocničních i útvarových řídicích dokumentů, na přezkoumání systému řízení jakosti jednotlivých útvarů či celé FN Brno, provádění interních auditů a poskytovali metodickou pomoc v otázkách řízení jakosti.
V oblasti vzdělávání působili zaměstnanci oddělení jako lektoři e-Learningových kurzů Systém řízení jakosti a Audit systému řízení jakosti. Pro pokročilejší auditory byl realizován zdokonalovací prezenční kurz interních auditorů.
Z důvodu potřeby sjednocení a zjednodušení systému řízení interní dokumentace ve FN Brno se zaměstnanci oddělení společně s Oddělením správy Lotus Notes podíleli na přípravě nové databáze Řízená dokumentace firmy, která byla prověřena v rámci zkušebního provozu a připravena k uvedení do provozu v rámci celé nemocnice. Zaměstnanci oddělení se v průběhu celého roku účastnili jednání řídicích skupin všech úrovní řízení včetně Rady jakosti FN Brno, kde byly řešeny aktuální problémy týkající se systému řízení jakosti, včetně jeho dalšího rozvoje.
V rámci vzdělávání zaměstnanci OŘJ v minulém období absolvovali odborné kurzy týkající se požadavků OHSAS 18 001 (Systém managementu BOZP), ISO 14 001 (Systém environmentálního managementu) a HACCP (Systém bezpečnosti potravin). Získané znalosti budou uplatněny v rámci zavádění dalších systémů řízení s cílem vytvoření integrovaného systému řízení FN Brno.
Interní audit podle zákona č. 320/2001 Sb.
Interní auditor provedl v roce 2007 celkem šest auditů. Žádný z provedených interních auditů neprokázal porušení rozpočtové kázně nebo páchání korupčního jednání ani nevedl k zahájení úkonů trestního řízení. Výsledky interních auditů byly projednány s vedoucími zaměstnanci auditovaných útvarů a o výsledku auditu byl informován ředitel FN Brno. Uložená opatření z provedených interních auditů byla závazná pro vedoucí pracovníky auditovaných úseků.Útvar krizového managementu (ÚKM)
doc. Ing. Pavel Zahradníček, CSc.
Hlavním úkolem Útvaru krizového managementu byla komplexní prevence vzniku všech druhů krizových situací, dotýkajících se poslání a činností FN Brno. Průběžně byla prováděna školicí, kontrolní, revizní a bezpečnostní činnost v rozsahu působnosti útvaru dle příslušných normativů.
Hlavní úsilí bylo zaměřeno na:
- dokončení rozpracovaných úkolů z roku 2006,
- kvalitu práce všech odborných skupin ÚKM,
- dosažení dalšího zlepšení všech provozních činností a služeb ÚKM.
Zásadním přínosem pro zkvalitnění práce útvaru byla příprava na audit společností Det Nortske Veritas. Útvaru byl udělen certifikát jakosti. Útvar zabezpečoval níže uvedené oblasti do 31. 8. 2007, kdy byl reorganizován (BOZP, PO, OZO, parkovací služba byly předány OHTS).
Oblast krizového managementu
Aktualizace a další rozpracování dokumentace krizové připravenosti bylo prováděno v potřebném rozsahu. Byly prováděny nácviky (teoretické i praktické) řešení krizových situací silami a prostředky FN Brno, např. cvičení PANDEMIE 2007, nácvik zásahu jednotek HZS v pavilonu H, dosažitelnost krizových štábů, dosažitelnost členů traumatologických týmů apod. Byly zahájeny práce na obsahových a formálních změnách dokumentace krizového řízení dle pokynů a podkladů MZ ČR. Byl provozován kamerový bezpečnostní systém pro řízení činnosti na Pracovišti medicíny dospělého věku v krizových situacích a pro monitorování vnitroústavní bezpečnosti. Stav dokumentační, personální, materiální a technické připravenosti zabezpečil plnění základních úkolů FN Brno v podmínkách krizových situací.
Oblast Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Průběžně bylo prováděno školení nových zaměstnanců v problematice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, do 1. 9. 2007 bylo proškoleno 583 nových zaměstnanců, dále bylo proškoleno 174 vedoucích zaměstnanců v tříletém periodickém cyklu. BOZP byla kontrolována bezpečnostními techniky u 75 útvarů FN Brno, kontrolní listy byly řádně vedeny a byly využívány k odstraňování nedostatků. Průběžně byly evidovány a řešeny pracovní úrazy (21 úrazů s pracovní neschopností a 10 úrazů bez pracovní neschopnosti). Vyplacená částka za náhrady škody spojené s pracovními úrazy činila 257 716 Kč – ztráta na výdělku a 148 100 Kč – bolestné. Úrazovost ve FN Brno byla nízká, cca 1 % v kalendářním roce. Byl aktualizován katalog „Identifikace rizik“ u útvarů FN Brno. Stav v oblasti BOZP byl dobrý, závažné problémy nebyly.
Oblast Požární ochrany
V roce 2007 bylo úsilí v požární ochraně soustředěno na:
- řešení technických problémů požární ochrany (např. nové hydranty na Pracoviště medicíny dospělého věku, evakuační značení atd.),
- zpracování odborné dokumentace pro FN Brno a útvary FN Brno,
- splnění kontrolních a revizních povinností vůči útvarům FN Brno.
Od 1. 6. 2007 prováděla revizní a servisní činnost firma PERSPEKTA s. r. o. Firma TUSAN zpracovala pro pavilon L nové „Posouzení požárního nebezpečí“, které bylo připomínkováno HZS JmK a vráceno k dopracování. Ověření možnosti zásahu HZS bylo provedeno formou požárního cvičení dne 21. 8. 2007 na Pracovišti medicíny dospělého věku v pavilonu H, včetně činnosti krizového štábu Pracoviště medicíny dospělého věku, částečné evakuace pavilonu atd. Úkoly, které vyplynuly z kontrolní činnosti v roce 2007, budou řešeny v průběhu roku 2008.
Zabezpečení objektů a vnitroústavní bezpečnost
Činnost ostrahy a vrátných zabezpečila potřeby FN Brno v oblasti vnitroústavní bezpečnosti. Ostraha FN Brno se účinně podílela na udržení pořádku na útvarech všech pracovišť FN Brno a zpravidla kvalifikovaně zasahovala. Od 1. 5. 2007 byl na Pracovišti medicíny dospělého věku provozován nový bezpečnostní televizní okruh. Standardně probíhaly kontroly osob, vozidel a objektů FN Brno. ÚKM trvale spolupracoval s Policií ČR a Městskou policií města Brna. Spolupráce se osvědčila při hlídkové činnosti i společných preventivních bezpečnostních a dopravních akcí na pracovištích FN Brno.
Oblast Parkovací služby
Nový systém parkování se osvědčil, ovšem jeho slabinou je omezený počet parkovacích míst pro personál i návštěvníky. V roce 2007 systém parkování nevykazoval zásadní problémy. Na všech pracovištích FN Brno byly využívány chráněné kóje pro odkládání jízdních kol zaměstnanců FN Brno.
Odbor ekonomických, obchodních a technických věcí (OEOTV)
Ing. Petr Koška, MBA
Na základě organizační změny, která proběhla k 1. 9. 2007, se sloučily Ekonomický odbor, Centrum informatiky, Odbor hospodářsko-technické správy a oddělení, která přešla z Útvaru krizového managementu (Zabezpečení objektů a Bezpečnost a požární ochrana, Parkovací služba). Všechna oddělení při pracovních povinnostech dbala na vysoký standard systému řízení jakosti, průběžně prováděla revize vydaných pracovních postupů a směrnic.
Pracovnice sekretariátu se aktivně podílely na implementaci nového systému pro evidenci pošty ISEED ve FN Brno. Došlo k propojení systémů ISEED a Navision Attain.
1. Oddělení účtáren a informací
Fakultní nemocnice Brno k 31. 12. 2007 dosáhla celkového kladného výsledku hospodaření ve výši 1 258 073,64 Kč. V roce 2007 provozovala FN Brno na základě souhlasu MZ ČR jiné činnosti.
