1. Vedoucí zaměstnanci
Náměstkyně pro oš. péči PMDV, PDM, PRM |
Bc. Erna Mičudová (1 – 8) |
Náměstkyně pro oš. péči PDM, PRM |
Mgr. Jana Marounková (1 - 8) |
Náměstkyně pro oš. péči FN Brno |
Bc. Erna Mičudová (9 -12) |
Vzhledem ke skutečnosti, že ošetřovatelská péče navazuje a doplňuje péči lékařskou, byla činnost úseku ošetřovatelské péče zaměřena na součinnost spolupráce s ostatními profesemi. Pozornost byla věnována kvalitě ošetřovatelské péče, dodržování standardních ošetřovatelských postupů v souladu se všemi normami a ekonomickými možnostmi.
Od dubna 2007 byl zahájen provoz třiceti sociálních lůžek pro dlouhodobě nemocné. Provoz těchto lůžek zajišťovali plně NLZP. Program kvality ošetřovatelské péče byl zaměřen především na:
- zlepšení komunikace NLZP na všech úrovních,
- hodnocení spokojenosti pacientů formou dotazníkového šetření,
- rozvoj projektu „Dobrovolníci v nemocnici“,
- tvorbu a revizi standardních ošetřovatelských postupů ,
- kontrolní činnosti,a to jak se zaměřením na dodržování ošetřovatelských postupů,
tak i na provozně-organizační problematiku, - sledování pádů pacientů s vyhodnocením příčin a přijetí nápravných opatření,
- sledování stížností a podnětů klientů k poskytované péči,
- prevalenční šetření výskytu dekubitů na Pracovišti medicíny dospělého věku.
2. Personální problematika
Personální politika byla zaměřena na splnění stanovené systematizace pracovních pozic a naplnění legislativních norem daných zákonem č. 96/2004 Sb. a navazujících vyhlášek. Pokračovala úzká spolupráce s NCO NZO v rámci získání a zajištění akreditovaného specializačního vzdělávání, kdy FN Brno zajišťovala především praktickou část výuky. Fakultní nemocnice byla společně s jinými organizacemi, jako je například Profesní odborová unie zdravotnických pracovníků, organizátorem a garantem řady odborných akcí s celospolečenským dosahem. Úspěšně se rozvíjela publikační aktivita v odborném tisku.
3. Nové metody
V lednu 2007 bylo zahájeno „Prevalenční šetření výskytu dekubitů na Pracovišti medicíny dospělého věku“. Vyhodnocení získaných údajů bude provedeno začátkem roku 2008 a povede k přijetí konkrétních opatření na medicínských útvarech.
Ve spolupráci s Oddělením klinické biochemie a hematologie byl realizován projekt využití digitálních glukomentrů s přenosem dat do nemocniční informační sítě na útvarech Pracoviště medicíny dospělého věku a Pracovišti reprodukční medicíny. Cílem bylo zajištění kvalitních výsledků a snížení zátěže pacientů. Nákupem pasivních antidekubitárních matrací pokračoval projekt obnovy lůžkového fondu. Na Pracovišti dětské medicíny byl realizován projekt zaměřený na transport chlazené kojenecké stravy.4. Uznání vědeckou komunitou
Bc. Erna Mičudová
- člen zkušební komise MZ ČR pro získání uznání způsobu k výkonu povolání NLZP bez odborného dohledu,
- člen redakční rady časopisu Diagnóza
Mgr. Jana Marounková
- člen zkušební komise MZ ČR pro získání uznání způsobu k výkonu povolání NLZP bez odborného dohledu,
5. Útvary Úseku ošetřovatelské péče
5.1. Společný tým sanitářů Pracoviště medicíny dospělého věku
Pracovníci společného týmu sanitářů se v rámci organizačních změn přestěhovali do nových prostor v přízemí lůžkového traktu. Jejich činnost byla zaměřena především na zajištění potřeb medicínských útvarů a důraz byl kladen na zlepšení komunikace s ostatními provozy nemocnice. V rámci zkvalitnění práce se dvacet sanitářů (řidičů) zúčastnilo pravidelného školení řidičů referentských vozidel vyžadovaného zákonem a jeden sanitář absolvoval e-learningový Lektorský kurz.