Porovnání výnosů, nákladů a výsledku hospodaření roku 2007 a 2006:
|
Rok 2007 |
Rok 2006 |
Rozdíl |
Výnosy za FN Brno |
4 691 634 229,58 |
4 209 306 167,73 |
482 328 061,85 |
Náklady za FN Brno |
4 690 376 155,94 |
4 204 769 787,65 |
485 606 368,29 |
VH celkem za FN Brno |
1 258 073,64 |
4 536 380,08 |
-3 278 306,44 |
Výnosy za hlavní činnost |
4 643 139 909,20 |
4 162 354 536,79 |
480 785 372,41 |
Náklady za hlavní činnost |
4 642 762 468,10 |
4 160 871 039,50 |
481 891 428,60 |
VH za hlavní činnost |
377 441,10 |
1 483 497,29 |
-1 106 056,19 |
Výnosy za jinou činnost |
48 472 060,37 |
48 707 980,86 |
-235 920,49 |
Náklady za jinou činnost |
47 591 427,83 |
45 655 098,07 |
1 936 329,76 |
VH za jinou činnost |
880 632,54 |
3 052 882,79 |
-2 172 250,25 |
Tržby z prodeje zdravotnických služeb (vč. samoplátců) se v roce 2007 oproti roku 2006 zvýšily o 388 950 253,59 Kč tj. z 3 398 371 839,36 Kč na 3 787 322 092,95 Kč.
V roce 2007 provozovala FN Brno jinou (hospodářskou) činnost na základě živnostenských oprávnění a se souhlasem MZ ČR, která je sledována v účetnictví odděleně od hlavní činnosti.
Byla zřízeno nové účetní konto pro náhradní stravování zaměstnanců 335 0502 - Náhradní stravování – účtuje se na něm o pohledávkách za odebrané zboží v rámci náhradního stravování. Úhrada se provádí z FKSP. FN Brno poskytuje příspěvek na jedno hlavní jídlo v podobě kreditní částky ve výši 9,50 Kč na odběr potravin v kantýnách a bufetech provozovaných ze strany FN Brno v areálech FN Brno.
Pro předpis čerpání příspěvků zaměstnavtele na penzíjní připojištění zaměstnancům a jeho úhradu bylo zřízeno konto 325 0202 - Příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění a na předpis příspěvku zaměstnanců na penzjiní připojištění a jeho úhradu bylo založeno konto 325 0203. Pro čerpání příspěvku zaměstnavatele zaměstnancům na penzijní připojištění byla rozšířena analytika účtu 912 Fond kulturních a sociálních potřeb o kontro 9120212 – Čerpání příspěvku na penzijní připojištění.
Přehled provedených účetních operací v rámci Oddělení účtáren a informací (počet dokladů nikoliv jednotlivých položek):
Přehled provedených účetních operací
|
2007 |
2006 |
Přijaté fa |
60 152 |
49 652 |
Přijaté zálohové fa |
468 |
553 |
Přijaté dbp |
1 318 |
930 |
Vydané fa |
8 095 |
7 451 |
Vydané penalizační fa |
55 |
92 |
Vydané zálohové fa |
345 |
345 |
Vydané dbp |
272 |
238 |
Bankovní účty |
3 870 |
1 437 |
Pokladní doklady |
40 067 |
37 346 |
Adjustační doklady |
1 681 |
1 342 |
Cestovní příkazy |
3 422 |
3 004 |
Ostatní vniřní doklady |
5 966 |
5 560 |
Dbp penalizační |
0 |
0 |
Prodejní vrubopis |
0 |
12 |
Celkem |
125 711 |
107 962 |
2. Oddělení zdravotních pojišťoven
K 1. lednu 2007 vstoupila v účinnost vyhláška č. 618/2006 Sb., která uložila smluvním stranám povinnost uvést stávající rámcové smlouvy o poskytování a úhradě hrazené zdravotní péče, v případě FN Brno uzavírané v průběhu roku 2001, v soulad s touto vyhláškou do 31. prosince 2007. V průběhu roku byla tedy účinnost stávajících rámcových smluv prodlužována zdravotními pojišťovnami formou dodatků do 31. prosince 2007 a paralelně s tím probíhala jednání poskytovatelů zdravotní péče a zdravotních pojišťoven o textu nových rámcových smluv o poskytování a úhradě hrazené zdravotní péče. Závěry z těchto jednání byly známy teprve ke konci roku 2007 a zároveň byly předloženy k připomínkování návrhy rámcových smluv jednotlivých zdravotních pojišťoven na období od 1. 1. 2008 do 31. 12. 2012.
Po celý rok 2007 byla v účinnosti vyhláška č. 619/2006 Sb., kterou se stanoví hodnoty bodu, výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění a regulační omezení objemu poskytnuté péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. S účinností od 1. dubna 2007 byla vyhláškou č. 63/2007 Sb., o úhradách léčiv a potravin pro zvláštní lékařské účely, zrušena vyhláška č. 368/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Množina léčiv vázaných na specializovaná pracoviště – centra byla rozšířena, a to včetně rozšíření indikací. Rok 2007 byl rovněž ve znamení jednání se zdravotními pojišťovnami o obsahu tzv. Zvláštních smluv o poskytování a úhradě léčivých přípravků předepisovaných pro léčbu lékařem specializovaného pracoviště - centra, především o obsahu jejich příloh. Koncem měsíce května byla FN seznámena s upraveným zněním Metodiky evidence nákladných pojištěnců VZP ČR léčených na specializovaných pracovištích – centrech FN Brno. S touto metodikou byly v průběhu měsíce června 2007 seznámeny i příslušné kliniky, se kterými probíhala komunikace ve snaze o co nejpřesnější údaje do evidence nákladných pojištěnců VZP ČR.
V průběhu roku 2007 bylo započato se zasíláním vyúčtování zdravotní péče zdravotním pojišťovnám prostřednictvím elektronické komunikace - portálů zdravotních pojišťoven, čímž došlo k výraznému zkrácení termínu odevzdání měsíčních vyúčtování o 1 - 3 dny.
V roce 2007 nebyl systém DRG zohledněn u žádné pojišťovny při financování zdravotní péče, ale byl nadále podkladem pro sledování náročnosti lůžkové péče poskytované ve FN Brno.
V průběhu roku 2007 byly revizní a kontrolní zprávy zpracovávány již plně v systému evidence revizních a kontrolních zpráv. Tento systém umožňuje evidenci neoprávněně vykázané péče, metodické opatření k odstranění vzniklých chyb spolu s vyčíslením krácení objemu vykázané péče, případně úhrady.
V souvislosti s požadavky FN a vydáním vyhlášek MZ ČR a Metodiky VZP verze 6.2, byly zaváděny nové úpravy NIS AMIS*H. Dále byl zaveden V NIS AMIS*H nový modul Export fakturace, který umožňuje sledování fakturace dle jednotlivých zdravotních pojišťoven a jejich individuálních požadavků na oddělenou fakturaci různě nasmlouvaných samostatných druhů péče.
I když jsou prováděny kontroly v NIS AMIS*H, není možné úplně odstranit chybovost ve vykazování. V porovnání s rokem 2006 však došlo ke snížení odmítnutého objemu dat od ZP.
Ve výkonové části došlo k výraznému zlepšení vykazování. Vyšší objem ZUM, ZUL byl způsoben hlavně překlepy při zadávání cen a množství ZUL, ZUM.
Objem odmítnutých dokladů od 1. 1. 2007 do 30. 9. 2007
Období |
Body |
ZUL, ZUM v Kč |
Počet dokladů |
I.Q.2007 |
551 916 |
465 214,42 |
765 |
II.Q.2007 |
395 505 |
294 778,83 |
548 |
III.Q.2007 |
443 284 |
133 701,56 |
543 |
Revizní lékaři
V roce 2007 byla, tak jako v minulých letech, hlavní náplní práce revizních lékařů FN Brno účast při revizích zdravotních pojišťoven (79) a zpracování kontrolních revizních zpráv (83). Výstupy ze šetření ZP byly zpracovávány v databázi revizí, včetně závěrů, doporučení a navrhovaných opatření. Závěry z revizí byly následně ve vybraných a sporných případech konsultovány s vedením klinik. Výstupy z kontrolních revizních zpráv obsahovaly doporučení pro řešení odmítané péče, návrhy na podání námitek a opakované připomínání znění zákonů, vyhlášek a metodických pokynů. Také tyto výstupy byly konzultovány jak s vedením klinik, tak s příslušnými lékaři. Mezi další činnosti patřilo vypracování prezentací pro porady vedení se zaměřením na výstupy z revizních a kontrolních zpráv, proškolování pracovníků, metodická pomoc primářům a lékařům k vykazování zdravotní péče (nové možnosti ve výkaznictví, vyhlášky, řešení pasportizace, nasmlouvání výkonů), řešení sporných otázek s revizními lékaři zdravotních pojišťoven, provádění vnitřních auditů a kontrola odmítané preskripce léčiv a pomůcek zdravotnické techniky.
Revizní zprávy
V roce 2007 proběhlo 79 revizí zdravotních pojišťoven. Vyčíslené vzniklé škody u 79 revizí činily 2 694 475 Kč, z toho na zdravotní pojišťovny v opravných dávkách bylo znovu účtováno 947 854 Kč.
Definitivně ukončeno a archivováno bylo 68 revizí. Zatím neukončeno zůstalo 11 dokumentů.
Z uzavřených 68 revizí se u 25 revizí závada nenašla a u 43 revizí byly zjištěny chyby. Celkem u 68 zpráv byly vyčísleny vzniklé škody ve výši 2 406 550 Kč.
Při vyhodnocení všech 79 revizí (včetně dosud neuzavřených dokumentů) se u 26 revizí závada nenašla a u 53 revizí byly zjištěny chyby. Proti rozhodnutí zdravotní pojišťovny byly podány tři námitky v celkové výši 7 111,42 Kč a byly v plné výši zdravotní pojišťovnou uznány jako oprávněné.
Ke škodní komisi byla odmítnutá částka za neoprávněnou indikovanou péči postoupena ve 14 případech v celkové částce 26 827,02 Kč.
Kontrolní zprávy
V roce 2007 proběhlo 83 revizí zdravotních pojišťoven. Definitivně ukončeno a archivováno bylo 76 revizí. Zatím neukončeno bylo 7 dokumentů. Námitky proti rozhodnutí zdravotních pojišťoven bylo podáno 23krát. Byly podány námitky v celkové výši 3 588 420 Kč, z toho bylo uznáno zdravotní pojišťovnou jako oprávněné námitky 3 272 192 Kč. U kompletních 76 zpráv bylo vyčíslení škody ve výši 11 413 973 Kč. U všech 79 revizních zpráv činilo vyčíslení vzniklé škody 11 415 495 Kč, z toho na opravných dávkách bylo znovu zdravotním pojišťovnám účtováno 1 744 056 Kč.
Ke škodní komisi byla odmítnutá částka za neoprávněnou indikovanou péči postoupena ve 25 případech v celkové částce 200 061,70 Kč.
3. Oddělení operativní evidence a účtárna investičního majetku
V rámci činnosti Oddělení operativní evidence a účtárny investičního majetku v roce 2007 bylo provedeno:
Činnosti Oddělení operativní evidence a účtárny investičního majetku
Činnosti | Hodnota činností |
Pořízení dlouhodobého majetku v celkové hodnotě |
440 572 290 Kč |
Pořízení drobného dlouhodobého majetku v celkové hodnotě |
36 201 255 Kč |
Pořízení drobného druhového majetku v celkové hodnotě |
4 401 150 Kč |
- zařazení dlouhodobého majetku v celkové hodnotě |
247 703 704 Kč |
- zařazení drobného dlouhodobého majetku v celkové hodnotě |
36 201 255 Kč |
- zařazení drobného druhového majetku v celkové hodnotě |
4 401 150 Kč |
- vyřazení dlouhodobého majetku v celkové hodnotě |
92 293 480 Kč |
- vyřazení drobného dlouhodobého majetku v celkové hodnotě |
14 022 417 Kč |
- vyřazení drobného druhového majetku v celkové hodnotě |
6 028 900 Kč |
Věcné dary a dary v podobě provedení technického zhodnocení
Dary | Hodnota daru |
Dlouhodobý majetek |
3 638 714 Kč |
Z toho: technické zhodnocení budov |
122 870 Kč |
Drobný dlouhodobý majetek |
3 404 027 Kč |
Drobný druhový majetek |
48 600 Kč |
Inventarizační přebytky z periodických inventarizací
Inventarizační přebytky | Hodnota přebytku |
Dlouhodobý majetek |
52 974 Kč |
Zůstatková cena |
14 616 Kč |
Drobný dlouhodobý majetek |
124 231 Kč |
Drobný druhový majetek |
110 100 Kč |
Z toho: prádlo |
106 850 Kč |
Prodej majetku
Majetek | Hodnota majetku |
Dlouhodobý majetek v celkový výši pořizovacích cen |
81 388 Kč |
Drobný dlouhodobý majetek v cellkové výši pořizovacích cen |
49 120 Kč |
Bezúplatně převzatý majetek v roce 2007 od jiných právních subjektů
Majetek | Hodnota majetku |
Dlouhodobý majetek |
40 121 Kč |
Drobný dlouhodobý majetek |
45 921 Kč |
Bezúplatně předaný majetek FN Brno jinému právnímu subjektu
Majetek | Hodnota majetku |
Drobný dlouhodobý majetek |
79 132 Kč |
Investiční akce - pořizovací cena hmotného majetku převýšila 1 mil. Kč
Investiční akce | Pořizovací cena |
Budova „Z“ Porodnice a gynekologie – technické zhodnocení |
15 327 229 Kč |
Budova „L“ Lůžkový trakt – technické zhodnocení |
14 536 110 Kč |
Budova „CH“ SVLS – technické zhodnocení |
11 738 984 Kč |
Budova „H/2“ Dílny údržby – technické zhodnocení |
9 944 409 Kč |
Objekt „A“ PDM – Vstupní objekt + Hematoogie – technické zhodnocení |
4 084 334 Kč |
Budova „G“ Psychiatrická klinika – technické zhodnocení |
3 734 186 Kč |
Budova „D“ Patologie – technické zhodnocení |
3 188 020 Kč |
Budova „T“ Telefonní ústředna – technické zhodnocení |
1 413 382 Kč |
Budova „B“ – technické zhodnocení |
1 370 880 Kč |
Zdravotnické stroje a zařízení: |
|
Rezonance magnetická |
37 192 297 Kč |
Jednotka angiografická – technické zhodnocení |
6 300 000 Kč |
Přístroj ultrazvukový 2 ks à 3 694 680 Kč |
7 389 360 Kč |
Analyzátor kapilární genetický |
3 641 793 Kč |
Laser oční Excimer – technické zhodnocení |
2 950 500 Kč |
Gastroskop ultrazvukový |
2 089 500 Kč |
Mikroskop rohovkový konfokální |
1 999 950 Kč |
Zařízení čtecí digitalizační poj. RTG |
1 984 500 Kč |
Laparoskop operační |
1 798 372 Kč |
Mikroskop operační |
1 791 614 Kč |
Injektor kontrastní látky |
1 574 751 Kč |
Přístroj ultrazvukový |
1 479 999 Kč |
Přístroj pro sledování real – time PCR |
1 346 196 Kč |
Ventilátor plic |
1 169 427 Kč |
Přístroj ultrazvukový |
1 164 996 Kč |
Stůl operační mobilní |
1 132 500 Kč |
Stroje a přístroje provozní: |
|
Jednotka vzduchotechnická |
4 179 769 Kč |
Linka prací – technické zhodnocení |
2 151 678 Kč |
EPS v budově „CH“ |
2 236 576 Kč |
Zdroj chladu MR |
1 059 156 Kč |
Dopravní prostředky: |
|
Automobil nákladní IVECO DAILY 50C18V |
1 116 491 Kč |
Kancelářská a výpočetní technika: |
|
Systém na ukládání dat PASC – technické zhodnocení |
11 697 146 Kč |
Pole diskové |
1 048 371 Kč |
Ostatní samostatné věci a soubory: |
|
Konstrukce regálová archivní |
1 881 355 Kč |
Konstrukce regálová archivní |
1 081 637 Kč |
Konstrukce regálová archivní |
1 081 636 Kč |
Zařazený nehmotný majetek s pořizovací cenou vyšší než 200 000 Kč
Nehmotný majetek | Pořizovací cena |
SW Informační systém ASA – technické zhodnocení |
2 008 628 Kč |
SW NIS AMIS*H – technické zhodnocení |
5 252 496 Kč |
SW Navision Attain – technické zhodnocení |
580 616 Kč |
SW Alwis |
499 353 Kč |
SW Lotus Notes – technické zhodnocení |
450 158 Kč |
SW zálohovací |
412 905 Kč |
SW Systém EDEN – technické zhodnocení |
410 550 Kč |
SW obrazová analýza – 2-D gelu |
280 000 Kč |
Přehled majetku FN Brno
Majetek | Hodnota majetku |
Celková hodnota majetku FN Brno k 31. 12. 2007 |
7 135 325 713,69 Kč |
Z toho: Dlouhodobý majetek |
6 697 751 415,85 Kč |
Drobný dlouhodobý majetek |
399 888 797,84 Kč |
Drobný druhový majetek |
37 685 500,00 Kč |
Evidovaný cizí majetek k 31. 12. 2007 |
289 932 395,01 Kč |
Zařazený |
110 168 178,01 Kč |
Vyřazený |
73 293 375,29 Kč |
Oprávky dlouhodobého majetku k 31. 12. 2007 |
2 952 852 481,12 Kč |
Zůstatková cena dlouhodobého majetku k 31. 12. 2007 |
3 744 898 934,73 Kč |
Odpisy dlouhodobého majetku k 31. 12. 2007 |
295 054 586,62 Kč |
V rámci zlepšování systému řízení jakosti byly realizovány cíle jakosti, a to „elektronický oběh převodek a výlukových protokolů“. Již v roce 2005 byly započaty práce na projektu, jehož předmětem bylo vytvoření aplikací pro oběh převodek a výlukových protokolů elektronickou cestou. Projekt bude realizován v roce 2008.