5.2. Společný tým sanitářů Pracoviště dětské medicíny
Na úseku společného týmu sanitářů pracovalo dvanáct zaměstnanců, kteří zajišťovali převoz dětí na Centrální operační sály III ze všech oddělení a dále převody na vyšetření. Nedílnou součástí jejich práce byl sběr biologických vzorků a transport do laboratoře. Součástí práce sanitářů bylo zajišťování medicínských plynů na jednotlivá pracoviště i v rámci centrálního rozvodu.
5.3. Sociálně zdravotního oddělení Pracoviště medicíny dospělého věku
NLZP se zabývali vyřešením pozůstalostí po zemřelých pacientech, kdy soudy odmítaly převzít cennosti do úschovy. Dále byla řešena otázka zpracovávání statistických údajů pro Gynekologicko-porodnickou kliniku (matka a novorozenec). Ten problém se nepodařilo zcela během roku vyřešit a hlášení o novorozenci se předávala nadále v papírové podobě. V rámci zřízení třiceti sociálních lůžek v Léčebně pro dlouhodobě nemocné v Bílovicích nad Svitavou, byla sociální pomoc poskytována i těmto klientům. NLZP se zúčastnili celkem padesáti osmi konferencí a seminářů, z toho byly dva aktivní příspěvky. Oddělení se zabývalo praktickou částí výukou dvacet tři frekventantů Akreditovaného kurzu zdravotně sociální pracovník a byla pořádána již v pořadí 7. regionální konference sociálních pracovníků ve zdravotnictví.
Celkový počet případů |
2 580 |
Počet podaných žádostí do LDN Bílovice n/Svit. |
879 |
Celkem přijatých do LDN Bílovice n/Svit. |
535 |
Přijatých z FN Brno |
399 |
Z jiných zařízení |
136 |
Počet podaných žádostí do LDN Brno, Polní 3 |
438 |
Počet podaných žádostí do jiných zařízení (LDN, DRO, hospic, přechodné pobyty) |
230 |
Počet podaných žádost o umístění do zařízení pro seniory |
160 |
Vyřízení pozůstalostí |
205 |
Vyřízení pečovatelské služby, domácí péče a vyřízení příspěvku na péči |
214 |
Vypravení pohřbuna státní útraty |
23 |
Počet hlášení o nedobrovolné hospitalizaci |
816 |
Zjištění zápočtu PN pro pos. lékaře |
11 |
Osoby bez příástřeší (ošacení, doklady, ubytování) |
36 |
Počet narozených dětí na GPK |
2 556 |
z toho: mrtvě rozené |
4 |
Sociální šetření a spolupráce s OSPOD |
46 |
Problematika nezletilých matek |
5 |
Umístění novorozenců do KÚ nebo FOD |
2 |
5.4. Sociálně zdravotní oddělení Pracoviště dětské medicíny
a Pracoviště reprodukční medicíny
V roce 2007 oddělení Pracoviště dětské medicíny zaznamenalo 474 nových klientů. Celkem proběhlo 1 074 sociálních šetření a 87 šetření v terénu. Pro zkvalitnění péče byly pro rodiče dětí s nepříznivým zdravotním stavem vypracovány písemné informace „Sociální minimum“. Oddělení zajišťovalo praxe účastníků akreditovaného kurzu NCO NZO zdravotně-sociální pracovník, dále byla realizována odborná praxe jedné studentky VOŠ obor Sociálně-právní.