4. Oddělení správy ekonomického informačního systému
V roce 2007 byl ekonomický informačního systém Navision Attain rozšířen o:
Internetové aukce - aplikace umožňuje nákup různých komodit v internetovém prostředí (služby, léčivé přípravky, zdravotnický materiál, investice atd). Implementace zrychlila proces výběrových řízení organizace. Mezi hlavní výhody patří: zvýšení efektivity zadání, snížení časové náročnosti, zprůhlednění výběrového řízení, snížení podílu lidské práce, úspora administrativních nákladů a snadná elektronická archivace.
Prodej zboží z konsignačních skladů přímo přes kasu v Ústavní lékárně – přímý prodej zboží uložených v konsignačních skladech přímo přes modul Kasy s jednoduchou obsluhou uživatele, kdy jsou ostatní účetní kroky prováděny na pozadí.
Náhradní stravování zaměstnanců – byla vyvinuta aplikace, která od roku 2008 zajistí možnost čerpání příspěvku FKSP v kantýnách FN Brno (prodejnách Pohoda) pro pracovníky, jimž směna neumožňuje stravování v jídelně FN Brno.
Operativní evidence léčivých přípravků – na pilotním pracovišti laboratoří byla vyvinuta aplikace, která položkově eviduje výdej léčivých přípravků přímo na oddělení, kdy jsou léčivé přípravky odepisovány v okamžiku použití.
Výdej léků na centra specializované péče – aplikace zajišťuje rozdílné účtování nákladů dle použití léčivých přípravků.
Legislativní změny od 1. 1. 2008 při výdeji v Ústavní lékárně – dle platné legislativy byly nasazeny úpravy do aplikace Ústavní lékárny včetně výpočtu funkce arctg, opravena veškerá datová rozhraní.
Hlášení novotvaru – byla vytvořena unikátní databáze kompatibilní se systémem kontrol Národního onkologického registru, odladěna komunikace s centrální databází Národního onkologického registru. Databáze je připravena na odesílání onkologických hlášení v požadované datové struktuře včetně zpětných datových toků. Dále byly v ekonomickém informačním systému Navision Attain provedeny úkony, které stabilizovaly výkonové kolísání systému, a to:
- migrace dat na nové diskové pole – zrychlení čtecích a zápisových operací na diskovém prostoru,
- vychovatel - aplikace, která výraznou měrou zamezila nesprávnému používání, zahlcování a zpomalování systému,
- optimalizace cytostatik – zjednodušení některých funkčností, které zrychlily a zjednodušily práci uživatelů.
5. Obchodní oddělení
V průběhu roku 2007 Obchodní oddělení na Úseku pořizování investic realizovalo nákupy zdravotnické techniky, HW a SW a dalších obchodních případů, a to formou objednávek do 200 tisíc Kč, poptávek po cenových nabídkách nebo veřejných zakázek, vypsaných dle zákona č. 137/2006, u kterých fázi výběru zajišťovalo Oddělení právních věcí.
Srovnání investičních akcí roku 2006/2007
Investiční akce |
Rozpočet 2006 |
Rozpočet 2007 |
Skutečná úhrada 2006 |
Skutečná úhrada 2007 |
Počet STOP |
Počet STOP |
Kč |
||||||
Zdravotnická technika |
67 926 333 |
118 002 218 |
58 487 984 |
152 772 326 |
124 |
168 |
HW a SW |
23 318 693 |
22 091 537 |
17 075 364 |
21 65 750 |
107 |
86 |
Stavební a různé |
84 390 266 |
4 190 642 |
118 64 154 |
2 723 653 |
31 |
5 |
Celkem |
185 435 292 |
144 284 397 |
87 667 049 |
177 061 729 |
262 |
264 |
Pozn.: (rozpočet i skutečnost vychází pouze z odsouhlasených nákupů pro rok 2007, nezohledňuje dobíhající realizace nákupů a platby z let dřívějších).
Z toho nákupy ze sponzorského konta
|
2006 |
2007 |
Zdravotnické technika |
2 180 219,00 |
2 993 686,80 |
Nezdravotnická technika |
0,00 |
65 000,00 |
Celkem |
2 180 219,00 |
3 058 686,80 |
Z toho nákupy zrealizované v roce 2007 z dotačních prostředků
|
Dotace |
Vlastní zdroje |
Cena celkem |
Umělá plicní ventilace |
1 945 881,40 |
800 000,00 |
2 745 881,40 |
Univerzální třepaný inkubátor |
100 000,00 |
107 143,30 |
207 143,30 |
Chlazená centrifuga |
38 000,00 |
62 050,00 |
100 050,00 |
Termocycler |
113 000,00 |
189 260,00 |
302 260,00 |
Program pro obraz. analýzu |
101 000,00 |
179 000,00 |
280 000,00 |
Ventilátor |
316 824,00 |
407 676,00 |
724 500,00 |
Inkubátor |
111 040,00 |
142 850,00 |
253 890,00 |
Monitor |
100 590,00 |
115 000,00 |
230 000,00 |
Ultrazvuk |
796 390,00 |
802 000,00 |
1 598 390,00 |
Fetální monitory |
173 460,00 |
200 000,00 |
396 605,00 |
UZ přístroje |
1 500 000,00 |
5 829 359,90 |
7 389 359,90 |
Inkubátor CO2 |
148 847,20 |
178 290,00 |
327 137,00 |
Laminární box |
185 937,60 |
187 000,00 |
372 937,60 |
Stolní chlazená centrifuga |
100 000,00 |
0 |
185 953,00 |
Celkem |
5 816 923,20 |
9 199 634,20 |
15016 557,00 |
Obchodní oddělení – Úsek pořizování investic zajišťovalo podklady a následně zpracovalo zápisy o převzetí strojů, přístrojů a zařízení, na základě kterých bylo zařízení zavedeno do majetku FN Brno. To se týká jak nových nákupů, tak i investičních darů.
Investiční dary
|
2006 |
2007 |
||
Zdravotnická technika |
31 |
5 807 411,00 |
13 |
3 005 815,00 |
Nezdravotnická technika |
5 |
699 958,80 |
5 |
402 510,00 |
Celkem |
6 507 369,80 |
3 408 325,00 |
Do rezervního fondu nebyly převedeny žádné prostředky pro realizaci obchodních případů v roce 2008.
Úsek materiálně-technického zásobování uskutečnil v roce 2007 celkem 4 078 poptávek a vystavil 4 189 objednávek. Oproti roku 2006 došlo k nárůstu v počtu celkových poptávek o 279 a k nárůstu vystavených objednávek o 275. V roce 2007 došlo k navýšení nákupu pacientského prádla o 532 291 Kč a v OOPP se nákup snížil o 1 623 377 Kč. V porovnání s rokem 2006 se finanční objem prodaných zásob zboží snížil o 30 443,91 Kč a objem vyřazených zásob snížil o 214 206,31 Kč.
Zásoby – srovnání roku 2006/2007
|
2006 |
2007 |
Vyřazené zásoby |
321 813,41 Kč |
107 611, 10 Kč |
Prodané zásoby |
84 839,40 Kč |
54 395,50 Kč |
Stav zásob k 31. 12. |
12 792 453,08 Kč |
11 380 610,00 Kč |
Přehled pořízeného zboží v roce 2007
|
Hodnota zboží |
OOPP |
|
- prádlo pacientské a rovné |
2 567 301,23 Kč |
- prádlo OOPP |
2 388 889,00 Kč |
Všeobecný materiál |
|
- tiskopisy |
2 101 307,61 Kč |
- tiskopisy z vlastních zdrojů |
435 560,00 Kč |
- kancelářský materiál |
8 674 462,95 Kč |
Z toho: cartridge |
746 132.60 Kč |
tonery |
1 707 540,67 Kč |
inkousty |
450 876,00 Kč |
papír Xerox |
1 606 945,88 Kč |
- čisticí materiál |
5 794 284,10 Kč |
Z toho: čisticí prostředky pro prádelnu |
1 322 589,68 Kč |
papírové ručníky |
1 889 157,92 Kč |
toaletní papír |
349 646,69 Kč |
- údržba |
2 141 483,47 Kč |
DDHM, DDNM, ND
Náhradní díly |
3 869 408,38 Kč |
Z toho: klimatizační filtry |
1 161 029,40 Kč |
- náhradní díly – výpočetní technika |
372 196,39 Kč |
- náhradní díly – zdravotnická technika |
1 063 463,33 Kč |
DDHM ostatní |
2 131 678,45 Kč |
DDHM investiční |
6 937 705,27 Kč |
DDHM výpočetní technika |
8 355 360,14 Kč |
V průběhu roku 2007 se podařilo Obchodnímu oddělení ve spolupráci s Oddělením správy ekonomického informačního systému a společností Webcom dopracovat nový modul v Navision Attainu. Pro nákupy zboží do 2 000000 Kč bude od ledna 2008 puštěn do testovacího provozu a následně bude plně využíván elektronický obchod FN Brno, což je elektronický nástroj, který v sobě spojuje možnost obchodování formou nákupní aukce, formou poptávek a formou prodejní aukce. Jedná se o internetovou aplikaci s přímou vazbou do ekonomického informačního systému.
6. Oddělení rozborů, analýz a vnitronemocničního účetnictví (ORAVÚ)
V průběhu roku 2007 byla zpracovávána standardní činnost oddělení, která je náplní ORAVÚ. Bylo zpracováno celkem 70 ceníků – z toho 39 ceníků v rámci aktualizace, nových požadavků na tvorbu kalkulace z jednotlivých medicínských a nemedicínských útvarů bylo 31, tj. 44%. Byl zdokonalován Manažerský informační systém ve všech jeho oblastech (rozpočty, statistika, zdravotní péče, personalistika, finanční analýza atd.). Významně napomohl zjednodušit a zejména urychlit zpracování podkladů pro ročenku a výroční zprávu. Ve spolupráci s OSEIS byly zahájeny práce v oblasti zefektivnění vnitronemocničního účetnictví. Cílem bylo, aby jednotlivé útvary získaly podrobnější informace o zúčtovaných položkách. ORAVÚ při pracovních povinnostech dbalo na vysoký standard systému řízení jakosti, průběžně provádělo revize vydaných pracovních postupů a směrnic.
7. Centrum informatiky
Centrum informatiky svojí činností odborně zajišťovalo rozvoj, správu a podporu informačních technologií, včetně svěřených informačních systémů ve FN Brno. Jednotlivé útvary spolupracovaly na implementaci nového NIS mpa a provozovaly NIS AMIS*H, Lotus Notes a Eden, aplikace Docházka a Kredit7, Magic SAS a Magic Web a další menší uživatelské a podpůrné systémové aplikace. Dále zajišťovaly servis a podporu infrastruktury a výpočetní techniky. V roce 2007 byly realizovány nové technologie. Dále Centrum informatiky zajišťovalo:
- zahájení ostrého provozu NIS mpa na Dermatovenerologické klinice a Oddělení léčby bolesti. Systém mpa byl používán průměrně 90 současně pracujícími uživateli,
- v NIS AMIS*H bylo zprovozněno plánování operačního programu s napojením na operační protokoly,
- všechny modality radiologického systému v Bohunicích byly spojeny elektronickou komunikací žádanek a popisů s oběma informačními systémy,
- konsolidací systému MLAB byly připraveny podmínky pro napojení laboratoří, které laboratorní systém využívají do NIS. Přibylo posílání výsledků z laboratoře Dermatovenerologické kliniky,
- na Pracovišti medicíny dospělého věku byly instalovány glukometry a nastaveny servery pro předávání výsledků.
Nové technologie
- proběhla instalace nových serverů pro mpa a bylo instalováno nové diskové pole pro nárůst dat NIS,
- byla provedena rekonstrukce rozvodů elektrické energie v budově T, posílena klimatizace v serverovně a instalována centrální UPS pro napájení serverovny,
- proběhla instalace a zprovoznění nového diskového pole IBM DS8100 o kapacitě 28 TB včetně přesunu stávajícího diskového pole a páskové knihovny LTO do jiných prostor,
- bylo realizováno zprovoznění komunikace s novými modalitami ve FN Brno,
- bylo provedeno navýšení kapacity datového úložiště o nové pásky s kapacitou 400 GB,
- byla zajištěna podpora dvou projektů pro výměnu dat mezi ZZ. K projektu ePACS bylo připojeno 37 subjektů a k projektu ReDiMed 28 subjektů,
- ve 3. etapě strategické operace bylo dosaženo zakruhování hlavních bodů páteřní sítě Pracoviště medicíny dospělého věku na protokolu RSTP,
- distribuční přepínače páteřní sítě byly převedeny na firmware s update bez výpadku,
- bylo realizováno sjednocení strojního parku přepínačů sítě na Pracovišti dětské medicíny,
- proběhlo posílení optickými kabely na Pracovišti dětské medicíny (2 lokality),
- bylo dokončeno převedení stanic do nového adresního prostoru sítě.
Další služby
- bylo provedeno přes 5100 zásahů techniků SIT,
- byly zajišťovány služby tvorby identifikačních karet (2300), vizitek a další DTP,
- byla zajišťována prezenční školení, kterých se zúčastnilo 42 zaměstnanců,
- bylo pořízeno 246 nových datových zásuvek, z toho 168 v rámci stavebních akcí,
- v roce 2007 bylo odbaveno 338 požadavků na datovou síť,
- hladina všesměrového vysílání byla trvale na výborné úrovni (pod 3%),
- v součtu došlo k 3 995 minutám výpadků sítě, což odpovídá roční dostupnosti 99,32%,
- během roku proběhlo celkem 66 běhů různých e-kurzů, celkem prošlo těmito kurzy 3068 účastníků, kteří byli podporováni stávajícími i vyškolenými 71 lektory z řad zaměstnanců,
- zaměstnancům LF MU v pracovním poměru ve FN Brno byly zpřístupněny elektronické informační zdroje, ke kterým by měli v rámci LF MU přístup.