Na Pracovišti reprodukční medicíny bylo evidováno 377 nových klientů, proběhlo 1 056 sociálních šetření a 85 šetření v terénu. Pro matriční úřad bylo zpracováno 3 323 Hlášení o narození, na ÚZIS bylo odevzdáno 5 440 hlášení pro statistické účely.
5.5. Oddělení léčebné výživy Pracoviště medicíny dospělého věku
Oddělení reprezentovalo nemocnici aktivní účastí na celé řadě odborných seminářů pro NLZP. Hlavním tématem přednášek bylo hodnocení stavu podvýživy všeobecnou sestrou a nutričním terapeutem ve Fakultní nemocnici Brno a výživa pacientů s mentální anorexií a bulimií. V průběhu roku došlo k organizačním změnám, a to součení s oddělením nutričních terapeutek Stravovacího provozu. V rámci zkvalitnění práce jeden NLZP ukončil specializační studium v oboru Poruchy metabolismu a výměny látek.
5.6. Mléčná kuchyně Pracoviště dětské medicíny
Pracoviště zajišťovalo kojeneckou stravu pro novorozence a kojence hospitalizované na Pracovišti dětské medicíny, což tvořilo cca třetinu hospitalizovaných dětí celkem. V roce 2007 byla připravena strava pro 22 347 kojenců, v počtu 156 982 dávek, 2 379 ( + 124 ) kojeneckých obědů.
Mléčná kuchyně zajišťovala také přípravu stravy pro 17 pacientů s fenylketonurií. V nutriční poradně bylo provedeno 136 edukací pro děti a jejich rodiče především s diagnózou diabetes mellitus, fenylketonurie, celiakie, obezita. Bylo vybráno 1 847 výběrových diet (D 14), propočítáno 100 diet pro fenylketonuriky. NLZP se zabývali také vypracováním jídelníčků, dietních rozpisů individuálně podle váhy a věku, dle požadavku lékaře. V rámci zvyšování kvalifikace jeden NLZP byl zaregistrován, dva NLZP se zúčastnili kurzu moderní diabetologie. Pracoviště bylo nově vybaveno chladničkami pro kojeneckou stravu, byly pořízeny dvě klimatizační jednotky pro odpovídající uchovávání kojeneckých mlék. Dále byl upraven druhý šokér o tiskárnu k monitorovacímu systému chlazení kojenecké stravy.
5.7. Centrální evidence pacientů
K 1. 9. 2007 přešla pod Úsek ošetřovatelské péče Centrální evidence pacientů, která zajišťovala svoji činnost na všech pracovištích Fakultní nemocnice Brno. Zabývala se především evidencí pacientů, poskytovala služby pro klienty nemocnice (informační centrum, kopírování, pokladní činnost) a zajišťovala objednávání sanitek pro převoz pacientů. Hlavním úkolem pracoviště byla administrativní podpora medicínských provozů.
Počet pacientů |
Přijatých |
Propuštěných |
Ošetřených |
|||
2006 |
2007 |
2006 |
2007 |
2006 |
2007 |
|
PMDV |
40 672 |
40 212 |
39 529 |
39 140 |
622 263 |
568 120 |
PDM |
17 135 |
16 833 |
17 139 |
16 817 |
303 249 |
347 188 |
PRM |
17 643 |
18 130 |
17 592 |
17 973 |
120 195 |
127 908 |
Kopírování |
Rok |
||
2005 |
2006 |
2007 |
|
Risograph |
2 296 900 |
2 444 500 |
2 933 078 |
Kopírka |
470 646 |
674 962 |
826 011 |
Dispečink sanitek |
Rok |
||
2005 |
2006 |
2007 |
|
Počet převozů |
23 676 |
22 732 |
22 634 |
Přijato pokladních položek |
Rok |
||
2005 |
2006 |
2007 |
|
PMDV |
1 357 |
1 584 |
1 756 |
PDM |
1 263 |
1 264 |
1 113 |
PRM |
1 520 |
2 239 |
2 301 |