8. Oddělení hospodářsko-technické správy (OHTS)
V uplynulém roce došlo k významné změně v postavení Oddělení hospodářsko-technické správy. Od 1. 9. 2007 se vedoucí OHTS stal přímým podřízeným náměstka Odboru ekonomických, obchodních a technických věcí. Zároveň k tomuto datu byla převedena převážná část zaměstnanců Útvaru krizového managementu pod OHTS, a to tak, že pracovníci Bezpečnosti a požární ochrany a parkoviště byli zařazeni do přímé podřízenosti vedoucího OHTS a všichni zaměstnanci Oddělení zabezpečení objektů v jednotlivých areálech přešli pod vedení Správy budov. Počet zaměstnanců OHTS se zvýšil o 44 na celkových 515 zaměstnanců.
9. Správa budov
Na opravy a údržbu budov a technologií bylo celkem vynaloženo 10 014 708 Kč. Řada položek měla havarijní charakter, což svědčí o rychlém opotřebování užívaných nemovitostí. Z plánu oprav byla také hrazena termínovaná demolice STAMO objektu, jejíž náklady přišly na 880 204 Kč. Na kontě ostatní údržby byla ve všech areálech vynaložena částka 1 560 631 Kč.
Sledovaný úsek údržby Pracoviště medicíny dospělého věku realizoval celkem 9 293 zakázek, což je nárůst 663 zakázek oproti roku 2006.
V dubnu roku 2007 bylo přemístěno dispečerské pracoviště spojovatelek telefonní ústředny z nevyhovujících prostor na Pracovišti dětské medicíny do připravených místností v hospodářském objektu Pracoviště medicíny dospělého věku. Zlepšilo se tím také operativní vedení důležitého telekomunikačního centra FN Brno.
Výrazný finanční efekt přinesl uplynulý rok všem ubytovnám, zvláště potom ubytovně FN na Netroufalkách. I přes problémy ubytovaných, které vyplývaly ze stavební činnosti výstavby kampusu MU v okolí objektu, se podařilo navýšit obložnost až na 97 %. Na poplatcích za ubytování se tak vybralo celkem 9 586 248 Kč, což je o 1 224 769 Kč více, než za celý rok 2006.
Na rekreační chatě v Bělé pod Pradědem využilo rekreace celkem 440 osob, z toho bylo 107 dětí. Na menším počtu rekreantů měly hlavní podíl prováděné opravy koupelen a sprchových boxů v celém objektu. Financování oprav ve výši 780 436,50 Kč bylo hrazeno z uvolněných prostředků FKSP. Chatová komise konstatovala značné zlepšení komfortu ubytovaných.
10. Oddělení inženýrských činností
Oddělení inženýrských činností provádělo kompletní inženýrskou činnost na akcích :
Strategické operace komise OHTS – v celkové hodnotě fakturovaných investic 248 490 830,09 Kč, z toho s účastí státního rozpočtu – dotace z MZ ČR ve výši 30 000 000 Kč a dotace získané prostřednictvím SFŽP na akci Rekonstrukce zdrojové části energetického systému FN Brno ve výši 54 108 080 Kč. Dále oddělení zajišťovalo realizaci strategických operací ostatních komisí, stavební a jiné investiční akce hrazené z nákladů klinik v celkovém počtu 78 a ve fakturované hodnotě 10 422 332,31 Kč.
Prioritními akcemi byly :
- pokračování dotované stavby Rekonstrukce zdrojové části energetického systému FN Brno,
- dokončení dotované stavby Sklad písemností v objektu H 2,
- dokončení dotované akce Rekonstrukce výtahů Pracoviště medicíny dospělého věku,
- dokončení stavební připravenosti pro instalaci MR scaneru Tesla,
- dokončení rekonstrukce EPS v objektech H, CH a O, Pracoviště medicíny dospělého věku,
- provedení rekonstrukce kompresorové stanice stlačeného vzduchu,
- dokončení detašovaných pracovišť ÚL na Pracovišti dětské medicíny a Pracovišti reprodukční medicíny,
- zahájení dotované stavby Rekonstrukce objektu Z,
- zahájení dotované stavby Traumatologické centrum – Urgentní příjem,
- zahájení dotované stavby Vyšetřovna CT,
- zahájení akce Potrubní pošta na Pracovišti dětské medicíny.
Oddělení připravovalo rozhodující akce pro zahájení v roce 2007 – 2008 Traumatologické centrum – Lůžková jednotka, Traumatologické centrum – Spinální jednotka s JIP, Rekonstrukce OPS – část 1. Pro možnost získání dotace z EU akci Zateplení obvodového pláště „Staré zástavby“, objekty A, B, C, D, E a F. Dále vedlo evidenci pozemků a nemovitostí FN Brno, vyřizovalo požadavky MU vyplývající z výstavby UKB, provádělo reklamace dokončených staveb, především u staveb realizovaných firmou Pozemstav Brno, a.s. na Pracovišti medicíny dospělého věku a UNISTAV a. s. V průběhu roku 2007 Oddělení investičních činností předalo Zápisy o předání a převzetí 177 samostatných investic Oddělení operativní evidence v celkové hodnotě 106 460 564 Kč.
11. Energetika
Činnost oddělení Energetiky byla zaměřena od prosince loňského roku na rekonstrukci tepelného zdroje - výtopny s rozdělením na provozování FN a Kampusu MU. Rekonstrukce proběhla bez omezení provozu a byla ukončena v říjnu 2007. Po přestavbě je energetický zdroj provozován v poloautomatickém provozu s úsporou provozních zaměstnanců.
V průběhu roku byla převzata Energetikou úpravna vody (demilinka) pro zásobování zdravotnických provozů - zejména laboratoří SVLS upravenou demineralizovanou vodou.
12. Stravovací provoz
V roce 2007 Stravovací provoz zajistil stravu pro 508 520 celodenních menu pro pacienty a 472 268 obědů pro strávníky v závodních jídelnách.
Do června 2007 Stravovací provoz denně připravoval cca 340 porcí dietních obědů pro pacienty Nemocnice U milosrdných bratří, do ukončení smlouvy bylo vyexpedováno 58 930 dietních obědů.
V roce 2007 bylo spotřebováno v Stravovacím provozu (vč. mimořádných akcí) zboží v celkové hodnotě 45 739 645,48 Kč.
Do prodejen Pohoda bylo nakoupeno zboží v celkové hodnotě 20 326 923,36 Kč.
Čerpání stravovacích jednotek
Strávníci |
Číslo menu |
Celoroční průměr |
Limit v Kč |
Pacienti |
|
49,96 Kč |
49,50 Kč |
Zaměstnanci |
1-3,5 |
25,74 Kč |
26,50 Kč |
Zaměstnanci |
4 |
42,66 Kč |
42,00 Kč |
Ve srovnání s rokem 2006 bylo v roce 2007 vydáno v závodních jídelnách o 18 554 obědů více.
U pacientů FN Brno byl nárůst oproti roku 2006 o 13 445 celodenních dietních menu.
V průběhu měsíce ledna 2007 byla nainstalována nová rozvodna EPS, včetně nových požárních hlásičů. Na Pracovišti reprodukční medicíny byla přemístěna prodejna Pohoda do prostorů hlavní budovy. V červenci byl zahájen provoz Internetové kavárny v III. NP LT na Pracovišti medicíny dospělého věku.
Počty jídel v roce 2007
|
Počet denních menu pro pacienty(bez 0S) |
Počet obědů v závodní jídelně |
Počet obědů pro NMB |
||
Měsíc |
2006 |
2007 |
2006 |
2007 |
2007 |
I. |
42 990 |
41 877 |
41 785 |
42 662 |
10 789 |
II. |
40 444 |
40 095 |
37 028 |
38 767 |
9 847 |
III. |
44 922 |
46 514 |
43 705 |
44 086 |
10 949 |
IV. |
41 977 |
42 746 |
36 721 |
39 346 |
10 612 |
V. |
42 432 |
45 304 |
39 739 |
41 716 |
10 852 |
VI. |
42 346 |
43 889 |
40 132 |
40 208 |
5 881 |
VII. |
39 544 |
41 034 |
28 494 |
31 700 |
- |
VIII. |
38 599 |
39 731 |
35 131 |
36 626 |
- |
IX. |
40 725 |
40 777 |
35 252 |
36 680 |
- |
X: |
44 058 |
46 066 |
42 183 |
44 880 |
- |
XI. |
42 705 |
44 742 |
41 662 |
44 018 |
- |
XII. |
34 333 |
35 745 |
31 882 |
31 579 |
- |
Celkem |
495 075 |
508 520 |
453 714 |
472 268 |
58 930 |
Tržby na provozovnách POHODA v roce 2007
Provozovny Pohoda |
Tržby v Kč |
Café Bistro – III NP LT PMDV |
4 442 501,00 |
Samoobsluha - III NP LT PMDV |
8 669 788 ,00 |
Internetová kavárna PMDV |
234 310,50 |
Café Bistro – Jihlavská PMDV |
3 119 446,50 |
Café Bistro – GPK PMDV |
854 317,00 |
Café Bistro - PDM |
8 301 436,00 |
Café Bistro - PRM |
1 816 045,00 |
Café Bistro - LDN |
27 002,00 |
Celkem |
27 464 846,00 |
13. Oddělení zdravotnické techniky
Oddělení zdravotnické techniky zajišťovalo servis, preventivní prohlídky a bezpečnostně technické kontroly u cca 15 000 ks přístrojů a zařízení. Fakturované náklady na tuto činnost za rok 2007 byly 39,8 mil. Kč, což je o 1,2 mil. Kč více než v roce 2006. Ve sledovaném období bylo metrologicky ověřeno 781 ks stanovených měřidel. Oddělení zpracovalo zadávací podmínky k 83 veřejným zakázkám a posoudilo nabídky firem k 81 veřejným zakázkách na nákup zdravotnické techniky.
Stálým úkolem zůstává plnění § 52 zákona 346/2003 Sb. Oddělení připravovalo koncem roku podklady k přístrojovému vybavení pro plánovanou rekonstrukci Centrálních operačních sálů I a k přesunu traumatologického centra z Úrazové nemocnice do Fakultní nemocnice Brno.
Měsíční náklady na zdravotnickou techniku v roce 2007
14. Prádelna
Prádelna vyprala za rok 2007 1 114 548 kg prádla, z toho 1 054 464 kg pro interní a 60 384 kg pro externí odběratele. Pro Prádelnu byl pořízen sušič prádla Kannegiesser k tunelové pračce a šicí stroj Overlock na opravy prádla.
Vyprané prádlo pro odběratele v roce 2007Měsíc |
Interní odběratelé |
Externí odběratelé |
Celkem odběratelé |
Leden |
89 898 kg |
5 159 kg |
95 057 kg |
Únor |
84 193 kg |
4 639 kg |
88 832 kg |
Březen |
96 612 kg |
5 270 kg |
101 882 kg |
Duben |
84 481 kg |
5 246 kg |
89 727 kg |
Květen |
94 719 kg |
5 082 kg |
99 801 kg |
Červen |
91 275 kg |
5 147 kg |
96 422 kg |
Červenec |
82 029 kg |
4 159 kg |
86 188 kg |
Srpen |
85 828 kg |
4 777 kg |
90 605 kg |
Září |
78 490 kg |
4 832 kg |
83 322 kg |
Říjen |
98 224 kg |
6 024 kg |
104 248 kg |
Listopad |
91 860 kg |
5 654 kg |
97 514 kg |
Prosinec |
76 555 kg |
4 395 kg |
80 950 kg |
Celkem |
1 054 164 kg |
60 384 kg |
1 114 548 kg |
Průměrná cena na vyprání 1 kg prádla/prací prostředky + spotřebovaná energie
|
Ošetřené prádlo/kg |
Prací prostředky/Kč |
Energie/Kč |
Průměr na 1kg prádla/Kč |
1 - 12/2006 |
1 167 074 |
1 776 930 |
3 857 297 |
4,83 |
1 - 12/2007 |
1 114 548 |
1 794 743 |
3 156 258 |
4,44 |
Průměrná cena na vyprání 1 kg prádla/náklady celkem, energie, odpisy, vnitronemocniční náklady
|
Ošetřené prádlo/kg |
Náklady celkem/Kč |
Průměr na 1 kg prádla/Kč |
1 - 12/2006 |
1 167 074 |
24 854 235 |
21,30 |
1 - 12/2007 |
1 114 548 |
24 545 637 |
20,02 |
Kalkulace průměrné ceny za 1 kg prádla
|
Kalkulace celonemocniční / Kč |
Skutečnost dle nákladů / Kč |
Rozdíl / Kč |
1 - 12/2006 |
22,03 |
21,30 |
-0,73 |
1 - 12/2007 |
22,03 |
20,02 |
-2,01 |
15. Doprava
Vnitroústavní Doprava zajišťovala přepravu a rozvoz stravy, prádla, léků, vzorků, krve, ale i svoz odpadu v rámci areálu Pracoviště medicíny dospělého věku, u ostatních i Pracoviště reprodukční medicíny, Pracoviště dětské medicíny a Léčebny pro dlouhodobě nemocné.
Současně byla realizována i doprava pracovníků ke služebním účelům (po celé ČR) a pravidelný odvoz vzorků do Prahy. Do poloviny roku 2007 byla poskytnuta i výpomoc při rozvozu stravy do Nemocnice Milosrdných bratří. Doprava měla k dispozici třináct osobních automobilů, devatenáct nákladních automobilů, jeden traktor, jeden traktorový přívěs, jeden zametací stroj, jeden vysokozdvižný vozík Desta, jeden úklidový stroj a devět elektrických vozíků. Z nich bylo nově pořízeno osm a vyřazena byla tři vozidla. Celkově bylo najeto 365 235 km, z toho osobními vozidly 203 305 km a nákladními vozidly 161 930 km. Natankováno bylo celkem 13 678 l benzinu a 26 608 l nafty, z tohoto množství spotřebovala osobní vozidla 13 678 l benzinu a 5 023 l nafty a nákladní vozidla 21 585 l nafty. Pro elektrické vozíky byly zakoupeny dvě nové akumulátorové sady. Průměrná i celková spotřeba pohonných hmot byla v roce 2007 nižší než v roce 2006, kde se na tomto faktu podílel vyšší podíl nově zakoupených vozidel. To se odrazilo i na nižších nákladech na opravu vozidel.Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky (OOPVP)
JUDr. Alena Tobiášová
Na základě organizační změny, která proběhla k 1. 9. 2007, se sloučily Odbor právních věcí, Personální odbor, Kontrolní oddělení, Útvar spisové služby a nově vzniklé Oddělení organizace řízení v Odbor organizačních, právních věcí a personalistiky.
Veřejné zakázky - nově bylo v roce 2007 vyhlášeno padesát veřejných zakázek na nákup prostředků zdravotnické techniky, zhotovení díla, provádění služeb, dodávky léčiv a spotřebního zdravotnického materiálu. Z roku 2006 přešlo šest rozpracovaných veřejných zakázek. Čtyřicet veřejných zakázek bylo vyhlášeno otevřeným řízením, dvanáct jednacím řízením bez uveřejnění a čtyři zjednodušeným podlimitním řízením. Námitky byly podány do dvou veřejných zakázek, jedné zadavatele vyhověl. Celkem bylo přezkoumáváno 2 078 návrhů nových smluvních vztahů a změn. Monitorováním a měřením procesu přezkoumání a uzavírání smluv nebyla zjištěna neshoda, která by měla za následek neplatnost smlouvy.
Vymáhání pohledávek – řešeno bylo 333 pohledávek za dlužníky, z toho nově zaevidováno 123 pohledávek. Ukončeno řízení bylo u padesáti čtyř pohledávek, deset bylo pro jejich nedobytnost odepsáno, u padesáti dvou bylo zahájeno soudní řízení. Ke zbývajícím pohledávkám byly shromažďovány podklady pro jejich uplatnění soudní cestou nebo pro mimosoudní řešení.
Klinické hodnocení zdravotnických prostředků - řešeno bylo osm žádostí o provedení klinického hodnocení z literární rešerše. Zadavatelé zaplatili FN Brno částku 69 000 Kč. Kontrolou procesu hodnocení ze strany SÚKL nebylo zjištěno pochybení.
Řešení škod způsobených na majetku pacientů a zaměstnanců - celkem bylo uplatněno čtyřicet šest nových žádostí o náhradu škody, pět případů přešlo k dořešení z roku 2006. Odpovědnost FN Brno byla uznána v patnácti případech a vyplaceno bylo celkem odškodněním v částce 36 000 Kč. Ve třinácti případech poškození náhradu nežádali. Jeden případ přechází k dořešení do roku 2008. V ostatních případech byla odpovědnost za vzniklou škodu odmítnuta.
Řešení škod způsobených na majetku FN Brno - k vyřízení bylo přijato 155 oznámení škody. Dalších padesát čtyři případů bylo dořešeno z roku 2006. V třiceti osmi případech bylo rozhodnuto o úhradě vzniklé škody odpovědnou osobou, v osmi případech byla škoda uhrazena pojišťovnou. V patnácti případech bylo následně zjištěno, že oznámená událost není škodou na majetku FN Brno. V osmdesáti dvou případech došlo k odepsání vzniklé škody bez náhrady z důvodu nemožnosti zjištění odpovědné osoby, případně odložení případu pro nerentabilnost jeho řešení s ohledem na výši škody.
Odškodňování nemocí z povolání - v roce 2007 bylo nově uznáno celkem pět nemocí z povolání, v jednom případě se jednalo o studenta LF MU. Současně bylo vyřizováno v osmi případech odškodnění poškozeným, kterým byla uznána nemoc z povolání v předchozích letech, a to náhrada za ztrátu na výdělku, lázeňský poplatek, cestovné, renta, příspěvek na dietní stravování a náhrada doplatku za léky.
Řešení právních sporů – mimo pohledávky bylo vedeno dalších dvacet devět soudních sporů, kde FN Brno je stranou žalovanou, čtyři spory jsou ze žalob na ochranu osobnosti, tři pracovněprávní, čtyři spory se týkají vydání nemovitosti, jeden o vydání zdravotnické dokumentace, ostatní nároky za škodu na zdraví. Nově byly v roce 2007 zahájeny čtyři soudní spory o náhradu škody na zdraví, dalších třináct případů náhrady škody na zdraví je v mimosoudním jednání.
Jiné právní záležitosti – právní služba dále zajišťovala průběžné provádění právních výkladů, stanovisek, školení, seminářů a připomínek k návrhům nových právních předpisů a interní řízené dokumentace, dohled nad dodržováním právních předpisů v činnosti komisí, kde byl zástupcem právník. Právně posouzeno a vyřízeno bylo 473 žádostí komerčních pojišťoven, policie, soudů a jiných úřadů a institucí o sdělení informací o pacientech.
Kontrolní činnost – v průběhu roku bylo pracovníky Kontrolního oddělení provedeno dvanáct plánovaných a dvacet mimořádných kontrol. Zaměřeny byly na vedení zdravotnické dokumentace, dodržování Zákoníku práce při evidenci docházky, vedení osobních spisů, vedení servisních knih a provozní dokumentace ke zdravotnickým přístrojům, činnosti v informačních technologiích, spokojenosti pacientů, seznamování pacientů se způsobem léčby, dodržování zákazu požívání alkoholických nápojů. Zjištěné nedostatky byly odstraněny v uložených lhůtách. Navržená opatření vedoucí k jejich předcházení byla zapracována do interních řídících dokumentů FN Brno. Vedoucí zaměstnanci provedli celkem 799 kontrol, z toho vedoucí zaměstnanci přímo řízení výkonným ředitelem a ředitelem FN Brno celkem 108 kontrol.
Kontrolní oddělení přijalo k řešení sto písemných stížností a čtyřicet dva telefonických stížností a podnětů. Sedmdesát stížností bylo uzavřeno jako neoprávněných, třináct stížnosti oprávněných a sedmnáct stížností částečně oprávněných. Důvodem k podání stížnosti bylo ve většině případů vzájemné komunikační nepochopení a nedostatečná komunikace mezi pacientem nebo jejich rodinným příslušníkem a zaměstnancem nemocnice.
Personální činnosti – celkem k 31. 12. 2007 bylo evidováno 4 953 zaměstnanců. Nové nástupy byly zpracovávány pro více než 2 000 zaměstnanců (z toho 1 200 dohod o pracovní činnosti), výstupy pro necelých 1 500 zaměstnanců (z toho 600 dohod o pracovní činnosti). Mimo kmenové zaměstnance bylo zajištěno třináct zaměstnanců prostřednictvím zaměstnavatelské agentury a úřadu práce. Náročnost práce byla zvýšena v důsledku zásadních změn vyplývajících z nových pracovněprávních předpisů.
V ročním zúčtování daně ze závislé činnosti bylo zaměstnancům FN celkem za rok 2007 vráceno 6 669 000 Kč, což je o 1 388 000 Kč více ve srovnání s roce 2006. Téměř naprostá bezchybnost v provádění pojistného, nemocenského pojištění a plnění úkolů v důchodovém pojištění byla dokumentována výsledkem kontroly správy sociálního zabezpečení. Činnost Mzdové účtárny se rozšířila o zajišťování poskytování příspěvku na penzijní připojištění zaměstnancům, měsíčně se týká v průměru 2 630 zaměstnanců. Vyřízeno bylo celkem 7 038 evidenčních listů důchodového pojištění a 6 525 mzdových listů za rok 2006.
Vzdělávání a péče o zaměstnance – FN zvýšila počet akreditovaných vzdělávacích programů dle zákona č. 95/2004 Sb. na šedesát. Rozšířena byla spolupráce s LF MU při zajišťování akreditovaných kvalifikačních kurzů dle zákona č. 96/2004 Sb. Za úzké spolupráce s NCO NZO zajišťovala FN Brno akreditace akreditovaných kurzů, specializačních vzdělávání, certifikovaných kurzů. Akreditovaná specializační vzdělávání vytváří podmínky pro spolupráci s jinými zdravotnickými zařízeními při jejich získávání akreditací.
Spisová služba - v průběhu roku došlo ke stěhování ústřední spisovny do nových prostor v areálu nemocnice s kapacitou 4,3 km úložné plochy. Celkem bylo skartováno 14 700 kg dokumentů. V dubnu 2007 přešla pod vedení Útvaru spisové služby Centrální podatelna a byla zahájena implementace nového informačního systému elektronické evidence korespondence se zahájením ostrého provozu ke 2. lednu 2008. V červenci 2007 byla zprovozněna detašovaná část podatelny na Pracovišti dětské medicíny. Ve zpracování chorobopisů z hospitalizačních let 1989 – 1999 bylo zpracováno dalších 104 511 chorobopisů.
V rámci organizace řízení byly prováděny změny v základní interní řídící dokumentaci FN Brno, oddělení spolupracovalo na provázanosti změn v personálních, ekonomických a ostatních systémech v návaznosti na novou strukturu řízení vedení FN Brno k 1. 9. 2007. Pravidelně bylo na úrovni organizace řízení sledován a vyhodnocován stav zaměstnanců FN Brno, aktualizován povinný registr lékařů, zubních lékařů a farmaceutů. Zahájeny byly práce na zpracování systemizace všech pracovních míst FN Brno. Proběhla průběžná kontrola plnění závazků vyplývajících z Kolektivní smlouvy za I. pololetí 2007 a bylo zahájeno kolektivní vyjednávání pro rok 2008.
Kolektiv zaměstnanců Odboru organizačních, právních věcí a personalistiky na všech svých útvarech pokračoval v práci na zlepšování již zavedeného systému řízení jakosti ISO 9001:2000. V roce 2007 byl úspěšně certifikován systém řízení jakosti v personalistice, mzdách a vzdělávání zaměstnanců. Interní řízená dokumentace všech jednotlivých útvarů prošla revizemi, zejména v návaznosti na nové právní předpisy, které přinesly zásadní změny v procesech. Spolu se vznikem Odboru organizačního, právních věcí a personalistiky byly zahájeny práce na změnách v interní řídící dokumentaci, kterou tato organizační změna ovlivnila.